Kultur Shock – univerzalni jezik muzike

Kada se ljudi različitih nacionalnosti i kulturnih pozadina okupe oko jedne neobične muzičke ideje, nastaje – Kultur Shock!

Pre nego što se upustite u kultušokovsko oplemenjavanje duha i uha, evo sjajne vesti za sve verne fanove, i za one buduće – moći ćemo da ih čujemo uskoro i to 1. marta u Novom sadu u SKC Fabrika, a i u Beogradu, 3. marta u Mikser House-u!

Nije na odmet da dok čituckate tekst poslušate, primera radi, ovaj baladično – šejtanski spoj i dobrovoljno se smesta šokirate:

Otkuda ova nemoguća mešavina zvukova i teksta? Kako je nastao ovaj muzički spoj nespojivog? Počnimo od Đina.

Glavom i bradom: Srđan Đino (Gino) Jevđević

Elem, Srđan Đino Jevđević, pevač i, kako ime jednog od albuma kaže, „Grandpa Guru“ ovog benda, otišao je iz Sarajeva u Ameriku 1999. godine i tamo stvorio osnovu onoga što nam je danas dobro poznato pod imenom Kultur Šok. Ali od njega ne treba očekivati tužne pesme žala za rodnim krajem, slobodno odvrnite zvučnike.

Đino se nije se uvek bavio ovako neobičnim muzičkim eksperimentima. U Sarajevu ga još  pamte po pseudonimu Đino Banana i njegovim hitovima iz osamdesetih „Mače moje čupavo“, „Odvedi me u Diznilend“, „Ružno pače“… Pre nego što se duplo šokirate i pustite „Mače moje čupavo”, dobro je znati da je ono što je u tom vremenu pevao blago rečeno, drugačije od ovog sada. Ipak, ne valja prenagliti sa zaključcima – ko zna da li bi Đino (i dakako, Kultur Šok) bio ovo što jeste danas sa svojim gromkim glasom i povremenim vrištanjem u mikrofon da nije bilo sladunjavog pevanja u pomenutim pesmama.

Osim što na sceni po potrebi vrišti ili peva, ako treba i sa slomljenom nogom, radi i sa osobama sa mentalnim hendikepom: kultur-shock

„(…)radim često sa tim ljudima. Obožavam da radim sa njima. Jedino su oni ti koji stvari koje ja radim prihvataju otvoreno i ne govore joj ala je ovo prenaivno. Tako da su mi oni neka vrsta medija. Ne medij kroz koji ću nešto da prezentiram, već da se družim sa njima, da naučim nešto o jednostavnosti koju nudi život, a mi je nismo svesni. Radili smo sada za novu godinu predstavu sa Deda Mrazom. Objašnjavao sam jednom od glumaca kako je sad primio pismo da je Deda Mraz otet. I kažem mu ja, ti si sad tužan, jako si zabrinut i tužan! A on će: Nisam! Ja sam srećan!”[1]

Đino je kategorički protiv rata, koji je i uticao na to da ode iz Sarajeva. Muzika Kultur Šoka je, protkana željom da se zaboravi na različitosti i da muzika ujedini ljude odakle god oni dolazili i ko god oni bili.

Zvučni šok

Verovatno je zbog ovoga nemoguće definisati stil Kultur Šoka, mada su po staroj ljudskoj potrebi da ukalupi nepoznato u poznato vrlo često pominjani uticaji SOAD-a, Manu Chao, Gang of Four, pank rok muzike, balkanske folk muzike i hevi metala, kako bi nam vidik (ili bolje rečeno sluh) bio malo bistriji i potkovaniji kad je njihov zvuk u pitanju. Odrednice koje se najčešće navode – Balkan Gypsy Punk Metal, treba uzeti samo kao okvire. Oni u budućim ostvarenjima uvek mogu neočekivano iznenaditi publiku nečim suludo novim, mada je primetno da koliko god se menjali, ostaju dosledni svojoj neobičnoj srži, oksimoronskoj moglo bi se reći.

Istraživački duh je posve neophodan, pa kroz svaki album budući, kao i stari verni fanovi, mogu da čeprkaju do mile volje. Sa albuma We Came to Take Your Jobs Away (2006) izdvaja se numera „Duna”, te je skromno predlažemo na slušanje. 

Međutim, za finansiranje svog poslednjeg albuma Kultur Šok je morao da potraži pomoć fanova i da pokrene kampanju na sajtu indiegogo.com. Da bi motivisali ljude da im pomognu da nastave da se bave ovako neobičnim muzičkim opitima napravili su seriju kratkih filmova, gde su prikazali kako snimanje njihovih pesama zapravo izgleda. Kampanja je očigledno uspešno završena, pa se njihov novi album zvanično pojavio 11. novembra.

Na njihovom YouTube kanalu, fanovi imaju priliku da zavire u jedan trenutak stvaranja, onoga što je van scene i van onoga što slušamo privatno, sa kućnog računara nadajući se da komšije neće lupati drškom od metle iznad i ispod našeg stana, ne bismo li malo utišali ovaj nemoguće čudan zvuk.

Osim svog specifičnog zvuka, Kultur Shock se prepoznaje i po specifičnim tekstovima. Publika koja se sa njima ranije nije susrela ne može ni da zamisli kakvu im „sačekušu“ ovaj bend sprema. To može biti obrada nekih starih narodnih pesama sa područja Balkana, mogu indirektno ili direktno upućivati na politiku, ili mogu govoriti o čežnji, smrti, sumraku, ali i slaviti život kroz zvuk, sadašnji trenutak, ono pravo carpe diem sa neizostavnim memento mori.

Ej da mi je komad neba
mrva sreće da je,
da poletim da me nema
ej da mi je

Samo u proteklih osam godina imali su preko šest stotina nastupa širom Evrope i Amerike, a svirali su Severne Afrike, Rusije (evropski i azijski deo), a planiraju turneju u Japanu i Indoneziji. Bend se inače, kad ne putuje svuda po svetu zapanjujući i radujući ljude, nalazi u Sijetlu.

Pevanje u sebi i van sebe

Osim da zabezekne slušaoce, Kultur Shock dakle želi i da obriše granice u kulturološkom, političkom i svakom drugom smislu. Za svakoga ko ih otkrije i zavoli, oni nesumnjivo predstavljaju nešto posebno u čemu je lako pronaći ličnu poruku. Oni pevaju na različitim jezicima, a svejedno ih publika na raznim krajevima sveta podjednako dobro razume. Zato njihovu muziku zaista možemo nazvati univerzalnim svetskim jezikom, esperantom koji nije potrebno prevoditi.

Muzički izraz Kultur Šoka je skok ka oslobađanju pojednica iznutra od raznih demona, šefova, roditelja dirigenata ili autoritativnih učmalih umova profesora, traumatskih uspomena iz detinjstva i ostalog što živi u ljudskim glavama čekajući da se oslobodi. Oni su okidač, zgodno dugme za unutrašnji restart i duboh udah, da se pojedinac sa druge strane zvučnika uz njihovu pesmu možda na miru izvrišti ili isplače, prema potrebi, u blaženoj privatnosti koju pruža gomila na koncertu ili soba čvrstih zidova kod kuće.

Odaberite pesmu. Odvrnite Kultur Šok na maksimum. Pustite zvuk u etar.

[1] http://www.trablmejker.com/emisije.php?em=2&ep=761

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *