KOOP OSCAR ORCHESTRA: gramofonske ploče, striptiz klubovi i romantika

Sedmočlani Koop Oscar Orchestra je organski nastavak priče bivšeg švedskog jazzatronica dua Koop. Ćaskamo (između ostalog) o sličnostima i razlikama između ovih sastava sa njihovim osnivačem Oskarom Simonsonom, u susret beogradskom koncertu.

Koop 2007

Koop 2007. godine. Izvor: Promo. Autor: Anna-Lena Ahlström.

Članovi švedskog dua Koop, Oskar Simonson i Magnus Cingmark, godinama su u studiju „seckali“ klišeizirane deonice hiljada pesama, spajali ih i kreirali nove melodije. Bilo im je potrebno  mnogo vremena da snime i izdaju prvi album, ali njihova publika je od tad nestrpljivo iščekivala svako sledeće izdanje. Slušali su ih oni koji vole elektroniku, neki drugi koji vole džez, ljudi koji slušaju andergraund muziku i oni koji slušaju izvođače sa mejnstrim scene. Sastav Koop objavio je tri albuma: Sons of Koop, Waltz for Koop i Koop Islands, te kompilaciju Coup de Grâce.

Bez obzira na semplovanje, Koop nikada nisu krali tuđi materijal. Umesto toga, koristili su ritmove bubnjeva koje smo u muzici čuli stotinama puta, razne artikulisane i neartikulisane šumove sa zaboravljenih albuma, te su iz svoje digitalne biblioteke stvarali autentičnu muziku. Semplove su uglavnom uzimali sa gramofonskih ploča i trudili su se da snime što „topliji“ zvuk. Iako se smatraju istaknutim izvođačem elektronskog džeza, muzika Koop-a uopšte ne zvuči kao elektronska muzika.

Komercijalni uspeh doživeli su drugim albumom, Waltz for Koop, za koji su osvojili švedsko izdanje nagrade Gremi. Od poznatijih imena na albumu sarađivali su sa američkim džez kantautorom i pevačem Terijem  Kalijeom, i sa džez pevačicom švedsko-japanskog porekla, Jukimi Nagano. Pesme „Summer Sun“, „Tonight“ i „Waltz for Koop“ postale su popularne među slušaocima džeza širom planete. Muzika na albumu je mešavina svinga tridesetih godina sa egzotičnim prizvukom karipskih ostrva. Takav zvuk su zadržali i dali mu više značaja na svom trećem albumu, Koop Islands.

horiz plaviKultur!Kokoška: U okviru Vašeg prošlog projekta Koop, sarađivali ste sa imenima kao što su En Brun, Jukimi Nagano, Teri Kalije… Da li biste izdvojili neku od saradnji kao posebnu? I po čemu?

Oskar Simonson: Neke od njih ovih dana mrzim, a neke volim. A jedan od njih više nije ni među nama (R.I.P. Teri). Naravno da je uzbudljivo upoznavati druge umetnike, iako su neki od njih u studiju bili samo jedan dan. A kada to uzbuđenje prođe, ostaje rezultat – pesma. Pesma je najvažnija. Ovo će možda zvučati veoma ne-moderno, ali retko kada smatram te „uzbudljive kolaboracije“ zaista uzbudljivim. Originalna ideja koja se sprovede od početka do kraja, to je ono što mene interesuje. I u većini slučajeva, ove originalne ideje dolaze iz jednog uma, ne iz više njih.horiz crveni

Album Koop Islands otvara numera „Koop Island Blues“, koja je postala njihova najpoznatija pesma. Otkupili su je Coca-Cola i Playstation, slušali smo je na radio stanicama, u brojnim serijama i TV emisijama – čini se kao da je to ona pesma koju znamo, ali ne znamo tačno kako se zove. Egzotični aranžman, uz vokal Ane Brun i dirljivu melodiju, pokazao se kao pun pogodak ne samo u muzičkom, već i u komercijalnom smislu. Oskar Simonson tvrdi da mu je „Koop Island Blues“ jedna od najdražih pesama i na svom blogu je napisao: „ …Ta pesma me je naterala da verujem u čuda. Šest godina nakon raspada Koop-a, konačno sam „Koop Island Blues“ ponovo svirao uživo sa Koop Oscar orkestrom. I ovog puta se neću tako lako oprostiti od nje.“

horiz plaviK!K: Pročitali smo dirljivu priču o tome kako je nastala jedna od vaših najpoznatijih pesama „Koop Island Blues“. Koje još pesme iz vašeg opusa imaju zanimljivu „istoriju“?

OS: Postoje različiti načini pisanja pesama. Ili sediš u studiju i ideje ti dolaze dok isprobavaš različite stvari na kompjuteru, ili te pogodi bljesak inspiracije dok radiš nešto potpuno drugo. Sve moje omiljene pesme, poput „Koop Island Blues“ i „Come to Me“ su nastale ovako, i znam tačno kada i u kojoj ulici su mi pale na pamet.

K!K: Pomenuli ste na zvaničnom sajtu da ste poprilično sigurni da je „Koop Island Blues“ bila popularna pesma među ljudima koji se bave pol densom i da su je puštali u striptiz klubovima. Otkud takvo mišljenje? Iz ličnog iskustva?

OS: Ha ha, ne, ali ta pesma stvarno ima taj klasičan tempo za sporo skidanje odeće. I, pre svega, ta pesma je o praznini, pa zašto da ne. Da li postoji nešto praznije od striptiz klubova? Emocionalno govoreći?horiz crveni

KOOP OSCAR ORCHESTRA: Budućnost je u live nastupima

KOOposter

Izvor: Promo

Nakon što su se Koop iz razloga misteriozne prirode raspali, Oskar Simonson je mislio da je raskrstio sa muzikom. Međutim, poput neke neprežaljene ljubavi, ona ga je godinama proganjala u mislima. Jednostavno, nije mogao da izbaci melodije iz svoje glave. Posle pet godina suptilnog ignorisanja silnih pesama koje su mu stalno nadolazile, odlučio je da osnuje (novi) bend. Shvatio je da mu nedostaje sviranje uživo sa drugim muzičarima, a prvi muzičar sa kojim je odlučio da pokrene novi projekat bila je litvanska pevačica Jazzu. Koop Oscar Orchestra (KOO) danas broji sedam članova i njihova misija i vizija je slavljenje žive muzike kao umetničkog izraza i povezivanja sa publikom.

Koop Oscar Orchestra je, na neki način, nastavak svega što su Simonson i Cingmark radili u okviru sastava Koop. Ovaj sastav izvodi njihove stare pesme, ali i novi materijal koji je Simonson komponovao zajedno sa muzičarima sa kojima danas sarađuje. Međutim, pesme KOO trenutno nisu nigde dostupne, zato što je filozofija koju oni slede obrnuta od svega što je radio Koop. Umesto da se pesme prvo godinama montiraju u studiju pa da se nakon toga izvode uživo, KOO prvo izvode svoj novi materijal uživo na svojim koncertima, a tek nakon toga planiraju izdavanje EP-ja.

horiz plaviK!K: Na koji način je muzički stil grupe Koop Oscar Orchestra nastavak muzičkog stila grupe Koop, a na koje načine se oni razlikuju?

OS: Tokom godina sam razvio određen stil i određen muzički ukus, i te stvari se ne menjaju od dana do  dana. Za mene je KOO nastavak poslednjeg albuma, Koop Islands. Tada sam osetio da sam u mogućnosti i da imam dovoljno samopouzdanja da kontrolišem celokupan proces pisanja pesama i produkcije. Ali, sa druge strane, ono što je možda različito jeste nedostatak kontrole. U ovom bendu želim da izvodim pesme uživo pre nego što su završene u studiju, i želim povratne informacije od muzičara i publike. To ranije nije bio slučaj.

K!K: Na novom materijalu ste radili 5 godina. Postoje li određeni muzičari koje ste slušali u to vreme ili koje biste izdvojili kao neke koji su najviše uticali na vaš rad generalno?

OS: Mislim da na mene utiču sve stvari koje sam slušao tokom čitavog svog života, i nadam se da kombinujem te uticaje na neke nove načine. Muzički univerzum postoji unutar svake osobe i uloga umetnika je da spaja i modifikuje stilove da bi stvorio novu muziku.

KOOkollage1

Izvor: Promo

K!K: Na vašoj zvaničnoj fejsbuk stranici, pomenuli ste da neće biti moguće kupiti vaš novi EP, osim možda kao gramofonsku ploču. Zašto baš kao gramofonsku ploču? Da li stvaranje intimnije atmosfere sa publikom jeste nekakav otpor prema današnjoj hiperprodukciji i komercijalizaciji? Ili nostalgija prema nekadašnjim vremenima?

OS: Pa, ako bih išta izdavao na CD-u, ništa se ne bi prodalo, dok još uvek postoje ljudi koji kupuju ploče. To je prvi, najjednostavniji razlog. Takođe mislim da preskočim stvari poput Spotify-ja, i samo pustim ljude da skidaju pesme besplatno. Nije dobar osećaj biti jedna od 20 miliona numera na striming aplikaciji. A sada su počeli i da kontrolišu publiku sa unapred spremljenim plejlistama i definisanjem „žanrova“, i svim tim glupostima. YouTube se čini mnogo slobodnijim i zdravijim.

K!K: U vezi sa prethodnim pitanjem, insistiranje KOO na live nastupima i trenutni nedostatak bilo kakvog produciranog muzičkog materijala je zaslužilo titulu „autentičnog muziciranja“, ali je takođe u opasnosti od etikete elitizma. Kakvo je Vaše mišljenje o ovome?

OS: Objavljivaću muziku malo po malo, ali za mene je važno da prvo izvedem pesme uživo, pre nego što ih spremim u studiju. Posle objavljivanja Koop-ovih albuma, često smo otkrivali stvari tek nakon godinu dana izvođenja pesama uživo. Neke pesme su mogle biti malo brže, neke su mogle da imaju hor u pozadini, itd. To je jednostavno najbolji način da se sve uradi. Danas se često dešava da neki geniji naprave album u svojoj spavaćoj sobi na laptopu, i onda budu očajni kada izađu da sviraju uživo. To mora biti obrnuto. Prvo uživo, onda album. Sa publikom, uživo, može se osetiti šta je važno u muzici.

K!K: Na zvaničnom sajtu ste izjavili da je „muzika pre svega društvena stvar“. Da li biste rekli da se društveni aspekt muzike javlja striktno između muzičara dok oni sviraju, ili je moguće da i publika učestvuje? Da li je to razlog iza naklonosti KOO ka live nastupima, ta mogućnost da komunicirate sa publikom kroz svoju muziku?

OS: Da.horiz crveni

Po svemu sudeći, Koop Oscar Orchestra muziku smatraju umetnošću pomoću koje se ljudi međusobno emotivno povezuju. S tim u vezi, Oskar je na svom blogu napisao: „Svi ti usamljeni ljudi, koji su na sceni sami sa svojim računarima i pretvaraju se da nešto rade…  Smučiće im se muzika.“ Možda se upravo to dogodilo elektronskom duu Koop, možda im je način njihovog rada zgadio svu lepotu muzike.

horiz plaviK!K: Šta je tačno uticalo na promenu sa električnog na „unplugged“ stvaralaštvo u vašoj muzici? Da li je to bila promena ukusa, ili promena vremena?

OS: Tokom tih tihih godina kada sam mislio da ću prestati da stvaram muziku, stvarno mi je nedostajalo sviranje sa drugima. Mislim da je ovo suština muzike i da ispunjava naše društvene i spiritualne potrebe. Ali ovo je prevashodno što se tiče live nastupa. Kada sam u studiju i dalje tražim sve što bi moglo da najbolje posluži pesmi. I to nije ništa novo. Kada smo nastupali uživo sa Koop-om bili smo veoma protiv plejbeka i bektrekova. Mislim da je cela moja karijera dosad bila posvećena spajanju elektronske i akustične muzike, na način koji ne uništava osećaj prirodnosti.

K!K: Recite nam nešto o promenama u kreativnom procesu iza vaših starih i novih dela.

OS: Koop je na svom početku bio veoma koncentrisan na istraživanje [mogućnosti] tehnologije. Vremenom je to postalo centrirano više na pisanje pesama. I KOO je samo nastavak ovog razvoja. Sada počinjemo pesmom umesto semplom. Ali još uvek koristim neke od svojih 5000 ručno napravljenih semplova sa ploča u svakoj pesmi.horiz crveni

koo harmonika

Spreman za put. Izvor: Facebook/Instagram

Simonson kaže da je sa svojim novim bendom dobio novu šansu. Čini se da se vratio u svoje prirodno stanje i smatra da tek u interakciji muzičara sa publikom može da se oseti ono što je najvažnije u ovoj umetnosti. Budući da se fokusirao na emotivno ispunjenje putem muzike i na povezivanje sa svojim slušaocima, nije čudno što je na svom zvaničnom sajtu napisao da pravi romantičnu muziku.

horiz plaviK!K: Proglašavate se stvaraocem „romantične muzike“. Šta „romantična muzika“ znači za Vas lično? Na koje načine mislite da muzika postaje, ili jeste, romantična?

OS: Po mom mišljenju, sva dobra umetnost govori o tome kako je biti čovek. A za mene biti čovek znači biti podeljen. Između onoga što jesmo i onoga što želimo da budemo. Sanjamo o ljubavi naših života, a iznutra znamo da sve što je lepo mora nestati. Da li je to dovoljno romantično?

K!K:U vezi sa prethodnim pitanjem, šta je najromantičnija stvar koja se dogodila tokom nekog od vaših koncerata?

OS: Ovih dana sviramo jednu novu instrumentalnu stvar u kojoj naš trubač ima solo koji me često rasplače, i on to zna. Ponekad imam osećaj kao da svira samo za mene.

K!K: Poslednje pitanje (iako je pomalo generično): koji su planovi za budućnost Koop Oscar Orchestra?

OS: Imaćemo oko 10 nastupa ove jeseni i nadamo se objavljivanju prve dve pesme. Ali, prvo, veoma se radujemo nastupu u Beogradu 🙂 Vidimo se!horiz crveni

Kao što smo pomenuli, muzičari Koop Oscar Orchestra su pet godina radili na novim pesmama. Pošto je jedini način da ih čujete – uživo, !Kokoška vam preporučuje da prisustvujete njihovom koncertu, koji će se održati 27. avgusta u beogradskom lokalu O.U.R. Bar. A nakon poziva koji ćete pogledati na linku ispod, ko bi im odoleo?

O što se setih, kišu da ti Koop-im…

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *