Radio-Kokoška: Sparks

Retke su grupe koje uspevaju da kroz 40 godina karijere uvek zvuče i aktuelno i verno sebi. Uz inteligentne tekstove i Raselov falset, Sparksi se još od početka karijere ne mogu pobrkati ni sa jednim drugim bendom.

Retke su grupe koje uspevaju da kroz 40 godina karijere uvek zvuče i aktuelno i verno sebi. Sparks su, mada relativno nepoznati, svakako jedna od takvih. Osnovu benda čine braća Mael – klavijaturista Ron i pevač Rasel. Početkom sedamdesetih, kada su počeli svoj rad, bili su među začetnicima new wave-a. Uz inteligentne tekstove i Raselov falset, Sparksi se još od početka karijere ne mogu pomešati ni sa jednim drugim bendom. Jedan od njihovih najvećih hitova svakako je pesma „Something For The Girl With Everything“ iz 1974. Obratite pažnju na zabavan kontrast imidža i scenskog nastupa između dvojice braće!

Posle nekoliko uspešnih albuma, međutim, oni postaju zabrinuti da im je zvuk postao predvidiv, što se potvrđuje i opadanje prodaje njihovih albuma iz druge polovine sedamdesetih. Sticajem okolnosti upoznaju se sa jednim od najznačajnijih disko producenata tog vremena – italijanom Đorđom Moroderom. Pod njegovim uticajem, pretvaraju bend u duo i prihvataju elektronski zvuk. Njihov osmi album, No.1 in Heaven, iz 1979.  ne samo da im je povratio slavu, već se pokazao i veoma uticajnim za elektropop.

U drugoj polovini osamdesetih privremeno zaustavljaju muzičku karijeru i bave se filmskim mjuziklom po mangi Mai, The Psychic Girl. Šest godina kasnije, uprkos saradnji sa Timom Bartonom, odustaju od projekta. Godine 1994. se vraćaju na muzičku scenu, sa albumom Gratuitous Sax and Senseless Violins. Album je savršeno u koraku sa tada aktuelnom dens muzikom, i bio je veoma uspešan u Nemačkoj. Interesantno je da Rasel od ovog albuma primetno manje koristi svoj falset, koji će vremenom skoro potpuno napustiti.

Posle još jednog albuma pod dens uticajima, Balls, braća Mael odlučuju da je vreme za novu promenu. Godine 2002. objavljuju album Lil’ Beethoven, u kome se oslanjaju na gudačke i horske aranžmane pokušavajući da stvore anti-žanrovsku muziku, i zvuče unikatnije nego ikada.

I tako se Sparksi i danas potvrđuju kao jedna od retkih grupa koje i u četvrtoj deceniji karijere pomeraju svoje granice i poigravaju se sa svojim zvukom. Uz dalju evoluciju i gitarsku nadogradnju, njihov simfo-pop postaje prvi istinski naslednik hitičnoj pompeznosti „Bohemian Rhapsody“.

P.S. Danas, 12. avgusta, Ron puni 68 godina. Srećan mu rođendan, i živeo nam još dugo!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *