Žena koja obećava – Jedna ne tako hladna osveta

Žena koja obećava (Promising Young Woman) je debitantsko ostvarenje mlade režiserke, koja se pre toga ostvarila kao glumica i scenaristkinja, Emerald Fenel, a koje…

Žena koja obećava (Promising Young Woman) je debitantsko ostvarenje mlade režiserke, koja se pre toga ostvarila kao glumica i scenaristkinja, Emerald Fenel, a koje se pojavilo na prošlogodišnjem Sandens festivalu. Film joj je nedavno doneo Oskara za najbolji originalni scenario, a imao je još četiri nominacije, među kojima su i one za najbolji film, najbolju režiju i glavnu žensku ulogu. Prikazan je i na ovogodišnjem Festu. Priča se vrti oko tridesetogodišnje Kesi, koju igra Keri Maligan, i njenih naizgled čudnih sklonosti; saznajemo da je napustila medicinski fakultet, živi s roditeljima, a preko dana radi u kafiću. Noću, međutim, u skladu sa sveprisutnom hookup kulturom, u barovima glumi kako je pijana i pušta da je muškarci odvuku kući. A kad se nađe kod nekog od njih, skida masku i svakome u lice saspe šta o tome misli, na trenutke delujući opasno poput hladnokrvnog ubice. Fenelova istražuje, pa i produbljuje, posledice iskorišćavanja žena i podseća kako je društvo uglavom na muškoj strani, a krivica relativizovana.

Otkako je, pre tri godine, zaživeo #MeToo pokret, o čemu je Kultur!Kokoška pisala, tema seksualnog zlostavljanja sve više zaokuplja pažnju javnosti – pa i poslovično uspavane srpske, jer se za ovakva dela sumnjiče istaknuta lica iz našeg sveta glume i politike. Konačno postaje sve jasnije kako se ova vrsta zlostavljanja ne tiče samo vinovnika i žrtve, već dotiče sve ljude u njihovoj blizini. No, sakrivši poruku filma iza jarkih boja, nalik onim sa Instagram filtera, te iza vrlo zanimljive uloge alkohola (“ionako su oboje bili pijani” vrste razmišljanja), kao i iza prepoznatljivih, laganih, pop pesama, Fenelovoj je pošlo za rukom da osvetnički motiv glavne junakinje ostane misterija. Radnja je, tako, klupko koje se polako odmotava, jer u jednom trenutku film deluje i kao romantična komedija, a žanrovi se zapravo mešaju koliko i uloge koje Kasandra menja, od ranjene osobe do sociopate.

Keri Maligan tumači lik osvetnice nad nizom naizgled nepovezanih uspešnih ljudi, a ono što je perspektivnu studentkinju medicine dotle dovelo jeste posledica nečije zabave, koja je prerasla u tragediju i neko njoj neizmerno drag je nastradao. To je događaj koji Kesi ne može (ili ne želi?) da prevaziđe, pa sprovodeći svoju vendetu ne bira sredstva, iako joj ljudi oko nje godinama ponavljaju kako život ide dalje.  Ti isti ljudi ponekad jednostavno niti slušaju, niti čuju druge, a kad se ispostavi da je za neke stvari prekasno, nastave dalje, kao da se ništa nije dogodilo. No, kako se Žena koja obećava bliži kraju, tako se njena osveta, misija zapravo, čini sve neizbežnijom i opravdanijom, a Maliganova se, zahvaljujući inteligenciji, lukavosti i transformacijama u ulozi Kesi, zasluženo našla u trci za Oskara.

Film poseban akcenat baca na ponašanje onih, u stvarnom svetu naizgled finih, momaka, jer nisu samo loši momci – loši. Podrška koja ponekad postoji, kada je potrebno prikriti zlodelo, je ne samo veća od podrške žrtvama, već ovo drugo može i da izostane, a tu pitanje pola ne mora da igra nikakvu ulogu. Naime, mnoge žene štite svoj položaj i karijeru, takođe, pa Žena koja obećava ni njih ne štedi. Potvrda dolazi kroz jedan zanimljiv susret. Kasandra je ostala prazna iznutra i takva je godinama, sve dok se ne sretne s nekadašnjim kolegom, Rajanom, koga igra Bo Barnam. Nakratko se čini kako će se stvari za nju promeniti, ali čak i jedan uspešni dečji hirurg nije osoba bez mrlje. Niko i nije, što Kesi u jednom trenutku shvata, kada bude suočena s nečijim pokajanjem, kada joj uspeva i da oprosti. Samo, njena osvetnička misija se u tom trenutku ipak nije mogla zaustaviti.

#MeToo pokret je najviše usmeren ka ljudima iz sveta glume i medija, što je tema filma Asistentkinja. Žena koja obećava podseća i na druge žrtve i zlostavljače, one iz komšiluka, najčešće neprimetne. A podseća i da je seksualno zlostavljanje problem celog društva;  Kesi ima čitav spisak onih kojima želi da se osveti, osobama koje su na različitim položajima. Fenelova upravo tako dodatno ogoljava posledice seksualnog zlostavljanja i okretanja glave od istog, jer riba smrdi od te iste glave. Ovim ostvarenjem podvlači da se bilo koji vid te vrste zlostavljanja, ne isključivo silovanje, ne završava činom između žrtve i počinitelja. Nažalost i naprotiv – time tek počinje. Hrabar film, kome pored sve gorčine uspeva da bude i izuzetno zabavan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *