Film pod zvezdama, daleko od njih

Leto je za letnje filmske festivale, leto je za more. Dva u jedan je Pula film festival. Ali, nije baš sve tako utopično.

Jul je, vrelo je, istarska se crvena zemlja usijala, a Pula, najveći grad Istre, nije puna crvenih već ružičastih tepiha. Jubilarni 65. Pulski filmski festival je u toku pod sloganom „Film pod zvezdama“. I zaista, na većini festivalskih lokacija filmovi se gledaju pod otvorenim nebom kao, uostalom, i na većini filmskih festivala letnje sezone. Ali, većina ili svi ostali letnji festivali nemaju filmove pod zvezdama okružene zidinama rimske arene.

Malo je reći da je „poseban ugođaj“ gledati film u Pulskoj areni – to bi se više moglo podvesti pod privilegiju i to onih koji se u vreme festivala nađu u Puli, s obzirom na to da su karte pristupačne, a da u Areni ima mnogo mesta, te karte ne planu tek tako, iako je Pulski festival još uvek najcenjeniji festival u Hrvatskoj. A tom „neplanjavanju“ karata izgleda postoji dobar razlog.

Slično tranziciji koju je Sterijino pozorje doživelo, Pulski filmski festival je, nakon devedestih, iz jugoslovenskog prešao u hrvatski nacionalni takmičarski festival koji bi trebalo da predstavi najbolje iz hrvatske kinematografije nastale u periodu između dva festivala. Opet, analogno Sterijinom pozorju, čini se da Pulski filmski festival svoj epitet „najcenjenijeg“ festivala u državi drži na osnovu sjaja nekadašnjeg velikog festivala kakav je godinama bio, predstavljajući klasike plodne jugoslovenske kinematografije. Da je Pozorje u problemu, to smo već ustanovili, a opet, čini se, da je i Pulski filmski festival u problemu.

Danas ovaj festival ima dve takmičarske selekcije dugometražnih filmova – nacionalnu i selekciju manjinskih koprodukcija u kojima Hrvatska učestvuje. Možda bi i ovu nacionalnu selekciju trebalo preimenovati u selekciju većinskih koprodukcija, s obzirom na to da je dobar deo filmova iz nacionalne selekcije rađen u koprodukciji najčešće sa zemljama zapadne Evrope ili zemljama regiona (Osmi povjerenik (HR, BA), Aleksi (HR, RS), Dom (HR, UK)). Dakle ne samo da se „nacionalno“ smanjilo sa jugoslovenskog na hrvatsko, već umesto „samo jugoslovenoskog“ odnosno „samo hrvatskog“ nacionalno znači „većinski hrvatsko“. To je sasvim normalno i očekivano, prvo s obzirom na promenu značenja nacionalnog u kontekstu državne granice, a drugo u kontekstu današnje filmske produkcije koja zahteva više izvora sredstava radi zadovoljenja željenog budžeta. Prosto, nema se dovoljno para da jedna balkanska/skoro-pa-balkanska država isfinansira neki zahtevniji filmski projekat samostalno.

Međutim, ono što je dalje problem, a u bliskoj vezi sa prethodnim je to što Pulski filmski festival danas ne prikazuje najbolje što jedna nacionalna kinematografija ima da ponudi, već maltene sve što jedna nacionalna kinematografija ima da ponudi, jer kako zbog manjka sredstava, tako i zbog objektivnog nevelikog broja građana, pa samim tim i filmadžija, Hrvatska ne proizvodi dovoljno filmova godišnje da bi se selekcija uopšte pravila.

Pula

Foto: Pula Film Festival

Tako do premijere u megalomanskoj atmosferi Pulske arene stignu filmovi poput Za ona dobra stara vremena, koji bi u najbolju ruku bili dostojni premijere na nekom omanjem revijalnom festivalu. Uvek bi trebalo biti umeren u vrlo oštrom kritikovanju uz poštovanje rada i truda koji je fakat uložen u neki film, ali nezgodno je ukoliko film ne poštuje svoju publiku. Za ona dobra stara vremena prikazuje godine prelaska iz dvadesetog u dvadeset prvi vek, dakle radnja se dešava pre nekih 20-ak godina, glavni likovi se voze u starom žutom fići, a oko njih piče plavi zagrebački tramvaji sa svetlećim oznakama destinacije, prolaze Pežoi 208 i slični komadi lima čiji su modeli predstavljeni pre 2-3-4 godine. Pritom je i vremenska odrednica sasvim labavo data, sa jednom fudbalskom utakmicom s početka filma, a kako je ovog jula u Hrvatskoj fudbal najvažnija nesporedna stvar, mnogi su pomisli da je u pitanju aktuelno vreme i kvalifikacije za svetsko prvenstvo u Rusiji, a da se dotični fića i pomalo čudno oblačenje likova pripisuju zagrebačkom hipsterizmu. Avaj i nažalost, vremenski zbun ovog filma nije jedini problem, no već mu je i previše mesta u ovom tekstu dato.

Film pobednik festivala i dobitnik čuvene Zlatne (a ovom kontektsu možda tek Pozlaćene) arene je Mali Antonija Nuića, sasvim sigurno znatno kvalitetniji od Za ona dobra stara vremena, ali teško bi se reklo da bi se jedna nacionalna kinematografija strašno šepurila i ponosila da ima Malog za najbolji film u proteklih godinu dana. Pet-šest likova od kojih ni jedan nikad nema niti jednu moralnu dilemu, niti jedan unutrašnji sukob, sem Malog (desetogodišnjaka). Ali filmska egzekucija jedine moralne dileme jedinog lika sa dilemom je u najmanju ruku lenja, a više diletantska – promeni se perspektiva, Mali se snima iz donjeg rakursa, kao da je neko stavio GoPro ispod brade. Eto.

Pula

Iz filma Mali bez Malog. Foto: Pula Film Festival

Kao i na Pozorju, nije ni na ovom nacionalnom festivalu sve sivo, ali je sivo prevagnulo nad svetlim. Svetli su bili Comic Sans, Lada Kaminski i Osmi povjerenik, no nad njima stoji senka ostatka selekcije, koju je i publika osetila. Iako brojni, Puležani su se sa projekcija vraćali turobno noseći svoja ćebenca i piknik opremu (na gornjim nivoima u areni može i da se skromno piknikira tokom filma), komentarišući da ove godine filmovi „nisu neki“. Profesionalni deo publike bez piknik opreme jednako se turobno vraćao sa projekcija, često bez komentara.

No, Zlatne arene su podeljene, šou se nastavlja, sledeće će godine Pula opet biti puna ružičastih tepiha, opet će disati festivalom sa filmom pod zvezdama, a Arena će biti jednako strahopoštujuće glamurozna i publike će biti, ako ne domaće onda sigurno turističke. Međutim, ostaje pitanje smisla nacionalnih festivala na nedovoljno velikim tržištima. Možda bi pogodno rešenje bila takmičarska selekcija sastavljena od filmova i iz većinskih i iz manjinskih koprodukcija, kada bi se sasvim sigurno zahvatilo 7-8 , pa i više filmova koji bi arenu učinili filmski zlatnom.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *