Danteov vodič kroz Pakao

Sasvim nesvakidašnja destinacija i putopis koji će vam je propisno dočarati. Pođite sa Danteom put Pakla!

Ali, pre nego što krenete, upotpunite doživljaj neverovatnom kompozicijom Franca Lista, inspirisanu Danteovim Paklom (Inferno) i Čistilištem (Purgatorio).

Pakao predstavlja prvi deo Danteovog putešestvija ka ličnom iskupljenju i spasenju čitavog ljudskog roda ogrezlog u sopstvenim gresima. Od 14. veka (tačna godina objavljivanja nije poznata) ovo remek-delo predstavlja neiscrpni izvor misterija za dantologe, a čitaoce „čupa“ iz ravnodušnosti.

Dante smešta Pakao blizu Jerusalima i opisuje ga kao levak, čiji je najuuži deo u središtu Zemlje. Ograničen horizontalnim ivicama, podeljen je na devet krugova, gde se duše kažnjavaju shodno sopstvenim gresima. Kroz krugove se silazi obalama, koje su nastale usled zemljotresa koji je pratio Isusovu smrt. Oni bivaju sve uži dok ne dođete do centra Zemlje. Ako dospete čak do ovde, dočekaće vas Lucifer lično.

Pakao po Botičeliju

Pakao po Botičeliju

Što ste više grešili, vaše večno počivalište je u nižem i užem delu Pakla. U krugovima vlada zakon odmazde (ital. la legge del contrappasso) koji grešnicima pruža tretman ustrojen po sličnosti sa njihovim grehom (per analogia) ili koji mu kontrastira (per contrasto). Vrlo je moguće da ćete u skoro svakom krugu naći neke od Danteovih savremenika, od političara i papa do običnih zelenaša, pa i ljudi koji su za njega predstavljali uzore. Po Danteu, za svakog postoji mesto u Luciferovom gnezdu. Uz srdačan poklič na samom ulazu „Tko uđe, nek se kani svake nade”, krenimo!

Prvi krug čini Limb, koji predstavlja predvorje Pakla i stecište svih onih koji su se kukavički držali po strani. Dante ih naziva ignavi, a njihova kazna je ta da ih večno grickaju obadi i pčele. Limb je ujedno utočište i za sve koji igrom slučaja nisu rođeni u vreme Hrista, kao i za sve nekrštene duše (čak i decu) i antičke velikane poput Homera, Horacija, Lukana, Sokrata, pa i njegovog najvećeg uzora, Vergilija. Osuđeni su na večnu melanholiju i čežnju za Rajem bez ikakve šanse za iskupljenjem.

Priamo della Quercia, Dante i Vergilije sa Ovidijem, Homerom, Lukanom i Horacijem, 1444-1452

Prijam dela Kverča, Dante i Vergilije sa Ovidijem, Homerom, Lukanom i Horacijem, 1444-1452

Sledeći krug nas vodi do duša onih koji su voleli na (po)grešan način (ako je to ikako moguće odrediti). Grešnici su nošeni olujom, baš kako ih je oluja strasti nosila u zemaljskom životu. Podeljeni su u dve skupine: jedni koji podsećaju po svom grupisanju na ždralove i drugi koji liče na čvorke. Kleopatra, Semiramida, Tristan i Izolda samo su neki od potencijalnih saputnika. Iz ovog kruga, Dante izdvaja dvoje sasvim običnih ljudi, Frančesku i Paola, ljubavnike iz Ravene, čiji je jedini greh bila upravo ljubav koja im je bila zabranjena (naime, Frančeska je navodno bila udata za Paolovog brata, koji ih je i otkrio i poslao u zajedničku smrt). Napomena: ako naletite na Minosa, mikenskog kralja, nemojte se iznenaditi. On je taj koji će vam dodeliti pravo mesto u podzemnom svetu.

Gustav Dore, Pohotnici, 1890.

Gustav Dore, Pohotnici, 1890.

Ako volite da do neumerenosti uživate u obilnoj zakuski i potocima alkohola, onda je treći krug idealno mesto za vas! Proždrljivci i pijanice vas čekaju u blatu, šibani kišom i snegom, dok istovremeno iščekuju Kerbera, drugog čuvara Pakla, da ih iznova muči.

Alesandro Velutelo, Proždrljivci, 1544.

Alesandro Velutelo, Proždrljivci, 1544.

Previše ste trošili na kocku i kupovinu? Ili ste, pak, štedeli i grabili svaki novčić? Onda pripadate četvrtom krugu. Pluton će paziti na vas dok budete jurili svojim polukrugom gurajući težak teret.

Alesandro Velutelo, Škrtice i rasipnici, 1544.

Alesandro Velutelo, Škrtice i rasipnici, 1544.

Sav preterani i bezrazložni bes koji ste ikada iskusili čeka vas u petom krugu, tik uz obalu reke Stiks. Dubine reke su, pak, rezervisane za one koji su bili previše lenji za bilo kakav fizički i intelektualni napor. 

Gustav Dore, Gnevni, 1890.

Gustav Dore, Gnevni, 1890.

Šesti krug je namenjen onima koji ne veruju u besmrtnost duše niti se drže crkvenih načela. Da, ovde obitavaju jeretici. Živevši za sadašnjost, u Paklu imaju samo svest o budućnosti, dok je sadašnjost u magli. Takođe, položeni su u plamteće grobove. Barem im je uvek toplo, zar ne?

Botičeli, Jeretici, između 1480. i 1495.

Botičeli, Jeretici, između 1480. i 1495.

Sedmi krug nas iz tzv. Gornjeg Pakla približava tzv. Donjem Paklu, večnoj tamnici duša koje su počinile najteže grehe. Sačinjen je od tri pojasa: prvog, gde kentauri čuvaju i gađaju strelama nasilnike protiv ljudi i imovine, uronjene u reku ključale krvi, Flagetont; drugog, gde nasilnici protiv sebe samih iliti samoubice žive pretvoreni u drveće sa otrovnim, trnovitim granjem i rasipnici, koji trče kroz šumu samoubica dok ih gone Harpije i zveri; trećeg, gde nasilnici protiv Boga obitavaju na užarenom pesku.

Alesandro Velutelo, 7 krug. 1544.

Alesandro Velutelo, 7 krug. 1544.

U osmom krugu ponuđen vam je izbor od deset jaruga. U prvoj jaruzi đavoli bičuju zavodnike žena. Druga jaruga nam detaljno pokazuje laskavce zaronjene u ljudsku prljavštinu. Simonisti su ušuškani u trećoj jaruzi, naglavačke zabodeni u šuplje stene. Ako ste vrač ili lažni prorok, mesto vam je u četvrtoj jaruzi. Peta jaruga je namenjena varalicama i podmitljivcima, koje čuvaju vrazi i koji su zagnjureni u smolu. Licemeri – pravac u šestu jarugu! Dress code: debele pozlaćene kabanice, tako kazna nalaže. Sedma jaruga vrvi od otrovnih zmija koje jure lopove. Odisej je zajedno sa ostalim podlim savetnicima smešten u osmu jarugu. One koji su podsticali neslogu i haos u devetoj jaruzi ranjava vrag, dok falsifikatori bivaju kažnjeni užasnim bolestima.

Alesandro Velutelo, Dante i Vergilije u pratnji đavola, 1544.

Alesandro Velutelo, Dante i Vergilije u pratnji đavola, 1544.

Ako ste preživeli prethodne užase i prizore, čestitamo! Nalazite se blizu samog centra zla. Nakon što vas do devetog kruga prenese div Antej, videćete četiri zone koje čine deveti krug: Kain – zona izdajica rođaka; Antenori – zona onih koji su izdali domovinu ili političku stranku; Tolomeja – zona izdajica gostiju i poslednju, Judeka – zona izdajica dobročinitelja. Dok se krećete ka dnu, dolazite u središte zemlje i do prestola Lucifera, nekadašnjeg omiljenog i najlepšeg Božijeg anđela. On vas dočekuje do pola okovan ledom. Svaka od njegove tri glave (da, tri) u ustima čuva troje najvećih izdajica: Judu, Bruta i Kasija, a svojim ogromnim krilima stvara jak vetar. Ništa od tople dobrodošlice.

Gustav Dore, Satana, 1890.

Gustav Dore, Satana, 1890.

Poslednji korak na ovom putovanju vodi uz Luciferova leđa (jer princip gravitacije u Paklu funkcioniše suprotno onom na Zemlji). Najzad, nazire se izlaz i ukazuje vam se nebo obojeno zvezdama.

Sve slike su preuzete sa sajta The World of Dante.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *