Tipski junaci romantičnih komedija

Likovi romantičnih komedija su toliko izlizani i klišeirani da je to vredno izučavanja. Upoznajte neke od najčešćih tipskih likova ovog žanra i setite se filmova u kojima ste ih videli

Poslednja scena iz  filma Stigla vam je pošta Preuzeto sa: www.http://drafthouse.com/

Poslednja scena iz  filma Stigla vam je pošta
Preuzeto sa: www.http://drafthouse.com/

Odjednom, shvata: ona je, upravo ona, a ne neka druga, žena sa kojom želi da provede ostatak života. Da li će stići da joj to kaže? Njen avion samo što nije poleteo, a on je na drugom kraju grada, i kao za inat, pojavljuju se horde automobila da otežaju stvar. Ne preostaje mu ništa drugo sem da potrči i na sred mosta pozajmi motor, bicikl ili konja od zbunjenog policajca. U poslednjem trenutku stiže do aerodroma, dotrčava do voljene i nakon petominutnog monologa o najvećoj ljubavi ikada doživljenoj postavlja pitanje: „Hoćeš li da se udaš za mene?” . Potvrdan odgovor, aplauz publike, slasni poljubac. Kraj filma.

U srcu tipične romantične komedije leži stari, dobri, poznati zaplet: dvoje ljudi se sretne, zavoli (ili zamrzi) na prvi pogled i posle silnih mogućih i nemogućih komičnih prepreka, obavezno sledi srećan kraj. Doduše, ponekad se konvencije preokrenu (na primer, izostanak srećnog kraja u 500 dana leta), ali je to, pre svega, izuzetak koji potvrđuje pravilo.

Obrasci dramskog sukoba mogu se svesti na nekoliko klišea: protagonista često laže o svom identitetu (lik Lusi u Dok si ti spavao, Džo Foks u Stigla vam je pošta). Neretko se poseže za magičnom intervencijom (kao u  filmu Šta žene žele) ili junake razdvajaju klasne razlike, naročito u britanskim komedijama (romansa Dejvida i Natali u U stvari ljubav).

Junaci su vremenom postajali sve predvidljiviji i površniji, pa su se scenaristi trudili da ih oneobiče, što je neretko dovelo do preterivanja i karikiranja. Romantika se zanemaruje nauštrb farsičnih gegova a la slepstik komedija. Junakinje često donose nelogične i, za realan svet, nepojmljive odluke zarad romantičarskih ideala o pravoj ljubavi za ceo život (svima prvo padnu na pamet barem tri uloge Meg Rajan: u klasiku ovog žanra, Eni iz filma Besani u Sijetlu, napušta verenika zarad osobe koju je čula samo na radiju, Ketlin iz Stigla vam je pošta završava sa čovekom zbog kojeg je izgubila malu šarmantnu knjižaru iza ćoška, a Kejt iz Francuskog poljupca zaljubljuje se u sitnog kriminalca koji je nameravao da je iskoristi za krijumčarenje ukradene ogrlice).

Suludo je očekivati da jednodimenzionalni likovi budu i psihološki motivisani, oni su, zapravo tipovi. Kokoška navodi neke od primera:

ROMANTIČNA DEVOJKA IZ KOMŠILUKA

primer: Ketlin Keli (Stigla vam je pošta)

Najčešći tip junakinje. Nije bitno čime se bave, da li su pekarke, kolumnistkinje, spisateljice, nastavnice ili vlasnice dečije knjižare. Pošto je jubav, a ne karijera u prvom planu, one, zapravo i nisu toliko ambiciozne (ili se njihovo tačno zanimanje nigde i ne spominje). Ukoliko se iole uspešne, život je ipak praznjikav dok se ne pojavi onaj pravi.

OPSEDNUTA KARIJEROM

primer: Margaret Tejt (Veridba)

Izgleda da je i u dvadeset prvom veku junakinja mora da bira između ljubavi i karijere. Neosetljivost i nipodaštavanje svake vrste romanse i, ne daj bože, braka dovodi do sunovrata ili preobražaja nakon naučene lekcije. Pravi primer je Margaret Tejt iz Veridbe. Ona odustaje od plana da postane američki državljanin udajom za svog asistenta, kako bi sačuvala radno mesto i uspešnu karijeru. Na dan venčanja, priznaje prevaru začuđenoj rodbini, zbog čega je umalo deportuju iz zemlje.

STIDLJIVI MOMAK IZ KOMŠILUKA

Primer: Vilijam Taker (Notting Hill)

On je vlasnik specijalizovane knjižare u koju slučajno nabasa filmska diva. Skroman, duhovit, nespretan i osećajan. Neobično običan, ali beskrajno romantičan.

LUZERI KOJE VOLIMO

Primer: Bridžet Džouns (Dnevnik Bridžet Džouns)

Oni liče na nas obične smrtnike, imaju pokoji kilogram viška, ne paze na rečnik, blamiraju se  u javnosti. Ne znaju ništa o modernoj umetnosti i politici, ali, kako svaka vreća nađe svoju zakrpu”, tako na kraju priče i početka romanse  „svako pronađe svoga Marka Darsija”.

SPOREDNI JUNACI:

MANIC PIXIE DREAM GIRL (MPDG)

Tip junakinja o kojem se najviše raspravljalo. Ova kovanica se prvi put pojavila u eseju kritičara Nejtana Rebina, kada je pisao o ulozi Kirsten Danst u filmu Elizabethown. Detinjasta i ekscentrična, neretko umetnica, ali zapravo površnog, nedovoljno psihološki obrađenog karaktera, ona služi isključivo da depresivni muškarac shvati lepotu življenja i nauči se spontanosti.

Kritičari su otišli  predaleko pa su, neoprezno, većinu sporednih neobičnih ženskih likova svrstali u ovu grupu (recimo, princezu Anu iz Praznika u Rimu ili Holi Golajtli u Doručku kod Tifanjija).

Danas se ovaj termin manje koristi, nakon javnog izvinjenja kritičara Rebina svim filmskim junakinjama koje je nepravedno uprostio. Lik Samer u 500 dana leta su uporno svrstavali u ovaj obrazac, a zapravo je dezintegracija tog istog tipa: ona napušta dečka jer od nje, obične žene, stvara ideal. Prototip dezintegracije je i lik Rubi Sparks iz istoimenog filma. Bukvalno napisana – stvorena po volji glavnog junaka, ona ga napušta u trenutku kada se osamostali i postane nezavisna od autora samog.

ARTHOUSE STUD MONKEY

Obrazovan, prefinjen, uglađen i osećajan, podređuje život glavnoj junakinji. Savremena varijanta praznjikavog lika dosada rezervisanog za ženske sporedne uloge. Dekor za dominantan ženski lik. Obično u filmovima savremenih rediteljki.

Ovaj novi tip junaka otkrila je kritičarka Ketrin Šord pišući o filmu Black Star, rediteljke Džejn Kempion. Naime, iako bi se moglo očekivati da je Bright Star biografija Džona Kitsa, događaji su prikazani iz vizure Fani Braun, njegove najveće ljubavi.

„DŽEJMS MARSDEN KOMPLEKS” ILI KAKO SE NE ISPLATI BITI DOBAR MOMAK

Jer dobri momci su nekako obični, da ne kažemo dosadni, u poređenju sa glavnim junakom za koga se na kraju odlučuje glavna junakinja. Glumac Džejms Marsden ima tu nesreću da je igrao u nekoliko filmova koji potvrđuju ovu tvrdnju. U Beležnici ne pomaže ni ugled ni bogatstvo, jer tu je Rajan Gosling. Ne vredi ni biti princ na belom konju iz Začarane kada ti je Patrik Dempsi glavna konkurencija.

Romantične komedije teško da imitiraju stvarnost i, kao što se vidi, pune su klišea i površnih junaka na osnovu kojih nikako ne treba graditi predstave o idealnom partneru i idealnoj romansi. A posebno ne verujte mitu da  život jedne osobe ne može biti ispunjen ukoliko ne pronađe ljubav svog života.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *