Šljokice, ukosnice i lepak u stiku – intervju sa Drag Queen-om

O tome šta je Drag, kako je nastao i zašto je bitan, možete da pročitate u ovom fabuloznom intervjuu sa jednom od beogradskih kraljica.

!Kokoška je imala priliku da popriča sa Dekadencom, Drag Queen-om iz Beograda, koji nam je otkrio mnoge stvari. Ko je u stvari on, šta je to što on radi, gde ga možete sresti i kada, i zašto je Drag bitan za njega ali i za sve nas. Da li je Drag samo šljokice i prenaglašena šminka, ili tu postoji nešto više (spoiler alert: postoji) – možete pročitate baš sada i ovde. Let the show begin!

K!K: Reci nam nešto o sebi, ko je Dekadenca?

Dekadenca: Dekadenca je alter ego koji koristim kada radim performanse kao Drag Queen. Nastao je pre dve godine, i najviše se razvio kroz moje bavljenje pozorištem, kao i iz moje velike ljubavi prema performansu i mojim interesovanjima za različita društvena pitanja, a posebno po pitanju rodnog identiteta. Baveći se glumom imao sam priliku da istražim razne aspekte rodnog identiteta i da shvatim koliko je to jedan fluidan i u neku ruku nepotreban koncept. Ja kroz svoj alter ego i kroz Drag pokušavam da ukažem koliko je rod kao konstrukt prevaziđen.

Photo by Ksenija Ćuk

Fotografija: Ksenija Ćuk

K!K: Za one koji ne znaju, šta je u stvari Drag?

Dekadenca: Sve zavisi iz kog kulturološkog konteksta posmatramo. Za zapadnjačku kulturu, koncept Drag-a kao dela performativne umetnosti potiče iz doba Šekspirovog pozorišta. Smatra se, čak, da je frazu Drag Queen osmislio sam Šekspir. U to vreme, kao što znamo, žene nisu smele da nastupaju u pozorištima tako da su muškarci izgrali sve uloge. Tako da se termin Drag Queen odnosio na muškarca koji igra žensku ulogu u predstavi. Igranje različitih rodova je zastupljeno u pozorištima širom sveta i u različitim kulturama starijim od evropskih. Drag kakvog ga danas poznajemo svoje korene vuče iz američke andergraund LGBT scene koja se razvijala šezdesetih i sedamdesetih godina u većim gradovima kao što su Njujork i San Francisko. Postojala su razna takmičenja u lepoti gde ste mogli da vidite muškarce koji su se oblačili kao žene – tj. ono što se smatra ženstvenim.
Šezdesetih godina su stvari krenule da se organizuju, i to prvo u belačkoj kulturi. Kasnije, sedamdesetih godina, sa usponom rasizma crnačka kultura nije bila prihvaćena od strane belačke kulture, pa je odlučila da se odvoji i napravi scenu za sebe – iz koje je nastala najpoznatija njujorška Ballroom scena, koja je prikazana u kultnom filmu Paris is burning. Tako da je Drag kao savremena performativna umetnost nastao u Americi.

K!K: Zašto si izabrala baš to ime – Dekadenca?

Dekadenca: Prvenstveno sam hteo da to bude mononim, jer su mononimi zvučni i lakše se pamte. Svoje poreklo vuče iz više korena, jedna strana toga je mjuzikl Kabare i lik Seli Bouls, koju tumači Lajza Mineli, koja stalno govori: „Oh divine decadence, darling! A samim tim ta fraza implicira povezanost sa američkim Drag Queen-om Divajnom (eng. Divine), koji je poput Dekadence velika žena, tako da sam imao želju da naglasim neku višeslojnost karaktera, a da to opet bude sadržano u kratkoj i efektnoj reči.

K!K: Kako si počela da se baviš Drag-om?

Dekadenca: Mogu da kažem da sam se bavio Drag-om od malena, jer mi je uvek bilo zanimljivo da se kostimiram. Nemam onu klasičinu priču „Obuvala sam mamine cipele i krala njenu šminku,“ jer mi je mama davala njenu šminku i cipele da se kostimiram. Štaviše, kasnije sam imao svoju šminku za kostimiranje jer sam to voleo da radim. Konkretniji Drag sam radio prvi put u okviru jedne predstave. Radio sam na amaterskoj produkciji mjuzikla Čikago, u okviru studija glume Kroz Prozor Fabrike, gde sam imao priliku da igram ulogu upravnice ženskog zatvora, Mamu Morton.
Prvi pravi Drag nastup sam imao na festivalu „DRAGram“ u Zagrebu, oktobra 2014. u organizaciji „House of Flamingo“ iz Hrvatske.

Photo by Tijana Mirković

Fotografija: Tijana Mirković

K!K: Postoji li neko na koga se posebno ugledaš?

Dekadenca: Ne postoji jedna konkretna osoba. To bi bile mahom brodvejske/holivudske glumice, dive, žene koje su „veće od života“ i koje su same po sebi zanimljivi karakteri kao što su Lajza Mineli, Džudi Garland, Barbra Strajsend, takođe i Divajn kog sam već pominjao. Najviše zbog njegovog stava o Drag-u, koji bi se mogao opisati kao: „Drag je nešto što radim, a ne nešto što jesam“.

K!K: Reci nam nešto više o Drag sceni u Srbiji i regionu?

Dekadenca: (smeh) Scena u Srbiji je prilično nerazvijena. Posebno jer mi nemamo kulturu Drag performansa u fundusu naše kulturne istorije. Relativno je mlada i nova. Koliko sam ja upućen, pored mene postoje još dve osobe koje rade Drag, onakav kakvog ga mi znamo. Naravno da postoje neke LGBT i trans ikone kao što je Merlinka, koja jeste s jedne strane radila Drag, ali ona je to radila iz potpuno drugačijeg kulturološkog konteksta.
Što se tiče regiona, situacija je malo bolja. U Hrvatskoj i Sloveniji je dosta aktivna Drag scena. Prošle godine je u Zagrebu održan međunarodni Drag festival, na kom sam i ja imao priliku da nastupam. Mada, moram priznati da i u Beogradu razne organizacije sve više  pokušavaju da uključe Drag u svoje projekte i aktivnosti.

K!K: Za one koji ne znaju ili su zbunjeni, možeš li nam samo reći razliku između Drag Queen-a i trans-žene?

Dekadenca: Drag je vrsta igranja roda, performansa, kada su rod i rodni stereotipi u pitanju. Trans-žena je osoba koja je možda rođena kao biološki muškarac, a koja oseća i zna da je žena i razvija se kao žena, dok je Drag čisto jedna od uloga koju možete da nabacite. Među Drag Queen-ovima ima trans žena, gej muškaraca, strejt muškaraca… Drag mnogim ljudima pomaže da pronađu svoje rodne i seksualne identitete, ali za Drag performera nije nužno vezana rodna ili seksualna orijentacija koja je u neheteronormativnom spektru.

K!K: Koliko je izazovno/teško baviti se u Drag-om u Srbiji?

Dekadenca: #TheStruggleIsReal (smeh) Pa, s obzirom na društveno-ekonomsku situaciju u našoj zemlji, ne bih mogao da kažem da je lako, ali nije nemoguće. Postoje manji, ali sigurni prostori za bavljenje Drag-om kao performativnom umetnošću. Ja sa svojim karakterom imam problem, jer je Dekadenca orijentisana na kabaretske performanse, koji uključuju pevanje uživo i još neke aspekte vodvilja. Osećam da nemam odgovarajuću platformu na kojoj bih mogao time da se bavim u Beogradu. U regionu, ipak, postoje drugačiji vidovi manifestacija i projekata koji više odgovaraju mom stilu performansa gde sam se više pronašao. Nije nemoguće, daleko je od idealnog, ali mislim da je situacija sve bolja.

K!K: Jesi li sarađivala sa nekim kraljicama iz Srbije i kakvi su tvoji utisci?

Dekadenca: Nisam direktno sarađivao ni sa jednom kraljicom iz Srbije. Na međunarodnom festivalu alternativne performativne umetnosti „DRAGram“ koji je održan u Zagrebu u oktobru 2014. nastupao sam pored Drag Queen-a iz Beograda, Sonje Sajzor, koja je jedna mlada i energična performerka. Sa nama u Zagrebu je takođe bila beogradska kraljica, Markiza De Sada, koja je bila u funkciji DJ-a, ali ni sa jednom od njih dve nisam do sada direktno sarađivao.

K!K: Neki budući planovi? 

Photo by Matija Peček

Fotografija: Matija Peček

Dekadenca: Pored DRAGram-a koji je održan prošle godine u Zagrebu u organizaciji kolektiva „House of Flamingo“ čiji sam i ja deo, i ove godine će takođe biti organizovan festival u oktobru. A u međuvremenu možete da vidite moje koleginice i mene kako nastupamo 13. juna u Zagrebu, u okviru Nedelje Ponosa. Takođe, kolektiv „House of Flamingo“ sprema neke zločeste nastupe za kraj godine, ali o tome ćete uskoro moći da pročitate na našoj facebook stranici.

K!K: Šta je must have u neseseru jedne kraljice?

Dekadenca: Apsolutno je neophodan lepak za papir u stiku i ukosnice.

K!K: I za kraj, reci nam šta god želiš u dve rečenice?

Dekadenca: Zabavljajte se i uživajte u životu. Ne shvatajte ništa ozbiljno, ali ozbiljno pristupajte svemu.

 

Napomena: opšta etikecija je da se Drag Queen-u obraca u ženskom rodu kada je u Drag-u, te je !Kokoška tako i postavljala pitanja. Kako je naš sagovornik u trenutku intervjua bio van Drag-a, odgovori su u muškom.

    1 komentar

    • Predrag says:

      Drag scena u Srbiji se neće razviti sve dok i ovo malo drag kraljica koje imamo ne počnu da nastupaju u Beogradu…

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *