Top 7 filmskih uloga Dejvida Bouvija

Šta je zajedničko Nikoli Tesli, Endiju Vorholu i Pontiju Pilatu? Svakog od njih je na filmu igrao Dejvid Bouvi. Saznajte kojih sedam uloga je, po našem mišljenju, obeležilo njegovu filmsku karijeru.

Uspešna muzička karijera imala je i svoje loše strane: bacila je u senku glumačka ostvarenja Dejvida Bouvija. A igrao je najraznovrsnije uloge: umetnike, heroje, otpadnike, vanzemaljce, biblijske ličnosti; sve one imaju određenu zajedničku crtu  uvek se radilo o posebnim junacima, otuđenim, drugačijim. Manje je poznato da se Bouvi se još kao srednjoškolac „zarazio“ glumom, a prvo pojavljivanje na malim ekranima ostvaruje 1969. godine, u dva manja TV filma. Kultur!Kokoška daje presek nekih od njegovih najvažnijih uloga.

1. TOMAS NJUTN Čovek koji je pao na Zemlju (1976)

Čovek koji je pao na Zemlju, preuzeto sa: www.consequenceofsound.net

Čovek koji je pao na Zemlju, preuzeto sa: www.consequenceofsound.net

„Sve počinje i završava se u večnosti“.

Posle prikazivanja dokumentarca Cracked Actor, snimanog za vreme Diamond Dogs turneje, režiser Nikolas Roug nije imao sumnje da će superstar na rubu psihičkog kolapsa igrati glavnu ulogu neshvaćenog vanzemaljca Tomasa Njutna. Roug nije mnogo intervenisao pustio je glavnog glumca da u film iznese pravog sebe. Bouvi je i sam u jednom intervjuu prokomentarisao svoju izvedbu:

Zapravo, osećao sam se otuđeno kao i glavni junak. To je bilo prirodno izvođenje… Dobra predstava nekoga ko se bukvalno raspada pred vašim očima. Bio sam potpuno nesiguran bez deset grama kokaina dnevno. Bio sam na drogama od početka do kraja snimanja.

Njutn (aluzija na Isaka Njutna), igra vanzemaljca koji je bukvalno „pao“ na Zemlju u želji da povrati vodu na svoju planetu. Zahvaljujući vrednim patentima brzo stiče bogatstvo i udeo u kompaniji World Enterprises, ali on do kraja ostaje „tuđin” koji ne uspeva da se prilagodi životu Zemljana, koji ga nikada zapravo ne prihvate. Sa druge strane, velika prepreka je i sama Njutnova priroda. Brzo postaje alkoholičar i zavisnik od televizije. Često posmatra odraz u ogledalu, teško mu je da krije pravi identitet i nosi masku čoveka. Dok Njutna doživljavamo kao tragičnog i dostojanstvenog, likovi Zemljana su prazne i površne karikature. Čak se i veza sa Meri Lu, usamljenom radnicom hotela, prekida kada ona sazna njegovo pravo poreklo. Ubrzo ga, iz istog razloga, zatvaraju i nad njim vrše eksperimente. Kompanija propada, a sa njom slabi i Njutnova nada da će se vratiti natrag na svoju planetu. Nakon bekstva iz zarobljeništva (u stvari, to nije pravo bekstvo: Njutna su jednoga dana prestali da čuvaju, postao je zaboravljen i nebitan), postaje pasivni samosažaljivi pijanac, zamrznut u vremenu, dok svi ostali stare. Na udaljenoj umirućoj planeti slušali su radio i gledali televiziju sa Zemlje, koja je stvorila lažnu sliku idiličnog života. Šokiran je koliko je ta slika lažna i ulepšana.

U očajničkom pokušaju da održi bilo vezu sa životom na svojoj planeti, snima album The Visitor, u nadi se da će ga porodica čuti preko radio talasa.

Čovek koji je pao na Zemlju može se tumačiti na razne načine: kao alegorija o iskvarenom savremenom društvu ili kao metafora o neshvaćenom umetniku i geniju na šta aludira Brojgelova slika Ikarov pad; tragičan događaj samo je detalj na periferiji koga je „progutala“ okolina i svakodnevica. Baš kao i palog Njutna na Zemlji. Ova adaptacija romana Voltera Tevisa prepuna je skrivenih poruka i zagonetki  zbog kojih je zasluženo stekla kultni status.

Što je najinteresantnije, Čovek koji je pao na Zemlju poigrava se sa paralelama između ličnosti i stvaralaštva glavnog glumca i glavnog junaka. U ovom filmu ništa nije slučajno, kao ni odjavna numera Stardust  očigledna aluzija na Bouvijev ater-ego.

2. MAJOR DŽEK SELIJERS Srećan Božić, gospodine Lorens (1983)

Zahvaljujući učešću u nahvaljenom brodvejskom komadu Čovek, režiser Ošima angažovao je Bouvija za ulogu majora Džona Selijersa, čoveka „neuništivog duha“.

Ne dajte da vas naslov zavara, ovo nije topla božićna priča koju gledate pijuckajući kuvano vino. Radnja je zapravo smeštena u japanski logor na Javi 1942. godine, kada se životi savezničkih zarobljenika i japanskih vojnika menjaju dolaskom buntovnog Selijersa. Ludo hrabar, Selijers uporno isteruje pravdu, za razliku od pragmatičnog junaka gospodina Lorensa, koji mirno prihvata nevolje držeći se po strani. Nasuprot savezničkom parnjaku likova stoje japanski vojnici: mladi oficir Jonoj (igra ga još jedna muzička zvezda, Rijuiči Sakamoto) i  brutalno-komični Genđo Hara (Takeši Kitano).

Jonoja opčinjava Selijersova pojava i iskazana hrabrost podseća na idealnog samuraja, dok ostali neprijateljski vojnici u njemu vide demona. Međutim, koren Selijersove buntovnosti i čitava vojnička karijera leži zapravo u iskupljenju zbog surovosti prema mlađem bratu. Stoga opsesivno štiti one koji su u nevolji i na kraju strada, žrtvujući se za druge.

U izolovanoj sredini logora sukobljavaju se dve različite kulture i dva različita kodeksa delovanja. Emocije su te koje na momente ruše barijere i omogućavaju nemoguće: rušenje tabua i prijateljstvo između neprijatelja.

3. DŽERET, KRALJ GOBLINA Lavirint (1986)

Lavirint, preuzeto sa: www.thatfilmguy.net

Lavirint, preuzeto sa: www.thatfilmguy.net

Treće mesto naše liste znači povratak u detinjstvo za sve klince iz osamdesetih. Po mnogim tumačenjima ovo je alegorija o odrastanju. Devojčici Sari (Dženifer Koneli), opsednutoj bajkama, smeta plač mlađeg brata, pa poželi da ga goblini odvedu zauvek, što se i obistinjuje. Džeret, kralj Goblina, daje uslov: Sara može osloboditi brata samo ako pređe lavirint i domogne se njegovog zamka, inače će brat i sam postati mali goblin. Dok se Sara muči sa zagonetkama i opasnostima, Džeret se tu i tamo pojavljuje da je ometa i zakomplikuje joj put.

Može se reći da je Džeret netipičan negativac. Zašto? Čini se, sve nevolje pravi iz dosade ili zabave radi. Uz to, teško je plašiti se goblina u tesnim helankama i smešnoj perici, koji, pritom, odlično peva. Samo čekamo sledeću pesmu da zađuskamo zajedno sa njim. Koji bi još negativac od, za glavnu junakinju, najdramatičnijeg trenutka, napravio muzički spot ili zapevao „Magic Dance kako bi utešio uplakanu bebu.

4. ENDI VORHOL Baskijat (1996)

„Andy Warhol looks a scream
Hang him on my wall
Andy Warhol, Silver Screen
Can’t tell them apart at all“

Tako je pevao Bouvi 1971. na albumu Hunky Dory, a četvrt veka kasnije, na velikom platnu oživljava lik slavnog umetnika. Legenda kaže da se Vorholu pesma uopšte nije dopala, ali na Bouvijevu bravuru u filmu verovatno ne bi imao zamerke.

Zlobni kritičari će reći da Bouvi samo imitira Vorhola. Istina, njegova uloga je sporedna, ali malo ko može reći da lik introvertnog umetnika sa belom perikom nije upečatljiv, ironičan, luckast i duhovit. U odnosu prema Žan-Mišelu Baskijatu prelazi put od uzora-učitelja do poštovaoca i saradnika. Odnos između dvojice umetnika je pun međusobnog poštovanja, ali mu ne fali ni humora.

5. DŽON Glad (1983)

Ovaj film ne bi bilo loše puštati, edukacije radi, mlađariji zaluđenoj Sumrak sagom. Jer Dejvid Bouvi, Katrin Denev i Suzan Sarandon pokazuju šta znači prava hemija između glumaca (još uvek niste impresionirani?). U prvencu Tonija Skota Bouvi igra prefinjenog romantičnog čelistu koga je ljubavnica Mirijam (Katrin Denev) još u XVII veku preobratila u vampira, obećavši mu večnu ljubav i mladost. Krvave noćne avanture vampirskog para uz zvuke Bauhausa smenjuju dani provedeni u uživanju u klasičnoj muzici. Ali, za nesreću, jednoga dana Džon neobjašnjivo počinje da stari i očajnički moli za pomoć naučnicu (Suzan Sarandon). Nade ostaju neuslišene, a gubitkom mladosti nestaje i Mirijamina ljubav. U očajničkom pokušaju da se odupre starosti, bespomoćan i besan, odlučuje se na očajnički potez i ubija jednu nedužnu devojčicu. Čeka ga tužna sudbina zaboravljenog živog mrtvaca. Na scenu stupaju Suzan Sarandon i Katrin Denev, a publici ostaje da lije suze za izneverenim vampirom.

6. PONTIJE PILAT Poslednje Hristovo iskušenje (1988)

Poslednje Hristovo iskušenje, preuzeto sa: www.ashtreelane.blogspot.rs

Poslednje Hristovo iskušenje, preuzeto sa: www.ashtreelane.blogspot.rs

Pitate se zašto smo uključili ulogu koja „traje samo nekoliko minuta? Bouvijeva interpretacija Pontija Pilata u Poslednjem Hristovom iskušenju je više nego impresivna.

Rimski prokurator više liči na antičkog filozofa nego na biblijsku ličnost. Smirenim i dostojanstvenim tonom  racionalno pojašnjava Isusu zbog čega je osuđen na smrt. Stradanje Hrista je nužnost jer njegovo delanje predstavlja opasnost za Rimsko carstvo. Iako se na početku razgovora prema Isusu odnosi sa blagim podsmehom, izlaganje o „kraljevstvu koje nije sa ovoga sveta i želja da ljubavlju promeni svet izaziva u Pilatu saosećanje i poštovanje. Osuđenika sada vidi kao ravnopravnog sagovornika, ali i pored sažaljenja prema njemu, kazna mora biti izvršena.

7. NIKOLA TESLA Prestiž (2006)

Na dugačkoj listi uloga koje je Bouvi odbio umalo se nije našao i Prestiž. Srećom, britanski režiser Kristofer Nolan poseduje veliku moć ubeđivanja Dejvid Bouvi i ovoga puta briljira, u ulozi Nikole Tesle.

Želeo sam nekoga ko nije filmska zvezda; nekoga harizmatičnog ko nosi oreol zvezde na potpuno drugačiji način, što je, mislim, savršeno za ovu ulogu.

U okviru priče o rivalstvu dva mađioničara, jedan od njih, Robert Endžijer, angažuje Teslu da sagradi mašinu za teleportaciju. Tesla pristaje, iako bolno svestan da tako dovodi Endžijerovu opsesiju do krajnjih granica: „Ništa nije nemoguće, gospodine Endžijer ono što tražite samo ima previsoku cenu“.

Nikola Tesla je neshvaćeni, misteriozni naučnik, tvorac „prave magije. Naučna elita mu je okrenula leđa, a uz to, za petama ima uporne Edisonove pomagače. Bouvijev Tesla je dostojanstven u porazu, svestan da trpi zbog opsesije prema nauci.

    1 komentar

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *