Bitef 2017: Epsko putovanje ili epsko tripovanje

Bitef festival se vratio u grad, ovog puta u epskim proporcijama. Ili se tripujemo? Razgovaramo sa FIlipom Vujoševićem, dramaturgom festivala.

olimp 24h bitef

Olimp, predstava koja traje koliko traje dan (i noć) (foto: Wonge Bergmann, sa festival.bitef.rs.)

Bitef festival hrabrim korakom ulazi u šestu deceniju svog postojanja, ove godine pod sugestivnom krilaticom „Epic Trip”. U periodu od 22. do 30. septembra, u okviru glavnog programa 51. izdanja festivala biće prikazano 7 predstava u produkciji zemalja iz raznih delova sveta: Belgije, Velike Britanije, Irana, Srbije, Švajcarske… Nadalje čitajte razgovar sa Filipom Vujoševićem, glavnim dramaturgom festivala o njegovim zaduženjima, selekciji predstava, ali i promenama koje izabrane predstave možda nagoveštavaju, kako za festival, tako i za širu pozorišnu scenu.

K!K: Koja su tačno tvoja zaduženja, kao dramaturgu festivala? Koje delove posla voliš najviše, a koje najmanje?

Filip: Rad u Bitefu podrazumeva angažman u okviru tima na različitim poslovima. Hajde da kažemo da se u moja zaduženja ubrajaju rad na selekciji sa umetničkim direktorom, uređivanje festivalskog kataloga, rad na osmišljavanju festivalskih produkcija i koprodukcija… Naravno, gledanje i biranje predstava spada u najlepši deo posla, mada i to nekada ume da bude frustrirajuće. Predstave gledaš na potpuno drugačiji način nego ranije, isključivo razmišljajući o tome „da li dolaze u obzir, ili ne”.

K!K: Verovatno je jedna od najudarnijih vesti za ovogodišnji Bitef dolazak tzv. durational pozorišta, odnosno predstava koje traju neobično dugo, pa tako u selekciji imate jednu od šest i jednu od čak 24 časa. Zašto ovakve predstave baš sad i baš za ovaj Bitef? 

Filip: Svake godine, direktor festivala, Ivan Medenica, insistira na tome da koncept festivala ima profilisane estetske (formalne) i tematske kriterijume koji bi selekciju učinile homogenom, odnosno, Bitef učinilo festivalom koji ne predstavlja ’’reviju najboljih predstava koje smo gledali’’, već stavlja u fokus određene tendencije u savremenom pozorištu. Tako smo odlučili da se bavimo predstavama dugog trajanja.

Možda je baš u ovom času, u epohi brzih i kratkih formi, potrebno zastati i prepustiti se pozorišnom iskustvu koje podrazumeva suštu suprotnost vremenu u kome živimo.

K!K: Misliš li da se u bliskoj budućnosti može očekivati priliv dugih predstava u srpska pozorišta? Da li je naša publika spremna na takve predstave?

FIlip: Ne mislim da je trajanje predstave nešto što publiku može da otera iz pozorišta, niti privoli da u njega dođe. To je samo forma. Ali, i mi jedva čekamo da vidimo kako će publika reagovati na predstave Quizoola! i Olimp.

Filip Vujošević (Foto: Jelena Janković)

K!K: U intervjuu za Tegla.rs kažeš kako je ovogodišnji festival najbolja prilika da ljudi koji inače ne vole pozorište promene svoje mišljenje. Da li to znači da Bitef postaje otvoreniji za šire mase – komercijalniji, uslovno rečeno?

Filip: Ne, ni najmanje. Problem sa Bitefom je druge vrste. Naime, imidž koji Bitef ima u generalnoj javnosti je da se radi o elitističkom festivalu, rezervisanom isključivo za intelektualne i kulturne elite. Iako je ovo delom tačno, predstave su često izrazito komunikativne. Kada govorimo o otvorenosti Bitefa, mislimo na to kako je potrebno da uradimo više kako bismo objasnili javnosti da je svako dobrodošao i da festival nudi sadržaj koji bi mogao da interesuje različite ljude.

K!K: Prošlogodišnja krilatica festivala, „Na leđima mahnitog bika”, mogla se povezati sa izbegličkom krizom. Na šta se odnosi ovogodišnja, „Epic trip”? Da li ste se namerno poigravali sa slengovskim značenjem ove sintagme?

Filip: O da, naravno. Slogan se koristi isključivo na engleskom jeziku, dok je svako slobodan da ga prevede na srpski, ukoliko to želi. Da li će prevod glasiti ’’Epski trip’’ ili ’’Epsko putovanje’’, zavisi jedino od onoga ko ga prevodi.

K!K: Ivan Medenica, direktor festivala, spomenuo je kako su predstave u selekciji mahom sačinjene od epske građe, pa tako imamo onu iz Biblije, mitologije… Da li u ovome vidiš istrošenost dramskog teksta, ili nešto drugo?

Filip: Mislim da nije u pitanju istrošenost dramskog teksta. Na kraju krajeva, i ove godine ćemo imati dve predstave nastale na osnovu drama – (Sa)slušanje Amira Reze Kuhestanija i Istrebljenje Olge Bah. Pre se radi o potrebi da se odgovori na pitanja koja danas postavljamo potraže u velikim narativima naše civilizacije. Ko zna, možda se sve što danas gledamo u svetu već nekada dešavalo na sličan način.

K!K: Koja predstava je tvoj ovogodišnji favorit?

Filip: Ako bih morao da biram, izabrao bih dve: prvu i poslednju predstavu festivala. Ne mislim da su Quizoola! i Istrebljenje nužno dve najbolje predstave koje će publika moći da gleda na festivalu, ali su meni najzanimljivije. Prva zbog svoje jednostavnosti i neposrednosti, druga zbog toga što ćemo imati priliku da vidimo rad reditelja o kome će se u budućnosti još mnogo pričati…

Istrebljenje bitef 51.

Istrebljenje – dobar neki trip, čini se. (Preuzeto sa festival.bitef.rs)

!Kokoška 22. septembra kreće na epsko putovanje radi epskog tripovanja. Više o tom putovanju, kao i o tome kada i gde se epski tripovati kliknite –  ovde. Pridružite nam se na krilima mahnite !Kokoške: pravac – bitefovske predstave!

Intervju vodili Mina Stanikić i Đorđe Kosić.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *