Francuski roman – iluzornost identiteta

Priča o piscu koji, uhapšen zbog konzumiranja kokaina, u pritvoru pokušava da evocira sećanja iz svog detinjstva, u čemu mu prepreku predstavlja amnezija od koje autosugestivno boluje.

tumblr_m68t6d4Aes1rnq3hzo1_500

Preuzeto sa Tumblr-a

Frederik Begbede, Francuz, pisac – esejista, romanopisac, pisac kratkih priča. Glumac i reditelj ekranizacije svog romana Ljubav traje tri godine. Osim toga, medijska zvezda. Do skora se bavio advertajzingom. Ima svoju robnu marku, vrlo skupu i estetski skromnu. Autor je osam romana –  poznat po 699 dinara (99 francs), Upomoć, molim za oproštaj (Au secours pardon) i Francuskom romanu (Un roman français).

Francuski roman je priča o piscu koji, uhapšen zbog konzumiranja kokaina, u pritvoru pokušava da evocira  sećanja iz svog detinjstva, u čemu mu prepreku predstavlja amnezija od koje autosugestivno boluje.

Ovim autobiografskim romanom Begbede se detaljno bavi unutrašnjim životom pojedinca koji, prepušten izgubljenosti i begu od sebe kroz iluziju samodovoljnosti kratkoročnog hedonizma, najednom biva zarobljen u prostoru i vremenu i prinuđen na samosuočavanje.

Tražeći među svojim sećanjima makar jedno dovoljno jako da evocira i ostale, pisac malo-pomalo shvata da je njegovu samospoznaju sve vreme obeshrabrivala zavist prema bratu. Brat predstavlja antipod piscu, kome ovaj celog života zavidi ali i oseća neobičnu vrstu povezanosti sa njim – „sredina između homoseksualnog incesta i bratoubistva“. Naposletku, priznavši sve ono što je krio duboko u sebi, pisac uspeva da sklopi delove svoje prošlosti i figurativno postane slobodan.

k1i448v4r1_francuski_roman_delfi_knjizare

Preuzeto sa www.delfi.rs

U isto vreme, Begbede se bavi apsurdnim fenomenom kazne za autodestrukciju (tačnije, zatvorske kazne zbog posedovanja narkotika), koja podrazumeva oduzimanje svega imanentno ljudskog.

Ovaj roman, uopšteno, semantički interesantan, boluje od nedostatka kohezije na planu forme – naime, nagomilane epizode sastavljene od fragmenata piščevih sećanja često bivaju naporne i dosadne čitaocu.

Kao karakterističan bestseler (što je i sama Begbedeova ličnost), ovo štivo, mada ne i bog zna kako umetnički vredno, ipak ima sposobnost da koliko-toliko provokativno deluje na čitaoca, makar i u smislu preispitivanja ličnih stavova prema porodici i narkomaniji, gde kolektivnoj balkanskoj svesti uveliko fali obrazovanje. Ovo je verovatno glavni (a možda i jedini) razlog zbog čega roman vredi pročitati.

Reference:

http://www.beigbeder.net/

http://www.imdb.com/

http://www.guardian.co.uk/books/

http://www.guardian.co.uk/books/2003/jul/12/featuresreviews.guardianreview24

KUPI ONLAJN

PRETRAŽI COBISS

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *