Jevanđelje po Merdoku: (Ne)istinita priča o Gorillaz

Merdok Nikals, 2-D, Rasel Hobs i Nudl, crtani junaci koji čine bend Gorillaz, već deceniju i po osvajaju naše simpatije. Priča o njihovim tvorcima je pomalo dosadna jer je istinita, stoga prenosimo fiktivni hronološki sled događaja u životima ovih likova. I to zgodno podeljeno u tri faze.

Dejmona Albarna i Džejmija Hjuleta inspirisao je MTV tokom njihovog cimerskog života u Londonu 1997. Dok su dokono gledali televiziju, shvatili su da program na kojem se neprestano vrte slični spotovi prilično umara i zapitali se šta bi bilo kada bi se ta monotonija razbila pojavom „crtanog benda“. Srećom, ova ideja nije ostala samo zaboravljeni plod nekog poslepodnevnog polusvesnog lupetanja, već su dvojica saradnika krenula u akciju, te se danas smatraju „pravim osnivačima“ benda Gorillaz. Tako su oni, kao i izvođači i umetnici koji su sarađivali sa njima, dobili priliku da na sasvim nov način prikažu svoje ideje, ali, što je važnije, da iza izmišljenih likova prikriju svoje ličnosti.

Međutim, to nije previše interesantno. Zato sada prelazimo na pozadinsku priču fiktivnih likova. Sporan je, doduše, stepen (ne)istinitosti ove pripovesti – svaka tačna informacija je slučajna.

Prva faza (1998–2002)

Stjuart Pot nije bio naročito inteligentan, ali važio je za vrlo ljubaznu osobu koja gaji veliku ljubav prema muzici. Sa 10 godina je pao sa drveta, što je za posledicu imalo da mu opadne sva kosa, nakon čega mu je izrasla nova, azurnoplave boje. No, prava drama u njegovom životu počela je kada je imao 19 godina. U to vreme bio je zaposlen u prodavnici muzičkih instrumenata. Satanistička bitanga i samoproklamovani bog bas gitare Merdok Nikals je odlučio da orobi tu prodavnicu kako bi obezbedio opremu koja mu je bila potrebna za osnivanje muzičke grupe; to je učinio zaletevši se autom u izlog prodavnice, udarivši Sjuarta u glavu, ulubivši mu levo oko i bacivši ga u vegatativno stanje. Merdok je uhapšen i osuđen na 30 000 sati društveno korisnog rada plus 10 sati staranja o Stjuartu nedeljno. Nedugo zatim, tokom još jedne automobilske vratolomije, Merdok je ponovo povredio Stjuarta: ovog puta je mučenik izleteo kroz šofer-šajbnu i završio s facom na ivičnjaku. Tom prilikom oštećeno mu je i drugo oko, ali se povratio iz katatonije. Merdok je onda regrutovao oporavljenog (iako i dalje mentalno zaostalog) Stjuarta kao klavijaturistu i pevača za svoju grupu, nadenuvši mu nadimak 2-D, kao oznaku za dva ulubljenja (eng. two dents) koja ima na glavi.

Red je bio da se nađe bubnjar; Merdok ga je našao u prodavnici ploča u Sohou. Bio je to njujorški iseljenik Rasel Hobs. Rasel je bio lepo vaspitan i elokventan, ali je imao nezgodnu mladost: izbačen je iz elitne privatne škole zbog posednutosti demonima usled koje je napao nekoliko učenika. Od toga se toliko istraumirao da je završio u četvorogodišnjoj komi koja je okončana pomoću egzorcizma. Rasel je onda pošao u srednju školu u Bruklinu, gde se ubrzo sprijateljio sa grupom repera, didžejeva i uličnih muzičara. Drugarstvo je, međutim, bilo kratkog veka, budući da su svi Raselovi novostečeni prijatelji nastradali u vatrenom okršaju lokalnih bandi. Tako je Rasel, prirodni medijum, protiv svoje volje postao prijemnik-pribežište za duhove svojih ubijenih ortaka, od kojih je najistaknutiji Del, plavi fantom koji baca rime. Rasel je zahvaljujući ovome stekao neverovatne ritmičke veštine, ali oči su mu dobile jeziv beli sjaj. Porodica ga je poslala u Englesku u nadi da će tamo na miru uspeti da se oporavi od trauma – pravo na Merdokov put ka slavi (i u središte svih ekscesa koji uz nju idu).

Alister Krouli na biciklu sa kraljicom Viktorijom.

Alister Krouli na biciklu sa kraljicom Viktorijom. U uglu je Edgar Alan Po. Kong je oduvek privlačio selebritije.

U zimu 1999. Merdok postaje vlasnik Kong Studija, oronule zgradurine sumnjive istorije, smeštene navrh „ugašenog“ vulkana, pored propalog groblja i u blizini otpada u Eseksu.

Grupi je falio samo gitarista. Kao poručen, na njihovu adresu nenadano je stigao ogroman paket iz Japana. Iz njega je iskočila desetogodišnja devojčica sa gitarom, predstavila se na japanskom, a zatim odsvirala impresivnu solažu, nakon čega se naklonila i izgovorila samo jednu reč na engleskom: Nudl, što je postao njen nadimak. Bend je napokon bio kompletan.

phase1

Gorillaz u prvoj fazi. Skenirano iz knjige „Rise of the Ogre”.

gorillaz1

Omot albuma „Gorillaz“. Preuzeto sa discogs.com

Prvi album, Gorillaz, objavljen je u martu 2001. Iako je žanrovski šaren – ima hip-hopa, regea, mračne elektronike, panka – preovladava pop senzibilitet, a počinje tradicija gostovanja velikih imena – ovde su to Del Tha Funky Homosapien, Ibrahim Ferer i Miho Hatori.

Krajem iste godine objavljen je i G-Sides, kompilacija B-strana dotad objavljenih singlova.

g-sides

Omot „G-Sides“. Preuzeto sa discogs.com

Spotovi u ovom periodu uglavnom nemaju naročitu narativnu ulogu. Međutim, puni su referenci na popularnu kulturu i horor filmove 80ih. Osim njih, interesatni su kratki crtaći-epizode sa doživljajima članova benda – takozvani Gorilla bites, koji su takođe emitovani u promotivne svrhe.

Druga faza (2004–2008)

Nedugo nakon završetka promocije albuma, članovi benda su se posvađali usled rastućih razmirica i nesuglasica po pitanju daljeg razvoja. Napravili su jednoipogodišnju pauzu tokom koje su svi otišli svojim putem. Merdok je zapalio u Meksiko, gde je pijančio po bordelima Tihuane; uhapšen je jer je uvaljivao falsifikovane čekove, ali u zatvoru se sprijateljio sa gavranom Kortezom i dvojicom mafijaša uz čiju je pomoć pobegao iz zatvora. 2-D se vratio kući da radi za svog oca na karnevalu, povrati osećaj za stvarnost i pomiri se sa svojim novostečenim statusom pop-ikone. Rasel se vratio u Ameriku da se izbori sa svojim demonima, kako figurativno tako i bukvalno; Smrt lično je iščupala dušu njegovog prijatelja Dela iz njega, ostavivši Rasela praznim i  slomljenim. Pokušao je da se pritaji i snimi solo album, ali su ga proganjale demonske halucinacije. Nudl je otputovala u Japan, u plodonosnom pokušaju da razotkrije tajne sopstvene prošlosti: saznala je da je bila ogledni subjekt u tajnom vladinom projektu supervojnika, kao i da tečno priča engleski. Naoružana nepokolebljivom odlučnošću, Nudl se prva vratila u Kong Studio, gde se izborila sa čudovištima i zombijima koji su opustošili zdanje i ponovo okupila momke kako bi snimili drugi album.

phase2

Gorillaz u drugoj fazi. Skenirano iz knjige „Rise of the Ogre”.

Proces snimanja drugog albuma tekao je brže, budući da je Nudl sama napisala skoro sve pesme. Merdok će, naravno, pokušati da preotme sve zasluge, ali ne pre nego što ona snimi spot za pesmu „DARE“ u kom (bukvalno) igra glavnu ulogu.

U ovoj fazi spotovi polako počinju da dobijaju koherentne narativne obrise. Tako su u „Feel Good Inc.“ trojica članova benda zatočena u kuli kompanije koja kultiviše konzumerizam, gde im ogromne glave sa televizijskih ekrana poručuju da nemaju izbora osim da se povinuju, dok pored njih lebdi (!) „ostrvo“ sa vetrenjačom (!!!) na kom se nalazi Nudl, a koje prate i nadziru dva helikoptera nepoznatog porekla. el mananaU spotu za „El Mañana“ Nudl se nalazi na istom ostrvu; pažljiviji će doduše primetiti da je sada prate dva malo drugačija helikoptera, teže naoružana, ali jednako nepoznata, koja će srušiti lebdeći komad zemlje i na kraju baciti bombu na njega. Iako izgleda da je Nudl poginula, izvesno je da je ugrabila padobran i pobegla u zadnji čas; međutim, ostatak benda ne uspeva da je pronađe.

Bez Nudl, Kong počinje da se raspada, a za njim i bend. Svi ponovo odlaze svojim putem.

Demon Days

Omot albuma „Demon Days“. Preuzeto sa discogs.com

Album Demon Days izašao je u maju 2005. i predstavljao je mnogo složeniji projekat od prethodnog, kako po formi, tako i po sadržaju. Kao celina, on predstavlja mučnu noć, metaforu za stanje savremenog sveta sa jakim antiratnim, ekološkim i porukama o degradiranju masovne kulture, ali i za borbu unutar pojedinaca; međutim, većina pesama dobro funkcioniše i samostalno, što se ogleda u uspešnosti singlova. Produkciju je radio čuveni Danger Mouse, a spisak gostujućih izvođača je impresivan: De La Soul, Nene Čeri, MF DOOM, Ajk Tarner, Šon Rajder, Denis Hoper i mnogi drugi.

D-Sides

Omot „D-Sides”. Preuzeto sa discogs.com

Dve godine posle njega, usledio je D-Sides, dvostruka kompilacija koja uglavnom sadrži B-strane novih singlova i remikse, uz nekoliko prethodno neobjavljenih pesama. Ističu se, doduše, prelep singl „Hong Kong”, originalno snimljen za dobrotvornu organizaciju War Child, i akustična demo verzija „Don’t Get Lost in Heaven”.

Treća faza (20102012)

Gorillaz nisu uspeli da pronađu Nudl, ali Merdok je iz ruševina uspeo da iskopa dovoljno materijala koji sadrže Nudlinu DNK, pomoću koje je uspeo da konstruiše kopiju Nudl u vidu nasilnog kiborga kog je isprogramirao da mu služi kao telohranitelj. Naime, Merdok je godinama unazad prodavao pokvareno oružje grupi pirata/plaćenika poznatim kao „Crni Oblaci“ i bilo je samo pitanje trenutka kad će ga provaliti. Nakon što je neuspešno pokušao da proda Kong Studio, spalio ga je i pokupio novac od osiguranja, uloživši ga u izgradnju novog skrovišta/studija – majušnog ostrva u Tihom okeanu pod imenom „Plastična plaža“, sačinjenog od socijalnog i kulturološkog otpada, koje je izmalterisao i ofarbao u roze – a zatim pobegao tamo u nameri da snimi novi album.

2-D je jedno vreme putovao i školovao se, da bi se napokon nastanio u Bejrutu. Međutim, kidnapovan je, spakovan u putni kofer i poslat na Plastičnu plažu, gde ga je Merdok zadržao protiv njegove volje, prisilivši ga da smišlja i snima deonice novih pesama.

Nezgodno je kad te juri Brus Vilis.

Nezgodno je kad te juri Brus Vilis.

U spotu za „Stylo“, Merdok, 2D i kiborg-Nudl u „kamaru“ iz 1969. beže od policije, plaćenika i novog negativca po imenu Bauk – demona sa gas-maskom koji može da se pretvori u crni oblak. Nakon potere, Merdok autom sleće sa litice u okean, gde se auto transformiše u podmornicu u obliku ajkule.

Trima junacima se pod vodom, na putu prema odredištu, pridružuju svi muzičari-saradnici na albumu, svako u svojoj podmornici. Nakon što pristignu do tačke najudaljenije od svih ostalih kopnenih masa, Bauk se ponovo pojavljuje u gustoj magli. Kiborg-Nudl puca na njega i on beži, magla se razilazi i otkriva Plastičnu plažu.

O Raselovoj sudbini se malo znalo; ostavio je samo nejasnu, krvlju umrljanu, poruku pre nego što je nestao sa lica zemlje; ne mogavši da stupi u kontakt s njim, Merdok je koristio semplove bubnjeva pri snimanju novog albuma. U jednom kratkom klipu, vidimo Rasela za kako gnevno korača pristaništem pre nego što se baci u okean – s namerom da prepliva ceo put do Plastične plaže; njegovo telo usput dolazi u kontakt sa nepoznatim toksičnim materijama koje dovode do alergijske reakcije usled koje postaje nekoliko puta veći i snažniji.

Četiri godine nakon nestanka, (prava) Nudl, o kojoj posredno saznajemo da je bila u paklu (onom pravom), iz kog se jedva izvukla, kreće na put da se ujedini sa svojim bivšim kolegama. U spotu za „On Melancholy Hill“, vidimo je kako nosi masku mačke na krstarici „M. Harriet“. U jednom trenutku mirna plovidba biva prekinuta saznanjem da pirati napadaju brod. Nudl bez reči sastavlja automatsku pušku i upušta se u okršaj sa piratskim borbenim avionima, ali biva prinuđena da napusti brod, koji tone jer je pogođen torpedom. Dok pluta u čamcu za spasavanje, pronalazi je Rasel, spasava je i njih dvoje se upućuju ka ostatku benda.

Storyboard skice za, nažalost otkazani, spot za „Rhinestone Eyes“ nastavljaju priču, ali i rasvetljavaju neke nejasne stvari: da je Bauk kivan na Merdoka zato što je izigrao dogovor koji su imali (doduše, o njegovoj sadržini možemo samo da spekulišemo). Dobijamo definitivno objašnjenje da je Bauk istovremeno peti jahač Apokalipse, otelotvorenje sveg zla u svetu, emanacija mračnog dela Merdokove ličnosti i gospodar Crnih Oblaka, koje priziva da unište Plastičnu plažu u kombinovanom vazdušnom i pomorskom napadu. Naoružavši se, saradnici na albumu uz pomoć kiborg-Nudl uzvraćaju napad, dok se Merdok krije. 2-D, inače strašljivac, na smrt je preplašen kada kit napadne njegovu podvodnu sobu. Međutim, neposredno pre nego što kit sklopi svoje čeljusti nad prozorom 2-D-ove sobe, pojavljuje se Rasel, grabi kita i baca ga na jedan od neprijateljskih aviona, uništavajući ga. Rasel se potom naslanja na plažu i otvara usta, iz kojih izlazi prava Nudl. Nudl skida svoju mačju masku, otkrivajući ožiljke i modrice oko svog oka.

Crni Oblaci zatim bombarduju ostrvo. U sveopštem haosu, kiborg-Nudl trpi težak kvar i pokušava da ubije Merdoka, ali je prava Nudl sprečava i zauvek uništava. Rasel uspeva da pobegne sa njom i 2-D-om. Bauka je navodno uništio Jevanđelista – svojevrsni deus ex machina, polarna suprotnost Bauka, manifestacija svetle strane Merdokove ličnosti, stvorena samo sa jednim ciljem: da ga spase od njega samog. A sâm Merdok je iscenirao svoju smrt i neprimećen utekao gliserom na Havaje, gde je uspostavio piratski radio sa kog je emitovao poruke povodom desetogodišnjice benda. Ispostavilo se, doduše, da su „Havaji“ zapravo sobičak sa havajskim ukrasima u jednoj razvaljenoj kući u Londonu. Tamo ga godinu dana kasnije, napokon i pronalaze ostala tri člana.

Iako se ne zna šta se dalje desilo, u spotu za „Do Ya Thing“, pesmu snimljenu u okviru reklamne kampanje za „Converse“ u kojoj su učestvovali i André3000 (iz benda OutKast) i Džejms Marfi (iz LCD Soundsystem), Nudl spava i smeši se, rane su joj zarasle; Bauk je još uvek živ, bleji u dnevnoj sobi i čita novine; Merdok je džangrizaviji nego ikad; Rasel, i dalje ogroman, spava na krovu, za koji je usidreno i ostrvo sa vetrenjačom u vidno lošem stanju; 2-D izlazi iz kuće, ispred koje je parkiran „kamaro“ i poštar mu uručuje obaveštenje o iseljenju, mada ga to ne pogađa naročito.

plastic-beach

Omot albuma „Plastic Beach“, Preuzeto sa discogs.com

Album Plastic Beach, objavljen u martu 2010, dovodi konceptualnost do najvišeg nivoa. Sve pesme su međusobno povezane, dublje se razrađuju teme konzumerizma i ekologije, a video materijali, osim iznošenja priče, funkcionišu i na metaforičnom nivou. Producent je bio Dejmon Albarn, a nikad veći broj gostiju, koje predvode Snup Dog, Bobi Vomak, Lu Rid, Mos Def, Mik Džons i Pol Simonon, ponovo osigurava žanrovski diverzitet.

latest

Omot „The Fall“. Preuzeto sa discogs.com

Krajem iste godine objavljen je za sada poslednji album benda – The Fall, snimljen za 30 dana, tokom  severnoameričke turneje i to samo pomoću iPad-a. Iako je izdat u formatu digitalnog albuma, pre se može smatrati zvučnim dnevnikom ili  minimalističkim elektronskim eksperimentom nego pravim naslednikom prethodnih ploča.

Faza 4 (2015–)

U julu 2015. potvrđeno je da će se Gorillaz vratiti 2016. godine. Nema nikakvih pratećih informacija (osim toga da snimanje albuma najverovatnije počinje u septembru ove godine), a sve čime raspolažemo je nešto malo concept art-a sa instagram naloga likovnog tvorca Džejmija Hjuleta:

… Ali i to je više nego dovoljno! Jedva čekamo da saznamo šta se dalje dešava!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *