Čehov i muvanje: uvod u lekarsko-spisateljski šarm

Od izmišljenih likova zavodljivih lekara do stvarnih tajnih ljubavi i dvostrukih života, Čehov je znao ponešto o muvanju. Učimo od velikih majstora!

Premda je opšteprihvaćeno verovanje da pripadnici ruskog naroda vole da trgnu isključivo neko žešće piće, kultura konzumiranja čaja kod njih je vrlo raširena. Stoga im nije dovoljno da ga spremaju u običnom čajniku, pa koriste pozamašne samovare, a gde će nabaviti bolji nego u Tuli, gradu koji je najpoznatiji po njihovoj izradi. Zato u Rusa postoji izreka koja kaže da ne valja ići u Tulu sa svojim samovarom.

Kakve to ima veze s Čehovom i njegovim zavodničkim sposobnostima? Eto, kruže priče da se Anton Pavlovič Čehov (1860-1904) jednom oslonio na ovu izreku i osmislio sopstvenu mudrost koja veli: „Ići u Pariz sa svojom ženom isto je kao ići u Tulu sa svojim samovarom.” Ovakva izjava govori nam o tome da je ovaj pisac cenio narodne mudrosti i narodni duh, ali kazuje i mnogo o njegovim stavovima prema ljubavnim vezama. Imao je Čehov i praktičnog iskustva u ovom polju, te vam stoga preporučujemo njegov vodič za muvanje pomoću doktorsko-spisateljskog šarma.

Ilustrovani sažetak: Ivana Adamović

Ah, ti neodoljivi doktori!

Valja naglasiti da je Anton Pavlovič u privatnom životu nekako više koristio spisateljski šarm, dok je ovaj doktorski prepustio junacima. Stoga, pre no što se bacimo na primenu zavodničkih tehnika u Čehovljevom privatnom životu, možemo potražiti odraze njegovih muvatorskih saveta u delima koja je napisao. U njegovim dramama, na primer, gotovo je obavezan doktor kome više ženskih junakinja prosto ne može da odoli. U čemu li je tajna?

Astrov – Ne volim sebe i niko me ne razume

Jedan od najupečatljivijih likova doktora-zavodnika je Astrov iz drame Ujka Vanja. Okolina ga smatra ekscentrikom, jer kako kaže: „Kad ne znaju kakvu etiketu da mi nakače, kažu prosto – čudak!” On se sjajno uživeo u ulogu neshvaćenog progresivca: bavi se ekologijom, gaji svoju šumu i grozi se toga što ljudi ne koriste alternativne energente, nego bespoštedno seku prelepo drveće. Uz to je vegetarijanac, pa se još bavi plemenitim lekarskim zanimanjem, koje mu je, kako kaže, usled rada do samopregora u sredovečnim godinama oduzelo  životnu snagu. Stoga, on nikoga ne voli (sem stare dadilje) i ništa mu više u životu ne treba. Ova dobitna kombinacija neshvaćenosti, gonjenja svoje ideologije, samoodricanja i cinizma čini ga neodoljivim u očima dve junakinje Ujka Vanje. Za njim jure prelepa mlada žena Serebrjakova Jelena Pavlovna, a takođe i Sonja, njena pastorka. Astrovljev problem je u tome što je prva atraktivna, a ova druga mu više odgovara po karakteru, ali je ružna i može da dobije samo njegovo poštovanje, ali ne i da ga privuče kao žena. Sirotom doktoru ipak nije frka da gotovo istovremeno muti i s jednom i s drugom, a da na kraju napusti obe, kao da ničeg nije bilo. Eto, obratite pažnju da dobitnu kombinaciju: neshvaćenost, cinizam, napredne ideje. I pravo u napad!

Dorn – Samo diskrecija (bajo moj)

Grehota bi bila da ovaj deo prođe bez osvrta na još jednog frajera među doktorima, a to je Dorn, junak Galeba, za kojeg se ljudi i dalje pitaju zašto je nazvan komedijom: svi su zaljubljeni u one koji ih ne vole, a komad se srećno završava samoubistvom jednog od glavnih junaka. Dorn je jedini junak koji pozitivno prihvata eksperimentalnu dramu mladog Kostje Trepljeva. Kao i gorepomenuti Astrov, on time pokazuje svoje napredne stavove. Lik doktora ključan je za dramu, iako se on sve vreme pojavljuje nekako nenametljivo, pozadinski. Diskretan je i u svojim ljubavnim marifetlucima: tajno se sastaje sa ženom upravnika imanja, koja je ljubomorna, jer zna da on nije ravnodušan ni prema glumici Irini Arkadinoj, vlasnici imanja, a videla ga je i kako šeretski predaje buket bezobrazno mladoj glumici Nini. Usvojiste li savet? Samo diskretno i što više se sprdajte sa vremenom u kojem živite i njegovim besmislom. Uspeh je zagarantovan!

dorn

Dorn i cveće za devojčicu,
Preuzeto sa: tabakov.ru

A sada – Čehovljeva praksa

Kao i doktori u njegovim delima, Čehov je za života imao mnoštvo ljubavnih uspeha. Pod stare dane bio je oženjen glumicom Olgom Leonardonvnom Kniper, koja je igrala u njegovim komadima pri pozorištu MHAT (Московский художественный театр), čiji je glavni reditelj bio Stanislavski, a književni rukovodilac Nemirovič-Dančenko. I pored tog trogodišnjeg braka, a i pre njega, ovaj pisac nije se libio da svoju književnost primeni u praksi i doživljava ljubavne avanture. Jedna od njih bila je s izvesnom Sofijom Pavlovnom, čije je telefonske pozive čekao dosađujući se na imanju gde je živeo s majkom i sestrom. Neke žene su i bezuspešno jurile Čehova, poput Lidije Stahijevne Mizinove, kojoj je zamerao da nema ukusa i nije mu se dopadao njen karakter. Ipak, najupečatljivija veza koja je ostavila najviše traga u Čehovljevom životu je ona s Lidijom Aleksejevnom Avilovom. Saznavši za tu ujdurmu, njegov prijatelj Bunjin napisao je: „Eto zbog čega se nije tako dugo ženio.Zato, ne časimo časa i otvorimo tu zagonetnu i uzbudljivu ljubavnu dramu i otkrijmo u njoj primenjene taktike!

mhat

MHAT-ovci s Čehovom u sredini, Preuzeto sa: vkhicom.ru

Čehov i Avilova

chekov

Ej, godine mlade, ej, godine lude iliti Čehov bez naočara, Preuzeto sa: oosh-strmlv.edumsko.ru

„Kod svakog čoveka pod velom tajne, kao pod velom noći, odvija se njegov pravi, vredan pažnje, život,” kaže Čehov u pripoveci Dama s psetancetom. I nije on tek tako palamudio, već je sam iskusio vođenje dvostrukog života. S tim u vezi, očigledno da se držao instrukcije o diskreciji koju prati pomenuti Dorn iz Galeba. Naime, Čehov je dugo godina bio u vezi sa udatom ženom i takođe spisateljicom Lidijom Avilovom, a da to nisu znali ni njegovi najbliži prijatelji, poput Ivana Bunjina, mladog kolege pisca koji je iza sebe ostavio knjigu O Čehovu i čak se i sam bio blisko sprijateljio s ovom ženom. Zvuči kao petparačka priča: već ozbiljno bolesnom Bunjinu pada šaka knjiga Čehov u mom životu Avilove, i tek tada on saznaje za vezu svojih dvoje prijatelja. Ostavimo po strani nagađanja o tome u kojoj je meri ova ljubav bila platonska, a u kojoj fizička (oboje su bili u brakovima, a Avilova je bila s troje dece u prednosti) i ispitajmo kako je počeo zamršen odnos ovo dvoje ljudi i kako su na nesvakidašnji način razmenjivali tajne poruke.

Lidija Avilova bila je suptilna, pristupačna i prirodna. Bunjin je opisuje kao lepoticu, visoku i ženstvenu, ali i kao vrlo duhovitu ženu britkog uma koja je umela da se našali na svoj račun. Sve to činilo je dobitnu kombinaciju kojom je osvojila Čehova, a pritom ni on nije ostao dužan.

Njihov prvi susret odigrao se u januaru 1889. godine u kući Lidijine sestre. Čehov je tada bio još poprilično mlađan, ali ostvaren pisac. Lidija je i sama maštala da postane spisateljica, redovno je čitala njegova dela i što je još važnije, razumela ih je i duboko je osećala emocije junaka. Njen muž se snishodljivo se odnosio prema njenom stvaralaštvu, te nije ni čudo što ova žena nije mogla da odoli susretima sa Čehovom, koji ju je shvatao i  s kojim je mogla da razgovara. Kako veli Bunjin, Avilova je uz ostale kvalitete bila izuzetno iskrena, te u svojim uspomenama nije propuštala da pomene kada je ovaj pisac oštro kritikovao neka od njenih dela.

cehov i avilova

Uhvaćeni, ali samo fotoaparatom – Čehov i Avilova,
Preuzeto sa: seznam.name

Taktike i trikovi

Čehovljeve taktike za ostvarivanje diskrecije došle su najviše do izražaja kad je trebalo srediti tajne susrete između nejga i Avilove. Uvek bi joj nekim kanalima dostavljao karte za svoje predstave, počevši od Ivanova, premijerno prikazanog 1887. u Pozorištu Fjodora Korša u Moskvi. Ako nije bilo prilike da se ode na predstavu, naši ljubavnici su se viđali na većim okupljanjima kod zajedničkih prijatelja.

U ostvarivanju misteriozne veze oni su otišli korak dalje, jer su koristili citate iz svojih dela kako bi se sporazumeli, a da to niko ne primeti. Ovaj trik prva je upotrebila Avilova, naručivši da se izradi privezak u obliku knjige koji je ukazivao na red i stranu dela u kom se nalazi poruka. Ukazala je na citat iz Galeba, gde mlada glumica Nina piscu Trigorinu poklanja takođe medaljon gde piše: „Ako ti ikad ustreba moj život, dođi i uzmi ga.” Avilova je napeto čekala da Čehov odreaguje na ovu igru, a on joj je na jednom maskenbalu obećao da će joj dati odgovor sa scene na izvođenju Galeba. Odatle se začula poznata Ninina poruka na koju je uputila Avilova,  a potom je glumac koji igra Trigorina izgovorio: „Strana 121, red 11 i 12.” Avilova je pamtila ovu šifru i nije mogla da dočeka da stigne kući i razotkrije je. Uzela je poslednju knjigu koju je dobila od Čehova, ali na ukazanoj starni pisalo je nešto u datoj situaciji bemisleno: „…kakvi fenomeni. Ali, što me gledaš tako zadivljeno? Da li ti se sviđam?” Avilovoj to bi sumnjivo, pa je zaključila da joj je Čehov ostavio poruku u njenoj, a ne njegovoj knjizi. Tada je otvorila svoju Srećnicu na zadatoj strani i pročitala: „Mladim devojkama se ne dozvoljava da posećuju maskenbale.”

galeb

Plakat za Galeba u MHAT-u, Preuzeto sa: vamp3.ru

Sve je pogodio, sve je znao,stoji u uspomenama Avilove kao zaključak cele igre razmenjivanja poruka. Uprkos razumevanju, istančanom odnosu i obostranom osećanju da su se poznavali pre nego što se desio njihov prvi susret, i Čehovu i Avilovoj bilo je jasno da njihova veza neće funkcionisati. On je cenio njenu izvanrednu pravednost i znao je da ona ne bi ostavila decu zarad veze s njim, bez obzira na snagu njihovih osećanja. Stoga se i Čehov oženio pod stare dane, ali prepiska i diskretni susreti s Avilovom nisu prestali sve do smrti pisca 1904. Eto kako to izgleda kada se život poigra s autorom i priredi mu isto što je on zamutio svojim junacima. Kako u delima Čehova postoji bezbroj junaka koji pate od neostvarenih ili neostvarivih ljubavi, isto se desilo i između njega i Avilove. Tako da, evo poruke za kraj: ako ste se nameračili da primenjujete Čehovljeve savete u praksi, obavezno obratite pažnju da neko već ne pretenduje na vašeg potencijalnog partnera/partnerku da ne biste upali u komplikacije s kojima ni majstor ruske proze nije uspeo da se izbori. Uspešno muvanje želimo!

3 komentara

  • Arturo Bandini says:

    Vrlo zanimljiv i inspirativan clanak! Svaka cast autorki 🙂

  • Gabrijela says:

    Ko je autor članka? Molim odgovor na e-mail 🙂

    • Milica Naumoska says:

      Zdravo Gabrijela! Autorka članka je ona koja je iznad njega i potpisana, i čije ime uz kratak biografski opis stoji, još jednom, ispod njega. Srećno!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *