Lavirint: psihoseksualna analiza

Film Lavirint Džima Hensona godinama ostaje kultan – manje zbog popularnosti kod sitne dece, a više zbog simbolične i često uznemiravajuće obrade buđenja seksualnosti.

Kada je izašao davne 1986. bio je izviždan kao prvoklasno razočaranje. Godinama kasnije postaje kultni film. A šta je ono čega se najjasnije sećamo? Stotine lutaka goblina, „Dance Magic Dance“, devojčica na nezaboravnom putešestviju i Dejvid Bouvi u neverovatno tesnim pantalonama– u pitanju je, naravno, Hensenov Lavirint.

Labyrinth_ver2

Kako navodi sam Hensen, glavna tema Lavirinta je odrastanje jedne devojčice, onaj tanani period kada ostavlja lutke i sazreva u zrelu mladu ženu, suočavajuči se sa svim što odrastanje donosi: seksualno buđenje (koje donosi izvesni kralj goblina, narafski) i prihvatanje odgovornosti (a šta je veći simbol odgovornosti od jedne bebe?).

Uz svu svoju simboliku po metru i bizarnost na parče, Lavirint je jedno veoma kompaktno ostvarenje. Pouke se iznose direktno u dijalogu, a celi film je protkan životnim mudrostima.

Zvezdu filma i glavnog antagonistu, kralja goblina Džereta (Jareth), tumači Dejvid Bouvi, za kog se slobodno može reći da je obeležio  film svojim apsurdno tesnim panatalonama. Da budemo jasni, nije da se žalimo. Pre Bouvija, Hensen je za ovu ulogu ozbiljno razmatrao Stinga ili Majkla Džeksona, u kom slučaju bismo imali imali flešbekove iz detinjstva potpuno druge vrste. Svoj izbor Bouvija, Hensen objašnjava time što on „svojom seksualnošću i svojom uznemiravajućom prirodom oličava određenu zrelost“. Drugim rečima, fenomen koji se na Internetu naziva „Bowie bulge“ – a koji bismo bili slobodni prevesti kao „Bouvijeva budža“ – bode oči sasvim namerno. Stoga odahnite, niste jedini perverznjak ovde.

Ništa ne kaže ,,maskulinost'' kao cupkanje u helankama u lutkarskom pozorištu

Ništa ne kaže ,,maskulinost” kao cupkanje u helankama u lutkarskom pozorištu

Glavna junakinja Sara je devojče od petnaest leta, tačno ono vreme „između devojčice i žene“, a igra je propisno mlađana Dženifer Koneli. Ako niste znali, za ovu ulogu su se na audiciji takođe nadmetale i tinejdžerke Helena Bonam Karter i Sara Džesika Parker.

I mislimo da Hensen nije mogao napraviti bolji izbor

I mislimo da nije mogao napraviti bolji izbor

Neka psihologiziranje počne!

Ukoliko ste mislili da je poenta ovog filma u druženju sa lutkama i maštovitom svetu, varate se. Koliko god ih voleli, još ingenioznije je kako je Hensen suštinu Lavirinta zapravo prikazao u ukupno prvih 15 minuta filma, koji nam govore o našoj junakinji sve što nam je potrebno:

Sarina soba  je puna plišanih igračaka, a njena polica puna knjiga bajki. Na zidu iznad kreveta nalazi se poster Ešera, vrtoglave sobe sa stepenicama u kojoj se Sara nalazi na kraju filma. U ovoj sobi se zapravo nalaze sva stvorenja i mesta koje ćete videti u Lavirintu kroz film.

Sve u Lavirintu simbolizuje deo same Sare. Ono što je krucijalno, pak, je sveska koja ulazi u kadar samo na par sekundi. Ispisana je rečju „mama“ uokvirenim srculencima i oblepljena isečcima iz novina koji prikazuju dvoje ljudi u zagrljaju. Naslovi govore o „poljupcu na sceni“ i „strasti u pozorištu“, i impliciraju romansu između glavne glumice i njenog kolege. Ova  glumica se zove Linda Vilijams i Sarina je majka, a glamurozan muškarac s kojim je u vezi izgleda baš kao – Dejvid Bouvi. Njihova slika je čak zalepljena i na Sarino ogledalo, odmah pored figurice koja liči na Kralja Goblina.

labyrinth-2011

Idealizacija majke je snažna tema u Lavirintu. Već u prvoj sceni filma vidimo Saru kako vežba da glumi, pa i u svojoj sobi nastavlja da se kostimira i šminka. Možemo pretpostaviti da na ovaj način pokušava da se približi majci, kao i da priželjkuje njen uzbudljiv holivudski način života, usled kojeg ju je majka upravo i napustila.

Jeremy

Džeremi, za čiji su lik fotografisali Bouvija

Posebno je zanimljiv detalj da Sara očigledno poistovećuje majčinog novog ljubavnika sa kraljem Goblina u svojoj priči. U romanu Lavirint, koji je izašao u isto vreme sa filmom, saznajemo par dodatnih detalja koje nismo u filmu: otmeni ljubavnik njene majke se zove Džeremi i Sara je potpuno fascinirana njime kada ih njena majka upoznaje. Možemo čak naslutiti da se malo zaljubljuje u njega.

Verovatno delimično iz krivice zbog ovih zbunjujućih osećanja, delimično iz potisnutog neprihvatljivog besa prema majci zbog napuštanja i ljubomore zbog njenog „fantastičnog“ holivudskog načina života, Kralj Goblina Džeret preuzima ulogu zlikovca u Sarinoj priči. Ali, osim što predstavlja izazov koji ona mora da prevaziđe, on izlazi van okvira tipičnog zlikovca – izrazito je seksualizovan i, po Sarinom željenom pripovedanju, zaljubljen u nju. Možemo pretpostaviti da je Džeret lik stvoren Sarinim mehanizmom projekcije, kako bi se odbranila od sopstvenih negativnih osećanja prema majci, ali i prvih naznaka svog seksualnog sazrevanja.

sarahscostume2U filmu se naslućuje da se Sara oseća distancirano od svog oca, za kog joj se čini da preterano vremena posvećuje svom mlađem sinu i novoj supruzi. Ljubomorna je na svu pažnju koja se poklanja Tobiju i poludi kada mu se da bilo šta njeno, makar to bila samo jedna igračka. U ovakvim momentima ispoljava regresivno ponašanje: viče, cvili, drami.

Njeno nezadovoljstvo porodičnom situacijom se takođe ogleda u njenom zategnutom odnosu sa maćehom, iz čijih komentara shvatamo da Sara sebe doživljava kao prelepu princezu koja je na milosti i nemilosti svoje „zle maćehe“, dok je ona jadna žrtva koja mora da sve radi (u stvari, samo jedanput nedeljno pričuva svog polubrata) i „ćutke pati“ (a veoma je glasna po tom pitanju).

Njen odnos prema malom polubratu Tobiju je mnogo više ambivalentan. U originalnom scenariju filma Sarina konfliktna osećanja su malo bolje istražena – ponekad je nežna i zaštitnički nastrojena prema njemu, a ponekad ga mrzi jer dobija više roditeljske pažnje, što je plaši jer u tim trenucima želi da ga povredi.

Do sukoba fantazije i stvarnosti dolazi kada Sara poželi da joj goblini odnesu brata – što se, na njen užas, zaista i dešava. Stara dobra „pazi šta želiš…“ dovodi do toga da Tobi stvarno nestaje, i svaka igra se završava. Odjednom Sara mora da prestane da izigrava žrtvu i suoči se sa jednim realnim problemom. Na scenu stupa Džeret sa kišom šljokica i Sara se uskoro pronalazi pred vratima njegovog (ili svog?) Lavirinta.

sljokice

Put kroz Lavirint

Po Jungu, lavirint simbolizuje nesvesno pojedinca. Ono se konstantno menja, zbunjuje, plaši, izgleda bezizlazno i kompleksno. Kroz film, Sara zalazi sve dublje i dublje u Lavirint, što možemo videti i kao njen vid bega od stvarnosti. Valja se primetiti da na svom putu, sve što je sa sobom imala: karmin, narukvicu i prsten (stereotipne „ženske“ stvari) Sara u nekom momentu odbacuje ili koristi za „plaćanje“ svog daljeg napretka kroz lavirint.

2013-04-10-labyrinth

“Pun je prolaza, samo ih ne vidiš – pa, eno ga jedan baš ispred tvog nosa!” reče joj crv i gostoprimljivo pozva na čaj

Vrlo brzo počinje da uči prvu lekciju, a to je da svet nije crno-beo: prelepe vile ujedaju, a ružni gnom Hogl i ogromno čudovište Ludo postaju joj prijatelji. „Stvari nisu uvek onakve kakvim se čine ovde“, upozorava je presimpatični plavi crv.

Sarino nerazumevanje stvarnog sveta ilustrovano je još rečenicom „Previše stvari uzimaš zdravo za gotovo“, što joj više puta zameraju stanovnici Lavirinta. Kada god Sara počne da potcenjuje svoju situaciju i arogantno izgovori: „Pa ovo je lako“, nešto užasno se desi da je kazni. Lavirint ne igra pošteno, što Saru bezgranično frustrira – tek kada se posvađa sa Hoglom i on je optuži kako „nije fer“, ona i sama shvata: „Ne, nije… ali tako je“. Svoj izmišljeni Lavirint Sara u stvari koristi kao koping mehanizam za razumevanje i prihvatanje stvarnog sveta.

AS THE WORLD FALLS DOWN

labyrinth-jareth-sara-dance

Jedna od najupečatljivih scena iz celog filma je nesumnjivo svima omiljeni bal pod maskama. Sara zagriza omađijanu breskvu, što aludira na Persefonino vezivanje za Podzemlje (pesma „Underground“ u Lavirintu), ili pak na mit o Adamu i Evi, u skladu sa zmijom koju Džered baca na nju pri njihovom upoznavanju. Odjednom, ona se nalazi na raskošnom balu.

Sara je obučena u pufnastu belu haljinu, slika i prilika nevinosti. Razrogačenih očiju upija atmosferu oko sebe: svi prisutni nose naizgled goblinovske maske, žene se glasno smeju, nestašno beže od raspojasanih muškaraca, dodiruju njihove falusne maske, hrane jedni druge… Ako obratite pažnju, u pozadini čak možete da primetite razbacane jastuke i postelje. Sve ovo je veoma suptilno na filmu – premda to u prvoj verziji scenarija nije bio slučaj. U njoj Sara slučajno proviruje u jednu sobu u kojoj vidi kako nekoliko ljudi nešto radi; prilazi joj jedna od žena, lascivno namiguje, i zatvara vrata. Očigledno, da bismo zadržali etiketu PG13, „suptilno orgijanje“ je moralo biti izbačeno iz filma.

Umesto toga, imamo Saru koja u transu sve vreme pogledom traži Džereta dok pleše sa zanosnim ženama koje mu šapuću na uvo i intimno se naslanjaju na njega. Konačno, Džeret joj prilazi i lagano počinju da plešu – uz pesmu čiji je tekst, ako se pogleda pobliže, teško protumačiti kao išta osim priče o prvom seksualnom odnosu.

Dok bol nadire
I nema ti smisla
Uzbuđenje je nestalo
A, nije ni bilo toliko zabavno…
Ali, biću tu za tebe
Dok se svet ruši.
As the pain sweeps through
Makes no sense for you
Every thrill is gone
Wasn’t too much fun at all…
But I’ll be there for you
As the world falls down.

Iako je isprva ponesena Džeretovom romantikom, Sara najzad primećuje da su potpuno okruženi maskama. Svi prisutni zure u njih i opkoljavaju ih. Zvonak udarac sata upozorava, razbija čaroliju, i Sara uspeva da se otrgne, dok plesači pružaju ruke ka njoj da je ugrabe.

U romanu je takođe detaljnije opisana Sarina zbunjenost celom situacijom, kako se po prvi put preispuje i postaje samosvesna po pitanju svog tela i efekta koji ima na druge.

San je razbijen i Sara se budi na đubrištu sa ucrvljalom breskvom u ruci.

It’s all junk!

Još uvek omamljena, Sara pokušava da se priseti gde je i šta treba da radi. U tome joj pomaže spodoba u vidu starice koja nosi hrpu đubreta na leđima. Zanimljiv detalj koji verovatno niste uočili: u pozadini se nazire još par sličnih spodoba, od kojih vidimo kako jedna cuga iz flaše – referenca na alkohol kao sredstvo koje mladi često koriste za sopstvenu „inicijaciju“ u svet odraslih.

Starica uvodi Saru u prostoriju koja izgleda identično kao njena soba. Sara je oduševljena i prvi poriv joj je da čvrsto zagrli svog plišanog medu. Starica počinje da joj trpa stvari u ruke i na leđa, sve vreme obraćajući joj se bebećim glasom, govoreći joj kako je sve što je ikada volela upravo u toj sobi, pa zato ne treba nikad da je napusti.

U jednoj od prvih verzija Lavirinta, starica je u stvari prerušeni Džered.

U tom momentu Sara shvata – sve je to samo đubre. Sve te materijalne stvari, igračke, tričarije, više joj ništa ne znače: prevazišla ih je. Po prvi put, ona baca muzičku kutiju (koju joj je, kako saznajemo iz romana, poklonila majka) i njome razbija zidove svoje sobe. Ovim činom, njen svet postaje mnogo širi – Sara prestaje da bude zatočenica svoje imovine i detinjstva, u koje je sama sebe umalo zatrpala.

Grad goblina

sarah friends

Sara i družina

Posle još dosta peripetija, borbi, jurcanja po Goblinskom gradu i nekih poprilično nezanimljivih sekvenci, Sara ulazi u zamak. Ovde se konačno oprašta od svojih prijatelja, jer kao i u svim bajkama, Kralja mora da porazi  sama. Značajna je rečenica koju izgovaraju njeni izmišljeni prijatelji: „Bićemo tu za tebe, ukoliko ti zatrebamo“, koja se ponavlja i pri kraju filma, i kojom se film i posve završava.

Zašto je ova rečenica bitna? Zato što Sara shvata da ona ne mora da odbaci maštanje u potpunosti da bi se dokazala kao zrela, odrasla osoba. Bitno je uvek zadržati taj krhki, sanjalački deo sebe, iskru detinjstva koju možemo da prizovemo u najtežim trenucima. Sa ovom mišlju, ona bez straha i oklevanja odlazi po svog brata.

I can’t live within you

escherbowie

Poslednji izazov, fenomenalna scena u kojoj Sara traži svog brata po ešerovskoj prostoriji koja prkosi svim zakonima fizike, u stvari je mnogo značajnija za analizu lika samog Kralja Goblina.

„Kako mi okrećeš svet, dragocena,
Izgladnjuješ me i gotovo iscrpljuješ.
Sve što sam učinio, radio sam zarad tebe
Ali zvezde ni za kog ne pomeram.“

„How you turn my world, you precious thing,
You starve and near exhaust me.
Everything I’ve done, I’ve done for you,
But I move the stars for no one.“

Pesma je simbolično opraštanje od Sare, jer Kralj Goblina shvata da ne može da više živi od njene mašte. Po prvi put, on deluje povređeno, razočarano i tužno – vidimo priču iz jedne potpuno nove perspektive, u kojoj je Džeret zapravo žrtva Sarinih hirova. Sve što radi, uradio je jer je ona tako želela; shvatamo da je on sve vreme bio potpuno pod njenom kontrolom. Ovo će dalje potkrepiti njegov monolog u poslednjoj sceni i finalnom obračunu sa Sarom.

Kada vidi Tobija kako sedi na samoj ivici, u opasnosti da padne, Sara odlučuje da spasi svog brata i skoči za njim, makar je to koštalo života. Upravo ovim prvim potpuno nesebičnim požrtvovanim činom, Sara konačno pobeđuje Lavirint.

You have no power over me

Priča dostiže vrhunac kad se Bouvi pojavljuje u najtešnjim pantalonama ikad.

Pitanje moći je važna tačka filma, a u ovoj sceni se možda najjasnije postavlja pitanje ko je imao kontrolu nad kime. Na Sarino pitanje šta je to on velikodušno učinio za nju, Kralj goblina besno odgovara – sve:

Sve što si želela, uradio sam. Tražila si da ti uzmem brata, i uzeo sam ga. Drhtala si preda mnom, i bio sam zastrašujuć. Preuredio sam vreme, okrenuo sam svet naglavačke, i sve sam to uradio za tebe! Iscrpljen sam od pokušaja da ispunim tvoja očekivanja. Nije li to velikodušno?

Posebno je zanimljiv njegov komentar koji implicira da je Džeret bio strašan i dominantan upravo zato što se Sara od samog početka prema njemu postavila bespomoćno i submisivno, što naizgled krši logiku uzročno-posledičnih veza. Ovo podržava tezu da se Džered postavio u ulogu zlikovca samo zbog toga što je Sari bio potreban protivnik, neko s kim će da se suoči, koga će konačno pobediti i osnažiti svoj ego.

,,I ask for so little... Just let me rule you, and you can have everything that you want. Just fear me, love me, do as I say, and I will be your slave.''

„Tako malo tražim… Samo me pusti da vladam tobom, i možeš da dobiješ sve što poželiš. Samo me se plaši, voli me, radi ono što ja kažem, i biću tvoj rob.“

„Ti nemaš moć nada mnom“, Sara izgovara, gotovo zapanjeno, ali po prvi put sa istinskim razumevanjem. Realnost tih reči razbija fantaziju. Sara preuzima moć koju je u stvari sve vreme posedovala, onog momenta kada shvati da je ona ta koja ima kontrolu nad svojim životom. Ona prestaje da bude žrtva, i izlazi iz Lavirinta kao borac, dovoljno psihički snažna i seksualno zrela da krene svojim putem u pravi svet.

U prvobitnom scenariju ova poslednja scena sukoba bila je potpuno drugačija i potpuno joj je manjkalo suptilnosti: pošto je herojski skočila u provaliju, Sara se odjednom budi na ogromnom krevetu u Džeretovoj sobi, gde ovaj pokušava da je privoli da mu bude „Kraljica“, zauzvrat velikodušno nudeći – sebe. Hensen se, međutim, još jednom priseća da ovo ipak treba da bude dečji film, i iz korena menja scenu.

Krajevi i počeci

Sara je pobedila Lavirint. Tobi spava siguran u svojoj kolevci, dok mu Sara nežno dodaje svoju igračku, simbolično potvrđujući kraj svog detinjstva: prepušta ulogu deteta porodice nekom drugom. Zatim odlazi u svoju sobu, sklanja muzičku kutiju, sliku majke i knjigu Lavirint u fioku i zatvara je.

Videli smo kako tokom filma Sara sazreva i uči da prihvati svoje odgovornosti prema porodici i prema samoj sebi. Ona postaje i brižan prijatelj: uči da prijatelji nisu savršeni niti da se prijateljstva dobijaju olako, već da se „zarađuju“ kroz timski rad i međusobno pomaganje.

Sazreva i u svom pristupu Lavirintovim zagonetkama: naučila je da koristi zdrav razum da se uhvati u koštac sa svim zbunjujućim i nejasnim problemima, umesto da kao dete histeriše, udara po zidovima i vrišti kako svet „nije fer“.

Film se završava, žurka je počela, a Zigi Zvezdana Prašina u obliku sove otperjao je natrag u kosmos.

Godinama kasnije, Bouvi i dalje peva, Koneli još glumi, a šta je sa bebom? Još uvek se igra sa lutkama- Tobi (30) je postao profesionalan lutkar i upravo radi na sopstvenom filmu

Godinama kasnije, Bouvi i dalje peva, Koneli i dalje glumi glumi, a šta je sa bebom? Još uvek se igra sa lutkama – Tobi (30) je postao profesionalni lutkar i upravo radi na sopstvenom filmu

Nastavak Lavirinta?!

Oktobra 2014. u javnost je procurelo da se na mesečnom sastanku u Hensen kompaniji govorilo ni manje ni više nego o – snimanju drugog dela Lavirinta! Za samo par sati, Internet je pohisterisao sa deljenjem vesti. Ali pre nego što smo uspeli da kanališemo svoju uzbuđenost i shvatimo da li želimo da zavapimo od tuge ili se tresemo od sreće, brže bolje se javio kompanijin PR i objasnio da se to NEĆE desiti.

Lažna uzbuna. Ali još uvek možete da plačete nad divnim posterom  Rubena Ajrlenda

Lažna uzbuna, ali još uvek možete da plačete nad divnim posterom
Rubena Ajrlenda

Naime, nastavak Lavirinta je ideja koja neutemeljeno lebdi u vazduhu već godinama i rutinski se spomene na svakom kompanijinom sastanku ikad održanom, ali šanse da će se zaista i ostvariti su, nažalost ili na sreću ovisno od vaše perspektive, gotovo nikakve.

242px-Jarethrtl return to labyrinth

Bouvijeva frizura ionako izgleda kao da je pravljena za mangu

Doduše, već postoji nezvaničan nastavak Lavirinta, u vidu mange Return to Labyrinth, koji možete pročitati ukoliko kliknete ovde. To vam, međutim, ne preporučujemo naročito, sem ukoliko vas zaista ne interesuju dogodovištine pubertetlije Tobija i glupavih goblina. Bilo kakvog pomena sada odrasle Sare i kralja Goblina (što je, da se ne lažemo, ono što nas sve u stvari interesuje) nema do četvrte knjige koje, avaj, nigde nema na Internetu.

Ukoliko želite da pročitate originalni scenario za Lavirint iz kog smo ovde vadili isečke, isklikćite žustro ovaj link; za roman-verziju Lavirinta, otidite ‘vamo.

Ovaj tekst ne bi bio ono što jeste bez Ane Stijović, sestre po Bouviju i partnerke u alkohopsihologiziranju do duboko u noć. Hvala joj.

1 komentar

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *