Spamalot: kako je kralj Artur sreo Nadu Macuru

22. novembra ove godine, „Spamalot”, s ljubavlju maznut iz filma Monti Pajton i Sveti gral, imao je svoju premijeru na srpskom. I to kakvu!

Pre tačno 40 godina snimljen je kultni film Monti Pajton i Sveti gral, koji je, u maniru svojstvenom čuvenoj humorističkoj trupi, kroz parodiju legende o kralju Arturu i vitezovima Okruglog stola, doneo britku satiru savremenog društva, sprdajući se sa svime, ali ne prelazeći granicu dobrog ukusa (nekolicina se našla uvređenom, ali ni izbliza kao posle Žitija Brajanovog). Pre deset godina, jedan od pajtonovaca, Erik Ajdl, uz pomoć kompozitora Džona Duprea, adaptirao je ovaj film u brodvejski mjuzikl, pokupivši pritom tri „Tonija“. O tome da njegova popularnost ne jenjava već čitavu deceniju, svedoče brojne turneje i licencirane postavke širom sveta. 22. novembra ove godine, Spamalot, s ljubavlju maznut iz filma Monti Pajton i Sveti gral, imao je svoju premijeru na srpskom. I to kakvu!

HYB_5433 - CopyGlumačka ekipa koju čine Nikola Đuričko, Srđan Timarov, Gordan Kičić, Dejan Lutkić, Jelena Jovičić, Miroljub Turajlija i Ivan Marković, predvođena Nikolom Kojom kao Arturom (što je uloga kojom se vraća na pozorišnu scenu posle dvadeset godina), u režiji Radoslava-Raleta Milenkovića, odvažila se da za domaću publiku postavi čuveni mjuzikl. Uzevši u obzir iskusnost ekipe, kao i ogroman entuzijazam sa kojim je celom projektu pristupljeno, nema previše prostora za skepsu povodom kvaliteta, ali živo izvođenje svakako razbija svaku sumnju.

HYB_5799Prevodi i adaptacije songova su vrlo spretni i prirodno teku, što je bitno budući da je upravo to neretko kamen spoticanja u licencnim produkcijama. Plesni ansambl je vrlo energičan, a orkestar na čelu sa dirigentom Vesnom Šouc savršeno prati dešavanja na bini. Iako su svi glumci maestralno otpevali svoje deonice, Jelena Jovičić se naročito istakla vokalnim bravurama.

Kostimi su autentični, scenografija je impresivna. U svakom detalju oseća se ozbiljnost produkcije. Na momente zaista sve deluje kao da sedite na Brodveju: gomila ljudi na bini, sinhronizovana u pokretu, sa fiksiranim osmehom, sve je šareno, svetlucavo i poslušno prati recept skoro svakog uspešnog mjuzikla, čak i onda kad postaje samosvestan (zapravo, naročito tada): u prvoj polovini drugog čina, Artur ima trenutak otkrovenja i, saznavši da je „samo“ lik a ne kralj svih Britanaca, pokušava da dokuči šta mu sve treba da bi mjuzikl kom pripada imao sve uobičajene elemente.

Tako dolazimo do retkih zamerki koje se mogu uputiti Spamalotu. One se uglavnom odnose na određene segmente i scene čije polje delovanja nije svojstveno ili naročito prepoznato na našem podneblju; nesporno, ceo komad natopljen je karakterističnim engleskim humorom, ali fore usmerene na Jevreje ili navijačka koreografija „čirlidersica“ ipak više pogoduju sentimentu Brodveja nego Sava centra. Takođe, neke čuvene scene iz originalnog filma (poput one sa starcem na mostu ili bekstva od troglavog viteza) nisu uključene u mjuzikl iako bi se mogle relativno lako realizovati. No, u oba slučaja adresat zamerki treba da bude originalna produkcija i njena rešenja, budući da, po ugovoru o licenci, domaća produkcija nije ništa smela da dodaje ili oduzima.

HYB_5540 - CopyZato je zanimljivo obratiti pažnju na one sitne stvari, modifikacije i lokalizacije, za koje verujemo da su unete više zarad davanja posebnog, ličnijeg šmeka i prepoznatljivosti, nego zbog jeftinih poena kod publike. Nesporno najveće iznenađenje (i oduševljenje!) je tako trenutak pojavljivanja Boga: dok kralj i vitezovi banče, pijanče i bludniče po Kamelotu jer nemaju šta pametnije da rade, uz besnu grmljavinu se na nebesima ukazuje Bog, niko drugi do – Nada Macura (sa sve telefonskom slušalicom)! Ona im zadaje svetu misiju da pronađu Sveti gral, naravno, uz savet da se „obuku slojevito, piju dosta tečnosti i unose vitamine”.

Spamalot je zabavan na više nivoa. Njegov humor, po rečima reditelja, „razgaljuje, oplemenjuje jednako i kmeta i plemića, i pastira i akademika. Dobro, verovatno ne baš sve akademike, ali sve čobane zasigurno.” Međutim, iako je izvesno da „Monti Pajton” ima veliku i odanu publiku, takođe je izvesno i da se krug njihovih poklonika i krug ljudi koji mogu da priušte (opravdano) visoku cenu ulaznica, nažalost, ne preklapaju savršeno, kao i da publika koja nije upoznata sa njihovim radom nije naročito zainteresovana da ovom mjuziklu pruži priliku.
A to bi svakako trebalo da učini.

Kad život kučka je
Može da izludi  te
Onda proklinješ i psuješ sve
Kad te težak problem tišti
Ne gunđaj, već zazviždi
Na bolje sve promeniće ti se…

And…

Always look on the bright side of life…

HYB_7048

Sve fotografije dobijene su ljubaznošću Proscenium Productions.

Spamalot svoj život nastavlja u pozorištima širom Srbije tokom decembra.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *