Stiven Mofat: čovek iza Dr Who

Prilikom gledanja nekog televizijskog programa, malo ko će se zadržati da odgleda kraj odjavne špice. Producenti, režiseri i scenariste ostaju nepoznanica većem delu publike koja nestrpljivo menja kanale ne bi li našla nešto novo. Stoga nije iznenađujuće ako nikad niste čuli za Stivena Mofata, iako ste verovatno gledali neke od njegovih serija na domaćim kanalima. Ako znate ko je on – verovatno ste zagriženi fan neke od franšiza na kojima je radio; ako idalje niste sigurni ko je on – priča počinje ovako…

 

DOCTOR WHO - Steven Moffat

Stiven Mofat i Dalek, preuzeto sa theflickcast.com

Stiven Mofat je škotski scenarista i producent, rođen 1961. Studirao je engleski jezik i književnost na Univerzitetu u Glazgovu, nakon čega se zaposlio kao profesor engleskog u jednoj srednjoj školi. Njegova sreća se preokrenula kada je ekipa serije Hajvej gostovala u školi u kojoj je radio njegov otac, koji je producentima poturio Mofatov scenario za seriju koja se bavi dogodovštinama uređivačkog tima školskih novina. Producenti su bili oduševljeni i dali su zeleno svetlo za nov sitkom Press Gang.

Ova serija je bila Mofatov čudesni početak. Emitovana na kanalu ITV pet godina, od 1989. do 1994., za drugi serijal osvojio je i prestižnu BAFTA nagradu. Međutim, slavlje je bilo pomućeno ličnim krahom; saznao je da ga žena vara. Bio je toliko razočaran i besan da je u seriju ubacio lika po uzoru na ljubavnika svoje žene i ubacivao ga u  niz nezgoda, kao što je pad pisaće mašine na stopalo.

Nakon završetka snimanja Press Gang-a, Mofat se zabrinuo za svoju budućnost. Sastao se sa producentom Andreom Ptazinskijem i pretočio mu ideju za seriju o mladom profesoru engleskog koji radi u srednjoj školi. Tokom tog sastanka, Ptazinskom je nešto drugo privuklo pažnju. Mofat nije mogao da prestane da se žali na to koliko je besan i povređen zbog razvoda, na šta mu je Ptazinski sugerisao da svoje iskustvo pretvori u sitkom. Tako je Mofat napisao scenario za Joking Apart. Ova serija je doživela veliki uspeh i trajala je… „nešto duže od Mofatovog braka“.

Pohvale na račun njegovog rada stizale su sa svih strana, osvojio je mnoge nagrade, a bio je nominovan i za Emmy. Od njega su se očekivale velike stvari, te je otkazivanje njegove serije Chalk nakon samo jedne sezone bilo iznenađujuće. Ovaj mali kamen spoticanja u karijeri, ovaj put je pratila prijatna promena u privatnom životu. Na Edinbruškom televizijskom festivalu 1996. upoznaje producentkinju Su Virtru, svoju buduću ženu i blisku saradnicu. Bez iznenađenja, Mofat je za novi sitkom izabrao sebi blisku temu – razvoj ljubavne veze. Napisao je seriju o upoznavanju muškarca i žene, njihovom zbližavanju, zaljubljivanju i sazrevanju. Ceo put koji je on prošao sa Su, pretočio je na stranice scenarija koji se 2000. godine pretvorio u jednu od najpoznatijih britanskih sitkoma – Coupling (Parovi). Ovaj put, nije se mnogo trudio oko imena, te su i protagonisti serije nazvani po njemu i njegovoj ženi, kojoj očigledno nije smetalo da se snimi sve što je proživela sa Stivenom, s obzirom na to da je i sama producirala ovu seriju.

Ispunjenje sna – Doctor Who

Doctorwho_50th-anniversary-thumbnail_01

Doktori, preuzeto sa watchplayread.com

Ono što svi znaju o Stivenu Mofatu je da on nikada nije krio koliko obožava britansku SF seriju Doctor Who. Njegova specijalnost jesu bili komedije i sitkomi, ali se on nadao da će ga BBC uzeti u obzir kao gostujućeg scenaristu i dozvoliti da se snime njegove epizode o Doktoru. Čelnicima BBC-a se svidela ideja da ga angažuju, ali su mu dali da napiše epizodu parodije: Doctor Who and the Curse of Fatal Death, koju su emitovali tokom dobrotvornog teletona 1999. godine.

Mofatovi dečački snovi su ostvareni kada su ga čelnici BBC-ja pozvali da bude jedan od scenarista ponovnog oživljavanja ove serije 2005. godine. Iako se od njega očekivalo da unese malo humora u seriju, epizode koje je on pisao bile su neke od najmračnijih u sezoni, kao što je epizoda The Empty Child (ako ste je ikada gledali, kladim se da vas podilazi jeza na samu sliku deteta sa gas maskom). Neke od najpopularnijih epizoda novog Doktora napisao je on: The Girl in the Fireplace i Blink dobile su prestižne nagrade BAFTA i Hugo, kao i nominacije za Nebula nagradu. Mofat je vrlo brzo postao i glavni pisac serije, kao i izvršni producent.

Holms, Šerlok Holms

Sherlock_titlecard

Sherlock, preuzeto sa wikimedia.org

Stivena Mofata na ulici će prepoznati svaki zagriženi obožavalac serije Doctor Who, ali njegova slava se brzo proširila i van domena SF kada se latio pravljenja savremene adaptaciju najpoznatijeg privatnog detektiva. Bio je uključen u odabir glumaca, te njemu možemo biti zahvalni na izboru Benedikta Kamberbača (da, tako se čita) kao ekscentričnog Holmsa, kojeg u ovom serijalu prati Martin Friman kao dr. Votson.

Šerlok je vrlo brzo zapalio svet. Za sada su prikazane dve sezone od po tri devedesetominutnih epizoda, a koliko je serija popularna  govori i činjenica da su fanovi sa velikim nestrpljenjem i ogromnim entuzijazmom dočekali vest o datumu prikazivanja dugoočekivanog trećeg serijala. Datum je 19. januar 2014., utefteren velikim crvenim slovima za sve šerlokomanijake. Ova duga pauza (drugi serijal emitovan je januara 2012.) nastala je zbog ekranizacije Hobita, u kome su i Benedikt i Martin angažovani. Na našu sreću, odvojili su malo vremena i nastavili sa snimanjem Šerloka, u kojoj ćemo (nadamo se) otkriti rešenje zagonetke ostavljene na kraju druge sezone. Mada, svako ko je upoznat sa Mofatovim radom zna da zagonetke tek počinju.

Stil pisanja i kritike

Mofat je opisan kao ekscentričan i stidljiv tip, pomalo mračan ali zabavan. Upravo takva  je većina protagonista njegovih serija. On voli zagonetke. Voli da muči svoje gledaoce tako što im kroz ceo serijal daje (veoma dobro) skrivene naznake onoga što ih čeka na kraju, a ipak, kad finale dođe – niko nije spreman na obrt. Ovakav pristup on je započeo još dok je radio na Doktoru, a u Šerloku je to dovedeno do savršenstva. Mofat i ko-scenarista Mark Getis (u ulozi Majkrofta Holmsa) zajedno su došli na zaključak da starim ekranizacijama falidinamičnost, akcija i dočaravanje samog načina razmišljanja glavnog junaka.

Mofatu se zamera i što su mu ženski likovi plošni i bezkarakterni. Zapravo, on samo prerađuje jedan ženski lik u svim svojim projektima – verziju šarmantne, opasne dame sa pištoljem, koju muškarci vole. Dobija kritike da je previše izmenio lik Doktora i njegovu svrhu u univerzumu, da ga je napravio previše egocentričnim i „previše važnim“, dok je njegove saputnike pretvorio „zagonetke koje Doktor voli da rešava“, iako je srž njihovog bivstvovanja sa Doktorom da budu obični ljudi, humani i odani. I naravno zagonetke, zagonetke i još zagonetki.

Put Jedanaestog Doktora prati jedna velika misterija, kulminacija Mofatovog dečačkog sna, veliko finale koje nam sprema tri godine. Neizvesnost i mučenje ostavlja traga na Mofatovim fanovima. Ne samo što sa nestrpljenjem isčekuju Šerloka, nokti se grickaju čekajući specijal Doctor Who-a povodom 50-ogodišnjice serije 23. novembra, u kome nam je obećan odgovor na pitanje koje se postavlja već pedeset godina. Kako se Doktor zove?

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *