Znamo da ste tu – vodič kroz BELDOCS 2018

Svi u bioskope! Počinje Beldocs!

Od 7. do 14. maja Beograd postaje grad dokumentaristike, a dokumentaristika nikad nije bila uzbudljivija nego što je na ovogodišnjem Beldocs-u. Osim u bioskopskim salama, Beldocs se dešava i u salama za diskusiju, te će se ove godine održati tri panel diskusije na teme o kojima je uvek bitno pričati, a neki jako kul ljudi iz oblasti dokumentarnog filma držaće i masterklasove.

Beldocs nas takođe podseća da se filmovi ne stvore tek tako na platnu ispred nas, pa veliki fokus stavlja kako na unapređivanje domaće dokumentaristike, tako i na traženje domaćih i stranih mladih talenata, i tako se stvarno bavi dokumentaristikom na jedan sveobuhvatni način i omogućava nam da svaki naredni festival bude još bolji.

Jedanaesto izdanje festivala donosi filmove u čak 14 kategorija. !Kokoška je orno odradila domaći i izdvojila najzanimljivije naslove kako bi vam olakšala (otežala?) izbor. Znate da smo tu, u bioskopu – vidimo se!

Dugometražni video o mačkama na velikom platnu, yas queen! bonusi: Istanbul i politički aktivizam, Kedi, režija Ceyda Torun, izvor screenanarchy.com

Srpski takmičarski program – svinje, kaktusi i čarobnjaci

Ovogodišnji festival otvaraju svjetske premijere dva domaća filma u pokušaju da se stavi naglasak na uspon domaće dokumentaristike i njenih dostignuća. Prvi,  Poslednja avantura Kaktus Bate (The Final Adventure of Kaktus Kid) Đorđa Markovića govori o neobičnom stripu iz Drugog svjetskog rata čiji je glavni lik, pogađate, Kaktus zarobljen u saksiji. Međutim, istraga o autoru otkriva mnogo potresniju i kompleksniju priču nego što naslov može nagovjestiti, ispričanu iz perspektive strip autora Aleksandra Zografa. Drugi je Slatko od ništa (In Praise of Nothing) Borisa Mitića, u kome nam se Ništa po prvi i poslednji put obraća u stihu glasom Igija Popa, uz kadrove iz 70 zemalja  i muziku Pascal Comelade i Tiger Lilllies.

Pored toga, možete vidjeti i okupaciju bioskopa Zvezda kroz objektiv Senke Domanović,  priču o izazovima asimilacije sa kojima se susreću kineski imigranti u Srbiji Tanje Brzaković, priču o srpskom Holivudu Branka Lazića, te poslušati bajke bake Dragoslave u režiji Biljane Tutorov.

Slatko od ničega, izvorbeldocs.rs

 Međunarodni takmičarski program i Planet Earth: životi drugih

Ove dvije selekcije ove godine donose predstavnike skoro svih kontinenata. Pored nezaobilaznog dobitnika kanskog Zlatnog oka i maltene svake veće nagrade kojoj se primakao, Lica mesta (Faces Places) ikone francuskog novog talasa Agneš Varde i francuskog fotografa i muraliste JR-a, izdvajamo i novi film kontroverznog umjetnika Aj Vejveja (Ai Weiwei) Ljudski tok (Human Flow) o razmjeri izbjegličke krize i okolnostima koje su natjerale 65 miliona ljudi da napusti svoje domove u bijegu od rata, gladi ili klimatskih nepogoda. Raduje nas i novi film Ejbela Ferare (uglavnom zato što je novi film baš Ejbela Ferare), Trg Vitorio, o istoimenom rimskom trgu i svim ljudima koji se na njemu skupljaju.

U ovom programu zadesio se i film O očevima i sinovima čiji je reditelj proveo čak dve godine u porodici radikalnih islamista, posebno prateći decu, i tako nam pružajući uvid u to kako je odrastati u islamskom kalifatu. Kapa dole Talalu Derkiju za posvećenost!

Pored toga, u selekciju su dospjeli priča i mladima iz Obale Slonovače, stanarima turskog staračkog doma, te francuskom diplomati u Sjevernoj Koreji. Iz Njemačke dolazi i male planete (small planets) o izolovanim mjestima, iz Velike Britanije kratka istorija kubanske prestonice, a iz Grčke priča o kultnoj transrodnoj figuri Lani Muniz.

Budizam u ruralnom Mijanmaru – 14 jabuka, režija i kamera Midi Z, fotografija Berlinale Forum na tviteru

Varda i JR, drago vam je, izvor ew.com

Human Rights” i „Front Page”: uništenje, zločin(i), kazna

Emocionalno najzahtjevnije ali i najuzbudljivije kategorije ovogodišnjeg festivala donose ljudske i potresne, ali i ohrabrujuće priče o razaranju i zločinu, iskupljenju i slobodi. Iz Češke i susjedne Hrvatske nam dolazi  Kad rat počne Jana Geberta o vođi slovačke paramilitarne grupe „Slovenski branci” koja aktivno regrutuje tinejdžere uz implicitnu podršku vlasti. Devojke Zlatne zore bave se nedavnim drastičnim promjenama u Grčkoj prateći članove krajnje desničarske stranke „Zlatna zora” i njihove porodice, a Priče koje naša kinematografija (ni)je ispričala iz Brazila govori o periodu vojne diktature isključivo kroz pornochanchada filmove – najpopulariji filmski žanr u Brazilu toga doba koji se kratko može opisati kao „porno komedija” . Sa druge strane, Crvena duša i Brexitanija bave se specifičnim, savremenim političkim momentom u dvije zemlje; prvi Putinovom Rusijom koja još uvijek nerijetko Staljina vidi kao heroja, a drugi skiciranjem britanske demokratije u njenom (ne)punom sjaju.

Kazna iz SAD-a ispituje moralne i praktične posljedice smrtne kazne iz ugla osoba na koje je direktno uticala, dok Podvedene nudi drugačiji portret seksualne trgovine ljudima u razvijenom svijetu. Sa druge strane, potresna Hanaa povezuje priče o četiri djevojčice-mlade iz različitih zemalja, koje dijele istu sudbinu iako se nikada nisu srele, a S namerom da se uništi  pokušava da jednom za svagda razriješi sve holivudske neistine i politička prikrivanja u vezi sa turskim genocidom nad Jermenima.

Loving Lorna – o konjima i snovima, Planet Earth selekcija režija Annika Karlsson, izvor http://ifi.ie

Vatrometi i Meteori: eksplozije neke vrste

Programe „Fireworks” i „Meteori” nismo odlučili da stavimo zajedno samo jer su i vatrometi i meteori blještavi i imaju tendenciju da budu u nebesima, već i zato što su eksplozivni baš kao i filmovi koji su se našli u ovim selekcijama. Iz programa „Fireworks” izdvajamo Kedifilm o tome kako mačke preuzimaju svijet! Tačnije, o stotinama hiljada mačaka koje svakodnevno lutaju Istanbulom; samostalne i neustrašive, ali i potpuno umiljate ako zaboravite da su doslovno šefice grada i planete, obuhvatajući emocionalnu srž samoga grada i čineći ga onim što jeste.

Program „Meteori” sastoji se od „radikalnih dokumentaraca, arthausa i hibridnih žanrova” i istražuje netipičan filmski jezik. Filmovi Žoaa Pedra Rodrigeša se ne smeju propustiti, a posebno novi Gde si sada, Žoao Pedro Rodrigeš? u kom se reditelj kroz tok ideja osvrće na svojih dosadašnjih 50 godina života i svoju karijeru. Iako pomračenje sunca nije eksplozivno, ono se našlo među meteorima i to na jednoj oregonskoj farmi, koju uz muziku Lenarda Koena prati kamera Džejmsa Beninga. Nismo mislili da će nas ikad ushititi mogućnost gledanja američke farme, ali onda se desio film L. Koen.

U podrumu, Ulrich Seidl (2014), izvor http://www.ulrichseidl.com

Retrospektive: Ulrih Zajdl i Vlado Škafar

U okviru ovogodišnjeg Beldocs-a desiće se i dve retrospektive, i to filmova Ulriha Zajdla i Vlada Škafara, koji će obojica biti i gosti festivala.

Kroz radove Ulriha Zajdla gibaćemo se gledajući šest njegovih filmova, i to skoro od samog početka njegovog stvaralaštva, filma Matura zbog kog su ga izbacili sa Akademije, do njegovog najskorijeg ostvarenja, U podrumu. Ako volite Zajdla, sigurni smo da ćemo se sresti u nekoj od sala. Ako ga još niste gledali, a cenite sve pomalo uznemirujuće i izvitopereno, pohitajte na Beldocs. Ako ne spadate ni u jednu od ove dve grupe, šta da vam radimo.

U okviru druge retrospektive biće prikazana tri filma Vlada Škafara (Devojka i drvo, Noćni razgovori s Mojcom, Deca) o kome ne znamo mnogo i se sramimo zbog toga, ali planiramo da ove nedelje to popravimo i javimo se sa novim saznanjima i utiscima. Opis retrospektive na Beldocs-ovoj stranici kaže ovo: „Kao jedan od najbitnijih autora sa područja bivše Jugoslavije, Škafar svojim meditativnim i suptilnim nenarativnim filmovima kroji svet u kojem je laž osuđena na propast.” Mi ovom opisu verujemo.

Svjež sa Belinalea, Valdhajmov valcer, režija Ruth Beckermann, izvor filminstitut.at

Baltik i biografije:

Ovogodišnja selekcija biografskih filmova šarenija je nego ikada. Izdvajamo dokumentarac Lorne Taker o kultnoj britanskoj dizajnerki Vivijen Vestvud Vestvud: Pank, ikona, aktivistkinja , zatim Velika zverka o danskom arhitekti Bjarke Ingelsu, osnivaču i vođi biroa BIG koji spada u najveće i najuticajnije biroe današnjice. Valdhajmov valcer (The Waldheim WaltzRut Bekerman posvećen je razotkrivanju (nezgodno nacističke) ratne prošlosti bivšeg sekretara Ujedinjenih nacija Kurta Vandhajma, a imaćete priliku da pogledate i Jednu kartu, molim (One Ticket, Please) o 78-godišnjoj Njujorčanki koja važi za najstrastvenijeg ljubitelja pozorišta na svijetu.

Specijalne projekcije : Balkan, bejbe!

Hotel Jugoslavija – mit, simbol, svjedok, režija: Nicolas Wagnières, izvor Vimeo

U kategoriji “Specijalne projekcije”, specijalni Balkan i još specijalniji prijatelji – bacite pogled na filmove o Sarajevu, Beogradu, Zagrebu i novopečenom slavenofilstvu Donalda Trampa! Hotel Jugoslavija, svježe sa premijere u Berlinu, vodi nas kroz prostore hotela Jugoslavija upoznajući nas sa odlučujućim momentima istorije ovih prostora koji su se odreda tamo odigrali – od Tita do Miloševića, NATO bombardovanja pa do danas, nema Jugoslavije bez Jugoslavije, a nema ni Beograda.  Blok 70 ima ima svjetsku premijeru na Beldocs-u i bavi se tkzv. „srpskim Čajnataunom” ili blokom 70 poznatom po kineskim doseljenicima i njihovim proizvodima, a Naš novi predsednik nudi satiričan pogled na rusko viđenje američke politike i pokušava da odgonetne tajnu navodnog ruskog mješanja u izbore 2016. Iz Hrvatske dolaze međunarodna premijera Glasnije od oružja (Louder than Guns) Miroslava Sikavice o propagandnoj ulozi patriotske muzike tokom ratova 90ih, a Hram cvijeća Irene Škorić prati izgradnju srpske pravoslavne crkve Preobraženja Gospodnjega u Zagrebu.

Pomenućemo i selekciju “VR Cinema” posvećenu dostigunućima u virtuelnoj realnosti – skrećemo vašu pažnju na Video sam budućnost po motivima  SF vizionara Artura Klarka, te domaće ostvarenje Doživeti Nikolu Teslu – VR muzej. U sklopu selekcije “Muzičko-plesni dokumentarci, zaronite u svijet Kapuera, unutar igre uz brazilske muzičke note ili pogledajte MATANGI / MAYA / M.I.A. o usponu  londonske tinejdžerke imigrantskog porijekla, do svjetske pop senzacije.

Ovogodišnji festival traje od 7. do 14. maja. Kompletan program možete preuzeti ovde. Vidimo se u bioskopu!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *