Povratniče, (po)vrati se!

Ako se pitate šta se desi kada na raspolaganju imate budžet od 130 miliona dolara, pritom niste šeik te ne planirate da ulažete u infrastrukture raznih država, a ni pravljenje filmova vam nije strano – pročitajte ovaj tekst do kraja, a potom pohitajte do najbližeg bioskopa da vidite svaki taj dolar na delu.

Ovako izgleda čovek-pobednik!

Ovako izgleda čovek-pobednik! |Preuzeto sa www.starpulse.com

Dakle, šta se desi? Ukratko, desi se – Povratnik. Ali da bi se on desio, vi morate biti gospodin Alehandro G. Injaritu, apsolutni čovek-pobednik prošlogodišnjih Oskara, kome naklonjenost Akademije, bar što se nominacije tiče, ni ranije nije izostajala: Pasji život (2001) 1 nominacija; 21 gram (2003) 2 nominacije; Vavilon (2006) 1 Oskar i 6 nominacija; Prelepo (2010) 2 nominacije. Uz ovakav curriculum vitae, gospodin Injaritu sigurno nije doživeo veći šok kada je saznao da je njegovo najnovije ostvarenje, Povratnik, ove godine dobilo neverovatnih i rekordnih dvanaest nominacija. Dok trljate oči nad ovim brojem, setite se da je prošlogodišnji heroj, Birdman, bio nominovan u „svega” devet kategorija.

Po mišljenju stručnjaka, onih malo manje stručnih i onih potpuno nestručnih, čovek kome, za razliku od Injaritua, Akademija nikako nije naklonjena, tumači ulogu povratnika u Povratniku. Čak i da ne znate ko to igra povratnika, nakon ovog objašnjenja sasvim sigurno zaključujete da je u pitanju Leonardo Dikaprio. Njegov lik, Hju Glas, jedan je od članova ekspedicije u pohodu na krzna po divljinama Amerike početkom 19. veka. Nakon što su napadnuti od strane indijanskog plemena, cela ekspedicija (ili ono što je od nje preživelo) se povlači i to predvođeni Glasom. Da vam bude jasnije, Glas se gotovo ceo film, paaa – vraća. Tačnije, prvo se vraća sa mnogo njih, onda se on vraća sam, pa se povremeno vraća s nekim, a na kraju kad se konačno vrati, onda ponovo ode.

Ovako ne izgleda jedan čovek-pobednik. http://leonardo-sans-oscar.tumblr.com

Ovako ne izgleda jedan čovek-pobednik. |Preuzeto sa Tumblr stranice genijalnog imena

Glasov ljutiti protivnik je Ficdžerald, koga tumači, u ovom izdanju (a bogme i u mnogim drugim) sjajni Tom Hardi. Iako ih Injaritu postavlja na suprotne strane ringa, Akademija nije bila toliko okrutna, pa Hardi (gle čuda!) nije nominovan za najboljeg glumca u Pobesnelom Maksu: Autoput besa, i tako ne predstavlja konkurenta Leu u još jednom u nizu pokušaja lova na Oskara. Zašto se to Ficdžerald i Glas ne miluju ni rečima, ni delima, moraćete da vidite u bioskopu, ali mi vam otkrivamo da silan splet okolnosti dovodi do potrebe za osvetom. I to osvetom tako snažnom, da povratnika diže iz mrtvih, zaceljuje mu rane i daje haripoterovski nepogrešivu intuiciju. Osveta je lajtmotiv Povratnika koji bode oči i nekako daje filmu za pravo da se nazove Osvetnik, ali osvetnici su već viđeni, a izgleda da vreme povratnika tek dolazi (predviđamo tamo negde 28. februara).

Nema potrebe posvetiti dodatne reči komentarisanju glume u Povratniku, jer je teško pogrešiti kada je vaša glumačka postava sam creme de la creme današnjice, uz Donala Glisona (koga gledamo i u Bruklinu, još jednom od nominovanih filmova) i mlađanog, ali svakako obećavajućeg i uverljivog Vila Poltera. Međutim, moramo spomenuti debitanta Foresta Gudlaka, kome nakon Povratnika predviđamo svetlu karijeru, i zamišljeno maštamo kako je to kada u svom prvom filmu većinu scena dahćete nad velikim Leom, ili se odvažno protivite Hardiju.

Ono čemu sigurno treba posvetiti dodatne reči, bar jedan pasus, ako ne i čitav tekst jesu fotografija i vizuelni identitet celog filma. Čovek s dva Oskara u džepu i trećim koji mu se smeši – Emanuel Lubezki. Zapamtite ovo ime, jer dobar deo svoje vrednosti Povratnik upravo duguje ovom direktoru fotografije. Možda „pleni svojom lepotom” zvuči otrcano, ali fotografija u Povratniku definitivno pleni svojom lepotom. Mi se na tome zahvaljujemo gospodinu Lubezkom, a on se verovatno zahvaljuje timu za location scouting. Pojedini kadrovi su tako primamljivi, da odmah poželite da postanete Indijanac i ogrnuti bizonskom kožom jašete kroz divljinu u koju nas je Injaritu svojom pričom odveo. Zapravo, o ovome se i ne može pisati, jer ni najlepša slova neće goditi očima koliko majstorija gospodina Lubezkog i zato eto još jednog razloga da svratite do bioskopa.

Taman kad pomislite kako je Povratnik bezgrešan film… dve reči, jedna sintagma, pola filma – nedostatak dinamike. Nije da Povratnik ne pruža uzbuđenje, pruža i to ne u maloj količini, ali ono stiže kao desert za kraj jako dugog i obilnog (u nekoliko navrata i mučnog kao pihtije) obroka. Ako počnete da gubite strpljenje tokom gledanja, setite se ovih reči i nemojte odustajati – na samom kraju istrajnost će se isplatiti! Takođe, čini se da je Injaritu odlučio da je važnost dijaloga precenjena, pa teksta nema previše, naročito ne za Dikaprija, čiji „pokušaji govora” (usled povređenog vrata) neizbežno podsećaju na onaj francuski hit od pre mnogo godina – RRRrrr, jer Leo uglavnom izgovara reči poput ughgggghhh mmmhhhh i rhrhhrrr, uz poneku varijaciju.

„RRRR!” |Preuzeto iz zvaničnog trejlera sa youtube.comt

„RRRR!” |Preuzeto iz zvaničnog trejlera sa youtube.com

Povratnik je definitivno bioskopska preporuka (što veće platno, to bolje), naročito u ovo vreme januarskog predoskarovskog uzbuđenja. Da li zaslužuje 12 nominacija, i pobedu u bar polovini (predviđamo mu toliko), ostaje na vama da procenite. Ko ne navija za Lea, hladnokrvan je i bezdušan, ali ipak pomalo je tužnjikavo da mu baš Povratnik konačno donese Oskara, jer, ruku na obe komore i obe pretkomore – imao je on i boljih uloga i boljih izdanja i boljih ostvarenja. A sad, odaberite nekog ko od filma ne zahteva eksploziju na svaka dva i promenu zapleta na svaka tri minuta, i odvucite ga do tople bioskopske sale!

1 komentar

  • Ivan says:

    Film upada u sve klisee – “sam protiv svih i svega, povratak iz mrtvih”, nista novo i izuzetno.
    Fotografija jeste sjajna, sto se glume tice, svako moze da odglumi jauke i mucenje dok puzi po snegu, iskren da budem.
    Sporedna uloga je tek nezasluzeno dobila nominaciju za ono malo vremena na ekranu koje je proveo Tom Hardi.

    Univerzalno velicanje Povratnika je toliko puta vidjeno kada neki film “mora” da pokida na dodeli Oskara.

    Komicno je da Dep nije dobio nominaciju za ulogu Baldzera, niti Dzoel Edzerton za sporednu ulogu u istom filmu. Prosto se zalepis za njihovu glumu dok gledas…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *