Demon pod reflektorima: neon i nekrofilija

Šljokice, krv, neonske lampe i kanibalizam – Demon pod reflektorima je stigao u naše bioskope!

Ako ste se ikada zapitali kako bi izgledalo kada bi Nikolas Vinding Refn režirao modnu reviju, od juče to imate prilike da vidite i u našim bioskopima. Nešto više od dva meseca nakon premijere u Kanu i kod nas je stiglo Refnovo najnovije filmsko ostvarenje Demon pod reflektorima (The Neon Demon) i !Kokoška vam prenosi svoje utiske sa projekcije.

Nakon što je filmom Vozač Refn dopreo do vrlo široke publike, činilo se da ga čeka komercijalan uspeh, ali već sledeći njegov film, Samo Bog prašta, dobio je vrlo podeljene kritike. Nimalo potresen takvim ishodom, Refn je zagazio još dublje u vode umetničkog filma i rezultat je vizuelno vrlo efektan film, ali prema mnogima i još jedno razočaranje. Uprkos neuspehu filma Samo Bog prašta, od Demona se očekivalo mnogo, a očekivanja je ispunio samo delimično. Mada, sam Refn kaže: „Tako znate da ste napravili dobar film – kada ga polovina mrzi, a polovina obožava.“

Demon pod reflektorima smešten je u Los Anđeles u koji glavna junakinja Džesi (El Fening) dolazi sa nadom da će postati manekenka. Džesi je pomalo stereotipni lik, naivna šesnaestogodišnjakinja koja sve oduševljava svojom prirodnom lepotom i zauzima mesto iskusnijim manekenkama. Na početku neiskusna i neobaveštena o tome kako funkcioniše svet modne industrije, Džesi ubrzo postaje svesna efekta koji ima na druge i to iskorišćava. Teško je reći kako se Feningova snalazi u ulozi – s jedne strane, tipična manekenska građa i pomalo neobično lice, naizgled je čine odličnim izborom, međutim, njena gluma je u najboljem slučaju osrednja. Ako zanemarimo činjenicu da sve vreme izgleda kao da joj se spava, na momente je vrlo nedosledna svom liku i deluje neiskusno iako se na filmskom platnu pojavljuje od svoje treće godine. Zanimljivija od El Fening je Džena Maloun, koja glumi šminkerku Rubi, još jednu u nizu ljudi koji ne mogu odoleti Džesinom šarmu. Osim manekenki, Rubin posao je i šminkanje pokojnika, a ona se baš i ne pridržava toga da ne meša posao sa zadovoljstvom što vidimo u sceni koja je poslužila kao ne tako spretno zamišljena prekretnica u razvoju njenog lika. Odlično su se pokazale i Bela Hitkout i Ebi Li, koje tumače uloge Džesinih suparnica i istovremeno Rubinih prijateljica. Verovatno vam je do sada jasno da je u Demonu pod reflektorima akcenat na ženskim likovima, ali u predasima od arthaus delova filma na scenu stupa prezabavni Kijanu Rivs u ulozi perverznog vlasnika motela u kome Džesi odseda. On deluje kao da se iskreno zabavljao na snimanju ovog filma i to uspešno prenosi i na publiku, mada se čini kao da je Refn u njegovog lika ubacio uznemiravajuće mnogo sebe. Sjajan je i Dezmond Harington u ulozi prestižnog modnog fotografa Džeka.

Neon. Preuzeto sa IMDb.com

Neon. Preuzeto sa IMDb.com.

Upitan da svoj najnoviji film opiše u tri reči, Refn je odgovorio: „Seksi… veoma seksi… veoma veoma seksi.“ Već iz ovog šturog opisa jasno je da je akcenat na vizuelnom aspektu, što se i očekuje od filma čija je primarna tema lepota, a glavne junakinje manekenke. Direktorka fotografije Nataša Brejer uradila je odličan posao, ali podjednako velike ako ne i veće zasluge za privlačnost filma pripadaju šminkerima i kostimografima. Iako je teško primetiti to nešto što Džesi navodno ima, neobična i bogata šminka je na momente čini zaista prelepom. Za one koji nisu gadljivi, ceo film je zapravo morbidno i fluorescentno veoma lep. Čak i kada nakon gledanja, pronađete neke od kadrova lako se vraćaju osećanja nelagode i prijatnosti, istovremeno prisutna tokom većine filma. Zanimljivo je što vizuelno i donekle bajkovitom, a morbidnom atmosferom Demon čak više podseća na prvenac Rajana Goslinga, Lost River (u kome je opet veoma vidljiv Refnov uticaj), nego na prethodne Refnove filmove. I pored svih mana koje filmu nalazimo, definitivno pohvaljujemo i podržavamo Refnov dalji razvoj u tom pravcu, doduše, sa nadom da će posvetiti dovoljno pažnje i ostalim aspektima filma.

El Faning nije u fazonu simetričnog šminkanja. Preuzeto sa IMDb.com.

Šljokičavi demon. Preuzeto sa IMDb.com.

Osim što zadovoljava čulo vida, Demon pod reflektorima može se pohvaliti i odličnom muzikom. Kao i u svoja prethodna dva filma, Refn je ponovo sarađivao sa Klifom Martinezom. Nekadašnji bubnjar  benda Red Hot Chili Peppers, Martinez je poznat po mračnim temama koje se odlično uklapaju u Refnove filmove stapajući se sa snolikom atmosferom.

Iako je estetika ovog  filma ono što zaokuplja najveću pažnju publike i, da se ne lažemo, verovatno najvrednije što on ima da ponudi, kroz Demona se nekada više, a nekada manje suptilno provlače pitanja važnosti lepote i razlike između prirodnog izgleda i onog postignutog uz pomoć plastične hirurgije ili manje agresivnih metoda kao što je šminka. Donekle razvodnjena satira, naročito prisutna u poslednjoj trećini filma govori nam o moći lepote, a naročito negativnim posledicama opčinjenosti njome. Ako ste fan Nikolasa Vindinga Refna, volite drugačije vrste lepote ili ste u fazonu širenja vidika, obavezno pogledajte ovaj film. Za one koji još nisu upoznati sa stilom ovog vrlo zanimljivog režisera, tu je !Kokoškin uvod u svet njegovih filmova, koji vam može pomoći da odlučite želite li da pogledate ovu neonsku modnu reviju u obliku filma.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *