Vampiri pop-kulture

Procenjujemo krvoždera zapadnog sveta po opakosti i kvalitetu, od Drakule do Sumraka, i tražimo odgovor na pitanje: kako su vampiri od uspešnih monstruma postali začin za bledunjave romanse i nategnute metafore?

U doba svog nastanka, vampirizam je predstavljao produžetak straha kog je povampirena ličnost izazivala za života. Moralni poredak podrazumevao je da je pošten čovek posle smrti upokojen; zlotvor i nevaljalac, koji nije poštovao pravila pristojnog sveta ni pre smrti, ne bi se tako lako smirio pod zemljom. Takav je nepočivši vampir, po svemu sudeći, bio svega „mešina puna krvi”, sklona haranju po grobljima i činjenju sitnih pakosti. Katkad su seljani pripovedali i o dobroćudnim vampirima, koji su, koristeći meta-korpuskularne moći (pretvaranje u muvu, provlačenje kroz ključaonice, i tome podobno) u domaćinstvima nežno lupkali po escajgu i kotlovima i nestajali s prvim zrakom sunca.

U pop-kulturi savremenog doba, nažalost, vlada oskudica takvim vampirima. Prevalentan je mistično-zavodnički tip koji od noćne vrebalice, avetinje i iskonskog zla postaje vešt plesač, srednjoškolac, nositelj kožnih jakni i vrstan pijanista. Zato nudimo krnju sistematiku pristupa vampiru u zapadnjačkoj autorskoj fantastici, i uočavamo čudne pravilnosti u njegovoj transformaciji u oštrozubo, ali bezazleno momče il’ devojče.

Grupa A: vampir protiv društva

Lik: Drakula

Poreklo: Brem Stoker, Drakula (Dracula), 1897.

Grof Drakula u obličju Bele Lugosija, circa 1931. godine

Grof Drakula u obličju Bele Lugosija, circa 1931. godine

Rodonačelnik plemena surovih vampira-koljača, Drakula kroz narativni postupak uzbudljivog romana Brema Stokera postepeno postaje sve udaljenije, sve nečastivije čudovište. Grof Drakula je sušta odvratnost u obličju transilvanijskog vlastelina, i igra ulogu pretnje britanskom društvenom poretku. Vampir je ovde oličenje straha od invazije, pa je prikladno tome stranac, i odgovarajuće zlokoban i divalj.

Alergije: sunčeva svetlost, raspeća, plamen, kočevi, ogledala
Karakter: zlotvorski, nasilan, surovost lišena elegancije
Stil oblačenja: trivijalan.
Status seks-simbola: nipošto – ako vam i ne smetaju poslovično pretvaranje u šišmiša, spojene obrve i svakodnevno bubrenje u sanduku, znajte da Drakula i žestoko vonja po „staroj zemlji, netom izrovanoj“, kolje odojčad i sitnu zverad.
Vrednost: devet kočeva.

Lik: Eli

Poreklo:  Jon Ajvide Lindkest, Otvori vrata pravom (Let the Right One In / Låt den rätte komma in), 2004.

Vampirizam Låt den rätte komma in je pobrao međunarodnu pažnju nakon što je 2008. po romanu napravljen film. Komercijalan uspeh stekao je pojavivši se u sred Sumrak-manijekada je narodima svih zemalja reč „vampir” počela da budi kolektivni nagon na povraćanje. U takvom se, dakle, momentu među dobrim ljudima i kritičarima pojavio vampir stare garde – nedokučiv, mračan i preteći, ali čudno blizak i značajan. Njegova neljudskost – detaljno propraćena, sve do anatomskih i fizioloških nepogoda poput drugog mozga koji vampiru raste na srcu – bila je osveženje i podsetnik na ulogu koju dobro napisano čudovište može imati u mainstream fikciji. Takav monstrum je za korak odvojen od čoveka, i može biti viđen, dodirnut, pa i voljen ili ubijen, ali je uvek drugo.

Alergije: kućni pragovi, ljudska hrana, zlostavljanje,  sunčeva svetlost
Karakter: odličan
Stil oblačenja: nežno beskućnički
Status seks-simbola: nikako
Vrednost: deset kočeva

Grupa B: vampir – seksualni predator

Carmilla

Lik: Lord Rutven

Poreklo: Džon Polidori, „Vampir“ („The Vampyre“), 1819.

Seksualizacija vampira počela je verovatno onog momenta kada je baziran na Lordu Bajronu. Polidorijev zlikovac ganja isključivo devičanstvene devojke i kalja njihovu čednost pod okriljem noći. Njegove nečasne aktivnosti prilježno prati pronicljiv sekretar i lojalni družbenik, pun upečatljivo zamornih moralističkih opaski. Postoji sumnja da je „Vampir“ najpoznatije svetsko delo pasivne agresije, koje je Polidori uputio Bajronu umesto otvorene optužbe. Celovit prevod „Vampira“ na jezik asertivne komunikacije glasi: „Lorde Gordone, smatram da ste razvratnik i đubre“.

Alergije: kočevi kroz srce, žene lakog morala, sunčeva svetlost
Karakter: arogantan, posve neprijatan
Stil oblačenja: mondenski
Status seks-simbola: u romanu, svakako – poharao je čak dve ložnice, a u društvu je na lošem glasu. Ipak, teško da će zavesti čitaoca.
Vrednost: Četiri koca
Trivia: Grof Monte Kristo u romanu Aleksandra Dime (oca) koristi pseudonim ‘Lord Rutven’ za svoj riđi, britanski alter-ego sklon mačevanju. Grofica Đ… primećuje da mu ime savršeno odgovara.

Lik: Karmila

Poreklo: Šeridan Le Fanu, Karmila (Carmilla), 1872.

Rani pristup vampirluku od strane filmske industrije baratao je sa svega dva vampira, i to je ostavilo tragične posledice. Drakula je doživeo nešto preko 30 filmskih adaptacija, koje su ga vremenom identifikovale sa Vladom Tepešom, dale mu kćerku i sina, i brojne nesrećne zulufe. Sudbina grofice Karmile bila je da formira stalni motiv vampirice kao lezbejke predatorske seksualnosti i „vamp-žene”.
No, Karmila iz originalne priče ima čudniju i natprirodniju zavodljivost. Ona je slabunjavo aristokratsko devojče užagrenih očiju; mačkolika noćna krvopija užasnog krika; ona svoju žrtvu mazi, uzgaja i opčinjuje. Le Fanu je u snenoj pripovesti žrtve opisao svu grozu nedužnog ženskog prijateljstva. Karmili nije dopušten samo puki ulazak u društvo; ona je slabašno devojče, pa je porodica prima u okrilje i dopušta joj pristup kćerci-jedinici (i kćerkinoj spavaćoj sobi). Ovakav je vampir, veruje se, više nalik irskoj ban-ši nego balkansko-istočnoevropskom imenjaku. Karmila je otle čudovište porodice, pre nego naselja ili društvene klase.

Alergije: hrišćanske pesme, kradljivci grobova, nenajavljeno upadanje u prostoriju
Karakter: ćudljiv, gospodstveno-manijakalan, posesivan
Stil oblačenja: u skladu s normom
Status seks-simbola: do dana današnjeg inspiriše objektivišuću predstavu vampirice-lezbejke čija je seksualnost protumačena kao još jedna manifestacija njene čudovišnosti. Odnosno, dok su filmski vampiri dugo bili matori vrebaši iz senke, odeveni u staromodna odela, vampirice behu zgodne goluždrave žene upečatljivih očnjaka.
Vrednost: sedam kočeva

Grupa AB – Vampir kao osoba

Interview-with-a-Vampire-interview-with-a-vampire-15409106-800-600

Lik(ovi): Lestat, Lui i kolege
Poreklo: En Rajs, Vampirske hronike (The Vampire Chronicles), 1976.-2003.

Vampiri En Rajs mogu se ugrubo posmatrati kao prelazni oblik između „Vampira“ i Sumrak sage. Možda najbitnija stavka družine Vampirskih hronika jeste da su prve krvopije kojima je dato prvo lice: njih po pravilu ne posmatra sa strane tugaljivi narator, duhovni naslednik Polidorija, već dobijaju ličnosti, nesigurnosti, emocije i uspešne karijere rok-muzičara. Humanizovani, romantizovani vampiri čija fantastična priroda i nadnaravne sposobnosti nisu dobile zavređeni narativni prostor, uništili su predodžbu o opakom zlu uperenom ka uništenju društvenog poretka. Njihova natprirodnost je najbitnija u dugotrajnosti njihovih emocija: nepravde se pamte milenijumima, ljubav je viševekovna kategorija, a besmrtnost daje plodno tle za razvoj karakternih mana. U suštini, vampirizam je u Hronikama samo podloga za studiju besmrtne ljudskosti.

Alergije: sunčeva svetlost, kočevi u srce, pobuna slugu, požari, intrige
Karakter: melanholičan, zajedljiv, pretežno zaljubljiv
Stil oblačenja: uvek u trendu, kroz sve vekove
Status seks-simbola: ponešto; iako su vampiri Hronika, prema tvrdnjama autorke, aseksualni, provode sumnjivo mnogo vremena zavodeći sve polove i vrste.
Vrednost: pet kočeva.

Grupa 0 – Jedva vampir

blood-vomit

Lik(ovi): Braća Salvatore, Ketrin, et al.
Poreklo: L. Dž. Smit, Vampirski dnevnici (The Vampire Diaries), 1991.-2009.

Knjiški serijal devedesetih, popularizovan u novije doba TV serijalom iz 2008. godine. Otud, nasuprot uvreženom mišljenju mlađarije, ovaj krmeljavo napisan serijal ipak je prethodnik Sumrak sage, sa svim moralnim teretom koje ta titula nosi. Na skali od 1 do svetlucanja na suncu, braća Salvatore i njihove istovetne ljubavnice stoje čvrsto na osmici. Zadržavaju ponešto zastrašujuć oblik (u pitanju su ipak vekovima stari krvoloci skloni zavođenju američkih srednjoškolki) ali su im prioriteti kućne žurke pre nego trzanje grkljana ili zlostavljanje manjih ruralnih naselja.

Alergije: srednjoškolske spletke, sunce, veštice, ljubavni rivali
Karakter: neupadljivo nepostojeći
Stil oblačenja: kožne jakne, uzane farmerice, jesenji katalog New Yorker-a
Status seks-simbola: među mlađim tinejdžerkama i svim likovima serijala
Vrednost: tri koca

Lik(ovi): porodica Kalen i neprijatelji
Poreklo: Stefani Mejer, Sumrak saga (The Twilight Saga), 2005.-2013.

Videti: Vampirski dnevnici. Dodati pozamašnu dozu mormonske ideologije, oduzeti ostatke kvaliteta, triput protresti, baciti na sunce da sija.

Ostali primeri: Manga i anime Vampire Knight kroz nesuvislu trostranu romansu traće priliku da istraže ono što njihovo vampirenje čini zanimljivim – njihove klasne sukobe i večnu pretnju koju predstavljaju vešti, brutalni lovci na vampire. Serija True Blood uspeva da uprkos zanimljivoj (premda tankoj) alegorijskoj premisi i postavci zaluta u potpunu sumanutost; ako serija pored vampira uvede bahanatkinje i paralelni vilinski svet u obliku striptiz-cirkusa, prestaje da se broji u vampirsku fikciju.

Budućnost nije svetla

Industrija paranormalne romanse, koja je buktala groznim plamenom tokom perioda Sumrak-manije (2009-2012), konačno zamire. Na ugarcima se polako pomaljaju subverzivni nezavisni filmovi koji pokušavaju da vampirluku vrate bar nekolicinu izgubljenih čari ili mu se bar pošteno narugaju. I sa komercijalne strane pokušava se popravka, te je 2013. nastala NBC serija Drakula – očaravajuće luda i po svemu neispravna adaptacija Stokerovog romana, sa elementima steampunk-a i Drakulom kao industrijalističkim magnatom u potrazi za bežičnom energijom. Ali ako uporedimo NBC-jevu seriju o vampiru, i seriju o ljudskom zločincu iste mreže (Hannibal, 2013), vidimo jasan problem sa tumačenjem nebića u savremenoj fikciji: ona traži neljudsko u čoveku, a u vampiru je zanima samo ljudskost.

Vampir od svog nastanka igra ulogu nedopuštenog, destruktivnog, nečasnog i zabranjenog. Njegovo puko postojanje protivno je ustaljenom poretku. Zato razvoj njegovog tumačenja tokom vekova odražava promene stava prema zabranjenom; kako je buntovništvo od pretnje postalo vid slobode, tako je i vampir od bezumnog seoskog koljača postao simpatičan stvor koji ima moć da se suprotstavi ili osveti svetu koji ga odbacuje. Vampirska fikcija je zato najbolja onda kada svog monstruma razume. Ako mu oduzme drugost, ako ga sravni s normom, postaje ono najgore što može da zadesi delo popularne kulture: postaje dosadna.

Ilustracije:  Karmila – priča u magazinu The Dark Blue, ilustracija D. H. Fristona, 1872. (Wikipedia) | Drakula – film režisera Toda Brauninga, 1931. (IMDB) | Intervju s vampirom – film režisera Nila Džordana, 1996. (IMDB) | Vampirski dnevnici – serija, autori Džuli Plek i Kevin Vilijamson, 2009. (IMDB)

Besplatna izdanja: Dracula na Gutenberg projektu (engleski)

                                      Carmilla na Gutenberg projektu (engleski)

                                       „Leptirica”, film (srpski)

                                       „Posle 90 godina”, pripovetka Milovana Glišića (srpski)

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *