REPopeja: VRH i Đomla

Ovo je intervju koji zanima svakoga od vas. VRH (Kiša metaka) i Đomla (Bekfleš) nastupaju zajedno, ali ovog puta na sceni zvanoj Kultur!Kokoška.

Epopeja (grčki: kazivati) je junački spev, jedinstvneno pesničko prikazivanje izvesnog niza znatnih događaja okupljenih oko jednog središta, tj. oko glavnog junaka. Epopeja može biti narodna ili umetnička.

Repopeja (srpski: mudro kazivati) je junački tekst, jedinstveno tekstualno prikazivanje izvesnog niza znatnih događaja okupljenih oko domaće rep scene, tj. oko dva glavna junaka. Repopeja je istovremeno i narodna i umetnička, sjedinjava osnovne pravce  stvarajući sopstveni. Pravac repopeje je epohalan, kao i njeni junaci – o njima će se govoriti epohama unapred, no pre toga sa njima govori !Kokoška.

Oni su:

  • VRH, splitski vrhunski DJ, član gengsta rep grupe Kiša metaka. Njegovo ime naprosto znači vrh; vrh kao Mon Blan, Mont Everest ili vrh kao „vrh, brate“. Nije skraćenica od Vlada Republike Hrvatske ili Vagina Rocking Hommies, ili bilo čega jednako glupog. Kapslok je tu, jer da nije tu, ne bi bilo kul. Špic, brate.
  • Mladi Mladen Kanazir, naširoko poznat ženskoj populaciji pod inventivnim pseudonimima poput Đomla ili Maki, član je novosadskog reperskog dua Bekfleš. Prema njegovim rečima: „Bekfleš je sekta koja se sastoji od par miliona ljudi, ne znam koliko ih tačno ima na svetu. Svi su Bekfleš.“ (ipak dodaje da Bekfleš ima 7-8 članova). Lepšu polovinu Bekfleša u više spotova možete videti polugolu, te je, logično, takođe široko poznat ženskinju – Andrej Živančević, a.k.a. Kumela.

Ukoliko vas je u životu zadesila nedaća da još niste čuli (za) neki od ova dva benda, sada je pravo vreme da vratite svoj život na pravi put – klikovi ovde i ovde vode vas do ultratvrdih stvari.

Sa junacima repopeje !Kokoška je razmatrala ozbiljne (nus)pojave na domaćoj („domaće“ shvatiti kao sve četiri strane sveta dokle god se razumemo pričajući maternji jezik) rep i široj muzičkoj sceni. Rezultati ove diskusije su od vitalnog značaja, te predlažemo da tekst pročitate do kraja.

K!K: Čini se da je danas rep buntovnički muzički izraz, mladalački, energičan, revolucionaran i zabavan. Da li bi se moglo reći da je rep preuzeo ulogu koju je pank imao u nekim pređašnjim generacijama?

VRH: Definitivno jeste. Prije je uvijek pank bio taj moment zajebancije. Pank je sada više-manje izumreo. Nekako je verovatno i jeftinije biti reper, danas doma svako na kompjuteru može da radi bitove. Neko vreme je rep bio preozbiljan, repalo se o politici, o ratu, o tome kako nas kradu. Dok je u svetu rep izlazio iz četiri elementa repa i  prešao u zajebanciju i neke komercijalnije vode, kod nas se to još uvek nije desilo. Mislim da je čak ta zajebancija u repu kod nas počela sa Prti Bee Gee-om i Bad Copy-jem, a oseti se i u muzici High 5, Kukus klana. Nama u Kiši metaka većina fanova nisu rep fanovi, nego skuže zajebanciju i da ljude boli briga šta će izbaciti. Uglavnom rep publika traži neke ozbiljne rime, neke ozbiljne skilove.

K!K: Misliš li da mi na ovim područjima radije biramo takvu muziku, jer tražimo način da se ratosiljamo tragova nesrećne prošlosti i objektivno ne-previše-srećne sadašnjosti?

VRH: Vrlo verovatno, da nam je prekipilo. Ne mora muzika uvek imati neku poruku i značenje. Za svaku muziku postoji vreme i mesto. Meni se ne da otići vanka i slušati o padu sistema i [o tome kako] oni nas lažu. Oću se zajebavat, oću plesat. Budimo realni, većina ljudi niti ne ulazi toliko duboko u muziku, i zato i cajke imaju toliku publiku, i ostatak mediokritet muzike.

K!K: Pitanje za Makija–

Maki (upada u reč): Hoćeš da ti pričam o rep muzici, o R’n’B muzici, o životu generalno…? Pošto ja znam mnogo o životu generalno… Svi znaju sve o repu, slušaju rep, R’n’B ceo svoj život, okruženi su sa tim sranjem. Kad prvi put uključiš MTV i čuješ Britni Spirs„Hit Me Baby One More Time“, tu si već upoznat sa repom. To je suv rep, po meni.

Fotografija: Milana Nikić

Đomla, Maki, Mladen. Foto: Milana Nikić

Juče mi se javio lik, kaže celo Valjevo vas sluša. Ja kažem strava buraz daj 100 evra da nastupamo. Lik seen.

K!K: Bekfleš i klika (čekirajte Kite i Jaja produkciju, ima još opasnih rep glava, poput Kardeža) postoje dosta dugo, ali sada se nešto desilo. Krenuli su u pokoravanje muzičke scene i za sada su pokorili poklonike mnogih subkultura: slušaju ih tatine princeze, curice iz bloka, navijači i LGBT, sportisti i drogeri, mladi i stari, uopšte – svi. Prodrmali su uspavanu novosadsku scenu i idu dalje. Zašto ljudi odjednom toliko vole Bekfleš?

Maki: Mi smo se gasirali da radimo taj oldskul rep brate, te tvrde bitove, a onda smo čuli dve trake od Travis Scott-a i Young Thug-a, pokrali ih i napravili bolje.

VRH: Od „Karam drvo“ cela Kite i jaja produkcija se razvila vrhunski. Kad smo čuli prvo put „Karam drvo”, bili smo u šoku, pozitivnom. Oni su sa štapom u ruci karali drvo 5 minuta na snimci i repali kako karaju drvo. Bilo je ono, kao, jebote, ovo je bomba. U tome je i čar, što su oni sa tim ludilom uspeli napraviti nešto veće. Bekfleš nije u fazonu ja imam bolje rime od tebe, ti si lošiji od mene, ja imam hrpu para i ostale nebuloze. Kad trep sklopiš zajedno sa zajebancijom, to ljudi popuše.

Maki: Ne mogu ljudi da nas stave u kutiju nijednu i zato im je zanimljivo, mi smo kategorija za sebe. Možda je zbog toga što nas same više radi ta muzika, nama više prija da pevamo i lupamo gluposti nego da repujemo o repu brate, o tome kako smo mi dobri a vi loši. I po tome se i razlikujemo verovatno.

K!K: Od koga se razlikujete?

Maki: Generalno od repera u Srbiji. Od apsolutno svakog ko je ikada stao za mikrofon. U Srbiji su svi ili jako depresivni ili toliko lupetaju gluposti da je to besmisleno. Mi smo našli neku zlatnu sredinu. Pevamo o ljubavi na neki veseo način, kobajagi. Iako obojica ne znamo ništa o ljubavi. Znaš koga bih uporedio sa nama… to je valjda taj novi talas. High 5, Kiša metaka; u Srbiji niko, eventualno Roll N Rap. Najjači smo u Srbiji, najjači smo na Balkanu, zapravo na svetu, ali ajde. Neko da pokuša da redi nešto kao mi, odma će reći svi „Aaaa vidi, ovi rade Bekfleš“.

K!K: Zašto bi neko pre izabrao vas nego Bad Copy, na primer?

Maki: Nas pre nego Bad Copy? Slabije malo.

K!K: Ali vi ste najbolji na Balkanu?!

Maki: Jesmo, jesmo, ali Bad Copy jako dobro repuje, likovi su tu već 20 godina i zasluženo im dođe milion ljudi na koncert. Ja ću da se se ubijem ako meni za 10 godina ne dođe milion ljudi na koncert. Možda za par meseci kad izbacimo „Alfa mužjaka“ i „Šta ide gore ide dole“, masa bude htela pre na nas. Čuvajte se za dva nova hita. Poslednji singlovi sa Bekfleš albuma koji ce biti u pripremi narednih 15 godina verovatno, ali nema veze, biće dobar kad izađe. Možda narežemo diskove, nisu devedesete, nismo u Americi, idem u Sony, pričam sa zvaničnicima da mi skurblaju PR-a da mi naprave kompakt disk. Narežem kod kuće, siđem na pijacu i prodajem. Moš misliti.

Nostalgični prikaz klike bez boje - delo Miljana Vuletića, čoveka zaduženog za vizuelni identitet Kite i jaja produkcije, i tzv. oka operacije. Miljan je takođe deo klike, ali kako sa sa druge strane fotografije, onda ne može biti na fotografiji.

Nostalgični prikaz klike – delo Miljana Vuletića, čoveka zaduženog za vizuelni identitet Kite i jaja produkcije, i tzv. oka operacije. Miljan je takođe deo klike, ali kako se nalazi sa druge strane aparata,  ne može biti na fotografiji.

K!K: Ko je top 3 na srpskoj rep sceni, naravno ako izuzmemo Bekfleš kao neprikosnoven na najprvijem mestu?

Maki: Sad ću da ti kažem ovako kao jedan stručnjak za muziku. Jelena Karluša. Pa Ceca. I ko je tu još od repa dobar… niko. Eto ta Elena [Kitić] izbacila jednu pesmu, ali ono ni ne važi se, imaš jednu pesmu. Za Elenu imam spremnih dvaes bitova, samo neka otpeva to, da dobijemo mi dva miliona pregleda, da njena slatka guzica bude u mom slatkom spotu uz moju slatku facu. Samo neće da mi odgovori na fejsu.

K!K: Već je viđena pojava da potomstvo estradnih zvezda svoje mesto na muzičkoj sceni pokušava da nađe u repu. Ovakvi pokušaji često završe kao mešavina genetski nasleđenih estradnih gena i po kojeg hromozoma sa prizvukom repa. Poslednja među njima je i gorepomenuta Elena Kitić, čija je pesma naišla na mnoga neodobravanja. Misliš li da ona i slične beže u rep, samo da ne bi bili u estradi, koja im se nameće kao podloga?

Maki: Verovatno da, hoće da budu na sceni, a neće da budu seljanke pevaljke, tako da se trep pojavljuje kao rešenje, kao nova klupska muzika.

VRH: Desi se da dete konzervativnih roditelja bude panker, kao bunt prema roditelju, ovo bi mogla da bude analogija. Možda stvarno voli to, ko zna, možda želi unovčiti taj trep val. Kod nas što se estrade tiče, teško, mi smo još uvik na trubicama, tuc-tuc-tuc i ono, jeftine melodije. Ne znam, možda je ovo novo od Cece naprednije.

K!K: Je l’ se sluša Ceca u Splitu?

VRH: Ceca se sluša svugdi, to uopće nije upitno. Baza je odrađen album na par momenata, a i nasmijali smo se. Zajahala je taj val, kuži i ona valjda da treba malo modernizirat muziku. Svaka čast.

K!K: Ceca ima dosta futuristične spotove za novi album. Poneki u svom futurizmu čak naginju megagigauspešnim spotovima Lane Del Rej. Koliko su spotovi generalno važni za uspeh pesme i albuma?

VRH: Spotovi imaju ogromnu ulogu, pogotovo ako su dobro odrađeni i nasmiju te. Kad pogledaš bilo koju zvezdu, oni svi izbacuju spotove, ne znam kad je Severina poslednji put izbacila album.

Foto: Mina Stanikić

VRH: Kad smo u Srbiji, uvek uključimo radio i tražimo one najruralnije cajke. Svi plaču i jauču ili slave nešto, nema između. ili je neko nekog ostavio, ili se neko rodio. To je muzika koja tera na ludilo i opijanje. Foto: Mina Stanikić

K!K: Uzmimo primer Dječaka. U Splitu, njihovom matičnom gradu, često im se dodeljuju izjave poput „prodali su se“ i „ma nije to to više“. Čak se i oni sami u PowerPoint prezentaciji poslednjeg albuma rugaju na tu temu, navodeći da je najavni singl „Bile starke“ osvojio preadolescentsku publiku, i pitajući se može li album Firma spasiti njihovu firmu. Jesu li se Dječaci prodali, i kako se to uopšte prodaješ u repu?

VRH: Nešto vidiš u iskonskom svetlu tek kad se odvojiš od njega. Oni su se odvojili od repa, skužili su da ne može svaka stvar bit ista, sempl sa bitom na koju ćeš ti repat, tako su napravili „Miris“, „Punjene paprike“, „Narodnu“. To je, ajmo reć, rep kritika na narodne pjevuljke šta pevaju po konobama i slično. Čini mi se da ljudi ne skuže kad oni odu u zajebaniciju, već kao „aaa prodali se“. Kome se prodali, di su te pare?

Maki: Napravili takvu pesmu da su svi krenuli da ih slušaju. Moja mama zna za njih. Stekli su nove fanove i hteli su i njima da pruže nešto. Evoluirali su. Baviš se time, oćeš i ti da zaradiš od toga. Ja bih voleo da mogu da repujem dobro kao Vojko V (Dječaci, Kiša metaka), ali ne mogu, pa to kompenzujem mumlanjem. Šta me briga, još manje truda. Imam već 40 dolara na Jutjubu, neka pada kiša para.

K!K: Kiša metaka je duboko zagazila u zajebanciju, a izgleda se još nije prodala?

VRH: Kišu metaka su skužili ljudi jer je gengsta rep i kao andergraund, iako ne volim taj izraz, kao ne izdaje za Kroacija rekords. Kao paradoks gde smo ozbiljni i opasni, a u biti je sve zajebancija. Kad bismo mi sutra napravili stvar sa akustičnom gitarom, i nama bi rekli „prodali ste se“. Postoji valjda neki period nakon kojeg bend funkcionira i ako ne radiš isto non-stop, valjda se prodaš. Mi smo za „Miješano meso“ znali da će biti hit, čim ima refren koji malo baca na folk. Sad bi ljudi mogli reći da smo se prodali, imamo cajke na albumu.

KIŠA O.P.A.S.N.O.S.T.I: Preuzeto sa: citymagazine.rs

KIŠA O.P.A.S.N.O.S.T.I.
Preuzeto sa: citymagazine.rs

K!K: Koliko je na tvoju muziku koju ti praviš, uticao rad u Kiši metaka?

VRH: Ja sam prvo  počeo sa hip-hopom, tehnom, što se kasnije razvilo u D’n’B. Sa Kišom metaka sam se odvojio od D’n’B kao takvog, više sam otišao u eksperimentiranje i križanje žanrova, drama, daba, trepa… Prosto kad radiš sa ljudima, učite jedni od drugih. A u Kišu metaka sam upao tako što sam se družio sa Vojkom i dali su mi da napravim miks za drugi album. Vojku se na prvom nastupu nije dalo ić do laptopa non stop mjenjat i pitali su me oćeš bit DJ. I ja sam reko može. Dok sam radio D’n’B zvao sam se Implant, a onda sam promenio ime, prosto jer sam govorio „vrh“ umesto na primer „jebeno“. To sam pokupio od nekog iz Srbije, mislim.

K!K: I u drugim umetnostima uočljiva je pozamašna saradnja „ex-yu“ scene, a među tom, možda je i najzapaženija saradnja hrvatske i srpske kulturne zajednice. Da li ova saradnja proizlazi iz nužde – činjenica je da su scene i potencijalna publika u obe države male, a koncerata što više, to bolje, ili zato što nam je kulutrna zaostavština zajednička, pa samim tim i budućnost?

Maki: Broj jedan i broj dva, ali više broj jedan.

VRH: Više to drugo, da se kapiramo, da smo na nekoj istoj valnoj duljini. Oreb i ja radimo sad na albumu, na kom će gostovati ekipa iz High 5 i ekipa iz Kardeža, ne zato što želimo da se proširimo na novosadsko tržište, nego jer želimo da radimo s nekim s kim se kužimo.

K!K: Ženski rep je kao egzotika: stereotipne društvene norme pridodaju repu muški rod. Kako publika reaguje na ženski rep?

VRH: Ovisi, ako ću gledat po komenatirma na internetu jako loše, ako ću gledat po lajv nastupima jako dobro. Ja sam bio DJ [za] Mimi Mercedez na koncertu u Zagrebu i to je bila bomba. Publika je uglavnom bila ženska, zatim gej ekipa, ali bilo je i mušakraca. Nije rep neka seksistička igra. MC Sajsi je na primer isto dobro prošla u Zagrebu. Ima još neka Nikolina, nešto tako se zove, što crta spidom po ogledalu, to nam je isto super.

K!K: Mimi Mercedez trenutno ima karijeru u usponu vrlo strme vertikale. Podigla je na noge svoju „Mimi armiju“ devojčica, koje je smatraju idolom. Koji je bio njen recept?

VRH: Pogodila je tu nit kod ženskih. Ne repa ona o tome kako je lik, prosto jer nije. Uvela je „snažna ženska“ moment u rep igru, ludilo je to odradila. Pokazala je da se sa radom može uspeti, i to je najpozitivnija poruka koju je mogla poslati mladima. Ima stav i to su curice skužile i imaju svoju junjakinju. Bolje nego da je nemaju.

Maki: Provalila je šta pije vodu kod njene publike i to im pruža. Mimi je jednostavno glas tog nekog spid ekser gasa koji je u punom jeku.

K!K:  Mimi je u fazonu „ne možeš da sediš sa nama“, a deluje da je Bekfleš u fazonu „sedi sa nama“?

Maki: Sedi sa nama ako imaš šta da ponudiš brate. Ako imaš gandže odma si dobar s klikom, sedi, vadi.

K!K: Je l’ vas više slušaju žene ili muškarci?

Maki: Žene brate. To mi se jako sviđa, to nam je ciljna grupa, žene svih uzrasta.

VRH: Muškarci verovatno. Ali ko ne voli da ima žene na koncertima? Žene dovedu još više ljudi. Šta je više ljudi, više karata…

Koja žena ne bi slušala ovo? Foto: Mina Stanikić

Koja žena ne bi slušala ovog Makija?
Foto: Mina Stanikić

K!K: Svaka umetnost ima momenat socijalno-političkog angažovanja. Šta je sa socijalno angažovanim repom? Marčelo, na primer, često govori o socijalnim problemima u državi, i njegovo mišljenje i rad poštovani su od strane različitih profila.

Maki: Ju, nećemo o Marčelu. Baš ga ne volim, slobodno napiši veliki naslov ĐOMLA IZ BEKFLEŠA KOJI MRZI MARČELA. Ko hoće da sluša o depresiji? Pustiš muziku da se izvadiš iz bedaka, ne da budeš u njemu. Ko hoće da sluša o malom Ivanu kojem fali koštane srži tebra, ‘oću da slušam „Don’t Stop ‘Til You Get Enough“.

VRH: Meni je njegova muzika nezanimljiva, nisam u tim nekim poeta đirevima. Marčelo je rep Gibonni.

K!K: Šta je preporučljivo za slušanje čitaocima !Kokoške?

Maki: Slušajte Olivera Mandića, i obavezno Arijan – „Lutaš velikim gradom“.

VRH: Slušajte šta više muzike, šta šarenije. Ja sam jedan od ljudi koji gledaju Eurosong svake godine. Smatram da kao muzičar trebam videti šta je mediokritet u različitim državama, pogledam to kao posao, malo se nasmijem. Nikad ne znaš kad će i kako nešto uticati na tebe. Od repera bih preporučio Riff Raff-a, on je jedan od glavnih klauna u igru trenutno, najbolji klaun od svih tih trep klauna. Young Thug, Future… ima izvođača, mogu ih nabrajati do sutra.

Za kraj bismo napomenuli da je VRH poručio da je Bekfleš najjači na Balkanu samo ako Kiša metaka umre.

A kako Kiša metaka neće umreti do 28. oktobra, imaćete priliku da VRHa i Đomlu slušate u istoj večeri, na istoj sceni, u okviru istog epohalnog događaja (+ mnogi, zaista MNOGI drugi – zato KLIKNI na taj link).

Mleko bolje od majčinog. Uskoro u prodaji. Autor tetrapaka: Nikola Majkić

Mleko bolje od majčinog. Uskoro u prodaji.
Autor tetrapaka: Nikola Majkić


    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *