Najbolja na internetu lista najboljih filmova 2017.

Jel to Gardijan svoju listu objavljuje, ili možda Njujorker, ili pak Holivud riporter? Nit je Gardijan to, nit Njujorker, nit Holivud riporter, no to !Kokoška sa prednovogodišnjim filmskom listom udara!

Nisu svi filmovi na najboljoj na internetu listi najboljih filmova skoro pa minule godine jednako najbolji. Među nejednako najboljima, epitet najnajboljeg pripada izraelskom kandidatu za Oskara – Fokstrotu. Ipak, kako je prilično teško i gotovo uvek neravnopravno numerisati filmove i dodeliti im brojeve npr. od 1 do 10, lista filmova koja sledi nije numerisana. Skoro pa svaki od filmova je najbolji zbog nečeg drugog. Kako bilo, zapamtite da je Fokstrot naj-najboji, pa će stoga i biti naveden prvi:

Foxtrot

Režija: Samuel Maoz

Fokstrot je nekonvencionalni film o gubitku, tugi, izgubljenosti, besmislu, ljubavi i državi sačinjen iz tri stilski potpuno različita akta, čime nezaobilazno rizikuje da izgubi nekoliko fanova, s obzirom na to da će teško svima sve poetike filma biti drage. Međutim, oni koji istovremeneo prihvataju komediju apsurda, nadrealizam, „običnu” dramu, i malo animacije, a da pritom imaju i ponešto strpljenja za „evropski” spor film, mogu vrlo lako biti omađijani kako estetikom koju umnogome čini promišljena kamera Giore Bejaha, tako i samom pričom, koja je, iako smeštena u Izraelu, zapravo univerzalna – uticaj i uplitanje države u privatne živote svojih građana, kritika prljavih igara vojske i besmisao rata. Ipak, okosnica ovih socijalnopolitičkih tema je lična priča, ispričana sjajnom naturalističkom glumom i scenariom koji akcenat stavlja na nemogućnost bekstva iz sopstvene zatočenosti. Kada plešete fokstrot, kuda god da krenete završite u istom mestu – tamo odakle ste počeli.

Debitantski igrani film Izraelca Samuela Maoza, Liban (2009) osvojio je Zlatnog lava na filmskom festivalu u Veneciji, dok je Fokstrotu, njegovom drugom filmu, pripao Srebrni lav ove godine. Fokstrot je na šortlisti za nominaciju za Oskara za najbolji film na stranom jeziku.

Florida Project

Režija: Sean Baker

Nakon Tangerine, koji je privukao veliku pažnju kao prvi igrani film ozbiljnije produkcije u potpunosti snimljen iPhone-om, reditelj Šon Bejker privlači još veću pažnju novim filmom – Projekat Florida. Bejker prati živote socijalno ugroženih mladih roditelja i njhovih sustanara u šarenim motelima nadomak Diznilenda kroz oči deteta – male Muni i njenih prijatelja. Magično delujući pastelni kolorit i bizarna arhitektura diznilendskog predgrađa i, u njemu smešteni, životi dece bez budućnosti predstavljaju kontrapunkt svima onima koji kroz ovo predgrađe prolaze na putu do pravog Diznilenda. Da nema ovakve scenografije, film ne bi delovao dovoljno uljuljkano i ušuškano, već naprotiv – jasno bolno potresno kakav zapravo i jeste ispod pastelnog pakovanja.  Na momente se može učiniti da Bejker ne zna šta radi i da će Projekat Florida završiti kao niz predstavljanja svakodnevice, skoro dokumentaristički i bez scenarija. Ali, Bejker zna šta radi. I ima scenario.

Mala Mu(ni). Preuzeto sa rogerebert.com

Ivan

Režija: Janez Burger

Definitivno jedan od najboljih filmova godine u regionu, slovenački Ivan je potresna drama o majčinstvu, pa iako se zove po bebi, protagonistkinja je zapravo majka. Sjajna Maruša Majer kao majka nosi film kroz više obrta i kulminacija, na kraju dokazujući da i u korumpiranom patrijarhalnom svetu (odrastao) muškarac nije nužna svetinja. Ivan preispituje postulate porodice, roditeljstva i ljubavi u filmu koji deluje obično – a to „obično” zapravo znači dovoljno prizemno i sirovo da bi bilo efektivno preneto na gledaoca.

Find This Dumb Little Bitch and Throw Her into a River

Režija: Ben Brand

Nomen est omen, a treba imati pomalo hrabrosti i ludosti da svoj debitantski film nazovete ovako. Ovo je jedan od naslova koji će privući publiku i bez prethodnog znanja o filmu. Međutim, ovaj film nije samo naslov. Ovaj film je školski primer odličnog debitatnskog filma – inspirisan istinitim događajem (pojavom YouTube klipa u kom devojčica baca štence u vodu), njime se i bavi bez da priču bespotrebno i pretenciozno dalje širi, ali uz detaljnu analizu likova i njihovih odnosa. Film kreće sa više strana, biva drama i coming of age i triler istovremeno, da bi potom postepeno gradio svoju osnovnu nit koja do kraja ne samo da zadebljava do usijanja, već nakon toga u finalu od siline usijanja i puca. Jednostavno, a potresno. Nažalost, čini se da festivalski život ovog holandskog filma nije naročito živ, no vi ga svejedno potražite.

Lady Bird

Režija: Greta Gerwig

Debitantsko reditljsko delo glumice Grete Gervig je film koji će se svima svideti. Možda nije svima najbolji film godine, ali nikoga ne ostavlja ravnodušnim. Lady Bird je film o „prvim”. Prvom momku, prvom seksu, prvoj ozbiljnoj svađi sa najboljom drugaricom, prvom odlasku od kuće, prvom dugom nepričanju sa majkom. Toliko prvog ima u ovom filmu da je teško pronaći osobu koja se neće pronaći u makar jednom prvom. Stoga nije teško povezati se sa likovima, a svaki od mnogobrojnih likova je vrlo pažljivo izgrađen, ni crn ni beo, dok je glumačka ekipa na čelu sa Serše Ronan fantastična. Slatko, preslatko, do puštanja po koje suze, uz muziku Džastina Timberlejka, jer 2000. su u pitanju. Zlatne godine. Zlatan film.

greta gerwig ronan lady bird

Buba Mara: Serše Ronan.

mother!

Režija: Darren Aronofsky

Aronofski je rešio da podeli svet na dva dela. Lepota ovog filma je upravo u tome, u žustrim rasprava koje će pokrenuti, u mržnji i ljubavi koju će izazvati, u tome što svako čita nešto drugačije iz njega i u tome što je retko koji odgovor na pitanje: „o čemu je ovaj film” isti. Mama! je rolerkoster nepredvidivih događaja koji za sobom povlače dalje, još nepredvidljivije i divljije događaje u životu bračnog para, za koji se već prvom scenom da posumnjati da „nešto” nije u radu. U vrtlogu tih događaja nalazi se pomalo od svega, pa se mama! može činiti opštom zbrkom u kojoj se ni sam Aronofski ne snalazi najbolje, ali ovaj film ostavlja prostora za čitavo more interpretacija i polemika (o tome šta je umetnost, šta opravdava umetnost, za šta vredi ginuti, koliko kome treba pružiti, itd). Naravno, ukoliko ste voljni da mu date šansu.

It

Režija: Andy Muschietti

U inat Get Out-u. A i zato što je sam It dobar, makar bio rimejk, makar bio petstoti rimejk dela Stivena Kinga. Međutim, istina je da se ovaj kom-horor najviše oslanja na šarm svojih neverovatnih mladih glumaca. Ali ne zaboravite da je i proces kastinga ono što čini film, a uz to i rediteljski rad sa decom-glumicma. Deca deluju toliko uverljivo i požrtvovano, da je lako pomisliti da i ne glume već doslovno proživljavaju scenario filma, naročito u  komičnim gegovima zasnovanim na temama odrastanja. Istina je da su napadi klovna bezobraznika svaki put isti, te deluju lenji – klovn do iznemoglosti vrti glavu levo desno i deca se poplaše. Doduše, nije teško poplašiti se od osmeha Bila Skarsgarda, koji bi i bez maske bio dovoljno strašan. Kako bilo, It je dobra zabava uz dosta smeha, dosta mogućnosti za raspilaviti se od slatkoće odrastanja, a na kraju i dosta strašnih scena.

All These Sleepless Nights

Režija: Michal Marczak

Sve te neprospavane noći je poljski film koji je doživeo dugu turneju po značajnim festivalima. Međutim, reakcije publike su dosta suprotstavljene i najčešće ekstremne. Rizik gledanja se dakle može mnogostruko isplatiti (ili prekinite film na pola). Ovaj film koji balansira na opasnoj niti između dokumentarca i igranog filma (pa stoga „vara” gledaoca, što može biti razlog za onaj negativni ekstrem u recepciji) je definicija reminiscencije, koju uostalom daje i rečima na početku filma. Prisetite se svih tih neprospavanih noći uz dva najbolja druga koja u ranim odraslim danima tumaraju varšavskim noćima.

Beyond Words

Režija: Urszula Antoniak

Ova poljsko-holandska koprodukcija čija je radnja smeštena u Berlinu (priča se i na poljskom i na nemačkom) izgubila je u prevodu naslov originala – Između reči. I zaista, ovaj film govori sve ono prećutno, sve ono što mora da se čita između redova, sve ono što tek naizgled ostaje nerečeno u odnosu oca i sina, u odnosu mladog uspešnog advokata poljskog porekla u Nemačkoj i Nemačke. Sniman bez boje, film podseća na prošlost i korene od kojih se ne može pobeći. Imajući u vidu trenutne trendove mladih u Srbiji, ovo je važan film za naše područje jer se paralela vrlo lako povlači. Jakub Geršav u glavnoj ulozi, poljski pandan Milošu Bikoviću/Slavenu Došlu (ruku na srce, nije naš pa je manje privlačan, ali glumački izvrstan) jednako je uverljiv i na poljskom i na nemačkom i lako se nosi sa ulogom lika na čijim je plećima teret čitave nacije.

jakub gierszal beyond words 2017

Jakub Geršav, poljski najsveprisutniji mladi glumac. Preuzeto sa imdb.com

The Handmaiden

Režija: Chan-wook Park

Novi film Parka izašao je 2016. godine, te je stoga naveden poslednji, jer nismo sigurni koliko se računa u još uvek tekuću godinu. Ipak, domaću premijeru imao je na ovogodišnjem FEST-u, pa ga zato i uzimamo za ovogodišnji. Film izrazito eksperesivnom fotografijom, koja se pre svega koristi egzotično prefinjenom azijskom scenografijom i krupnim kadrovima lica glumica, uvlači gledaoca u svoj totalno zamršeni zaplet, predstavljen iz ugla tri različita lika. Svako bi najviše da ima u svom dvorištu, i do tog cilja moralnih pitanja nema. Međutim, šta kada se u sve to uplete ljubav?

handmaiden sluškinja fest 2017

Ko se tuče, taj se voli. The Handmaiden, preuzeto sa hollywoodreporter.com

Napomena: kod lista najboljih filmova može se postaviti pitanje koje je sve filmove osoba koja piše gledala, odnosno da li su neki filmovi namerno izostavljeni ili su samo nepogledani. Napominjem da su ovom prilikom namerno izostavljeni sledeći filmovi koji se pominju na mnogim drugim listama: Get Out, Dunkirk, Good Time, Killing of a Sacred Deer. Ne kažem da su nužno loši, samo je prosto bilo boljih. Na kraju, važno je imati sopstveno mišljenje, te pozivam svakog od vas da sastavi svoju listu najboljih filmova godine, jer je svakome svoja lista jedina prava i jedina legitimna!

Srećna nova filmska godina, neka bude bolja od ove skoro minule, a filmski dosta dobre godine!

    Leave a Reply

    Your email address will not be published. Required fields are marked *